PSY261 Psychology of Education - Applications

Faculty of Social Studies
Spring 2018
Extent and Intensity
0/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. et Mgr. Dana Seryjová Juhová (seminar tutor)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Timetable
each odd Thursday 13:30–15:00 P21
Prerequisites (in Czech)
PSY110 Psychology of education
Předpokladem je zejména úspěšné zvládnutí předmětu Psychologie ve vzdělávání.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je doplnit teoretické znalosti z oblasti pedagogické psychologie o praktickou (sebe)zkušenost a dovednost. Na modelových příkladech jsou formou projektové výuky předváděny možnosti jednoduché diagnostiky, plánování intervence i praktických postupů při řešení problémů vznikajících při výchově a vzdělávání. Důraz bude kladen na samostatnou práci, na přípravu modelové hodiny určené na rozvoj metakognivních strategií.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování kurzu bude student schopen: Provést rozbor - diagnostiku strategií učení konkrétního žáka Identifikovat deficity při učení Návrhnout řešení pro překonávání stávajícíh obtíží Sumarizovat metakognitivní přístupy aplikovatelné na jednotlivé školní předměty.
Syllabus (in Czech)
  • Učení jako specifická dovednost i forma sebezkušenosti Metakognitivní strategie Vztah inteligence a metakognice Možnosti intervence pomocí rozvoje metakognitivních stategií Základní principy úspěšného metakognitivního tréningu ve škole i v domácím prostředí Aplikace matakognitivních postupů na žáky různého věku Aplikace metakognice na jednotlivé školní předměty Zhodnocení metakognitivních postupů.
Literature
  • LOKAJÍČKOVÁ, Veronika. Metakognice – vymezení pojmu a jeho uchopení v kontextu výuky (Metacognition - Definition of the Concept and its Application in the Context of Teaching). Pedagogika. 2014, vol. 64, No 3, p. 287-306. ISSN 0031-3815. URL info
  • PRAVDOVÁ, Blanka. Podpora metakognice v pregraduální přípravě studentů učitelství (Promoting metacognition whithin undergraduate preparation of student teachers). In Duchovičová, J., Babulicová, Z., Zelená. H. Medzinárodný dialóg o pedagogických a psychologických aspektoch edukácie. Nitra. Nitra, 2013, p. 60-68, 566 pp. ISBN 978-80-558-0501-6. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 172 stran. ISBN 9788026200437. info
  • ČÁP, Jan and Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
  • MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
  • GAVORA, Peter. Žiak a text. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. ISBN 8008003332. info
Teaching methods (in Czech)
Teoretická příprava, příprava jedné vyučovací hodiny určené na rozvoj metakognitivních strategií žáků 1. stupně, skupinová diskuse, aplikace připravené vyučovací hodiny přímo v základní škole, zhodnocení.
Assessment methods
homeworks, reading
group project, presentation
exam - written test
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2018/PSY261