PSY264 Psychology of preschool children

Faculty of Social Studies
Spring 2010
Extent and Intensity
1/1. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Bc. Markéta Jankovská, MBA (lecturer)
Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Timetable
Mon 8:00–9:40 U35
Prerequisites
PSY104 Developmental psychology II
PSY104 Developmental Psychology II.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 9 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The course is taught at Bachelor study program. It is designed to provide a overview of human development in preschool age. The course will cover the areas of physical-motor, cognitive, social, and emotional development. In addition, we will discuss implications for parenting, education, and counseling psychology. Course objectives: By completing the course students gain specific knowledge about psychological development in preschool age and its consequences.We expect students to integrate their knowledge of psychology, and their observations of preschool children with the content of this course.
Syllabus
  • Myšlení ( Piaget a další autoři ) – rozbor a diskuse nad aktuálními odbornými články zabývajícími se oblastí vývoje myšlení v období předškolního věku.
  • Teorie mysli, vývojové pojetí teorie mysli. Odlišení teorie mysli od sociální inteligence.
  • Vývoj řeči v normě, odchylky ve vývoji
  • Sociální učení v ontogenezi - sebeuvědomění, identita, role.
  • Motorika – vymezení pojmů – hrubá motorika, jemná motorika, senzomotorika, grafomotorika, oromotorika. Vývoj hrubé a jemné motoriky. Lateralita, pravolevá orientace – vymezení pojmů – lateralita, vyhraněná x nevyhraněná lateralita, ambidextrie, zkřížená lateralita, levorukost, orientační zkoušky laterality.
  • Stimulace tvořivých schopností dětí předškolního věku - fantazie a tvořivost v dětském věku, program stimulace tvořivých schopností dětí předškolního věku.
  • Analýza vybraných teorií sociálního, morálního, emočního a interpersonálního vývoje a pochopit jejich význam pro práci s předškolními dětmi
  • Rozdíly v psychickém vývoji chlapců a dívek - odlišnosti ve vývoji chlapců a dívek co se týče řeči, sociálního chování, školního prospěchu a jejich možné příčiny. Shoda, odlišnost, antropologické výzkumy, vliv prostředí, výchovy Diskuse nad gender tematikou - výchova dívek vs. výchova chlapců - stále odlišné pojetí výchovy nebo stírání rozdílů ve výchově? K čemu je dobrá změna současného trendu ve výchově a k čemu nikoli. Otec ve výchově - Rozdíly mezi otci. Vliv otce na kontakt dítěte s vnějším světem. Vliv otce na schopnost dítěte vytvářet přátelství. Kvalita vztahu s otcem. Vliv otce na emoce a sociální adaptabilitu dítěte. Vliv vztahů v rodině na společenskou adaptabilitu dětí. Dlouhodobý vliv otce na sociální chování. Vliv otce na mužskou a ženskou roli.
  • Výchova a výchovní rádci - jaké výchovné obtíže rodiče řeší nejčastěji, jak tyto obtíže řešit, kde hledat řešení. Jak na dětský vztek, vzdor? Odměny x tresty. Pravidla. Hranice. Řád. Komunikace v rodině, komunikace s dítětem – často výchovné obtíže pramení ze způsobu komunikace v rodině. Nácvik efektivních komunikačních strategií.
  • Mateřská škola – vstup do mateřské školy - zralost pro MŠ. Výchovně–vzdělávací programy MŠ a rozvoj dítěte v MŠ. Pedagogická diagnostika. Dítě připravené do školy x dítě s odkladem školní docházky – vývojová dysharmonie, dítě nadané, opožděné. Poradenský proces.
Literature
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika (Souběž.) : Předškolní a primární pedagogika. info
  • PREKOPOVÁ, Jiřina. Unruhige Kinder (Orig.) : Neklidné dítě : rádce pro zneklidněné rodiče. info
  • Švancara, J.: Kriteria dětského citového vývoje. Čs. Pediatrie XVII, 7-8, 1962, str. 607 - 614
  • KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 193 s. ISBN 9788024715681. URL info
  • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina and Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2007, iv, 212. ISBN 9788025118290. info
  • FICHNOVÁ, Katarína and Eva SZOBIOVÁ. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí : náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 130 stran. ISBN 9788073673239. info
  • HOSKOVCOVÁ, Simona. Psychická odolnost předškolního dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 160 s. ISBN 9788024714240. URL info
  • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina and Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafomotoriky : jak rozvíjet kreslení a psaní. Illustrated by Richard Šmarda. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2006, 80 stran. ISBN 9788025109779. info
  • ŽÁČKOVÁ, Hana. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Edited by Drahomíra Jucovičová. 4. vyd., (aktualiz.). Praha: D + H, 2005, 31 s. ISBN 8090357903. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina and Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka. Správný vývoj řeči dítěte. 1st ed. Brno: MC nakladatelství Brno, 2003, 125 pp. info
  • LOOSE, Antje C., Nicole PIEKERT and Gudrun DIENER. Grafomotorika pro děti předškolního věku : cvičení pro děti od 4 do 8 let. Translated by Eva Bosáková. 2. vyd. Praha: Portál, 2003, 166 s. ISBN 8071788163. info
  • ŠULOVÁ, Lenka and Chantal ZAOUCHE-GAUDRON. Předškolní dítě a jeho svět. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2003, 471 s. ISBN 8024607522. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk and Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte : dětská závist; žárlivost, nevěra a rozvod; nový partner v rodině, nevlastní sourozenci; vzpomínky z dětství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 128 s. ISBN 8024703327. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Průvodce otcovstvím, aneb, Bez otce se nedá (dobře) žít. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2002, 215 s. ISBN 8070216050. info
  • PREKOP, Jirina. Jak být dobrým rodičem : krůpěje výchovných moudrostí. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001, 83 s. ISBN 8024790637. info
  • DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte :[dětská kresba z pohledu psychologie]. Edited by Jaroslav Šturma, Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 205 s., 8. ISBN 80-7178-449-4. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 143 s. ISBN 807178494X. info
  • PREKOPOVÁ, Jiřina. Malý tyran. 3. vyd. Praha: Portál, 1999, 156 s. ISBN 80-7178-319-6. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 353 s. ISBN 8071848034. info
  • SHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 267 s. ISBN 80-7178-238-6. info
  • BERNE, Patricia H. and Louis M. SAVARY. Jak nevychovat dítě s pocitem méněcennosti. Translated by Zdeňka Dostálová. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 132 s. ISBN 80-7178-192-4. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk and Marie POKORNÁ. Radosti a strasti : předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 1998, 205 s. ISBN 8086022218. info
  • LANGMEIER, Josef and Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém? : o výchovných odměnách a trestech [Matějček, 1997]. 4. vyd. Praha: Portál, 1997, 109 s. ISBN 80-7178-138-X. info
  • HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Translated by Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-154-1. info
  • BRIERLEY, John. 7 prvních let života rozhoduje :[nové poznatky o vývoji mozku a výchova dítěte]. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 111 s. ISBN 80-7178-109-6. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují :eseje z dětské psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 1994, 108 s. ISBN 80-7178-006-5. info
  • LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. ISBN 80-7038-078-0. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Vyd. 2. Praha: Avicenum, 1989, 335 s. info
  • LANGMEIER, Josef and Zdeněk MATĚJČEK. Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama, 1986, 365 s. URL info
  • MILLAR, Susanna. Psychologie hry. Edited by Jarmila Kotásková - Zdeněk Matějček, Translated by Jarmila Milner. Praha: Panorama, 1978, 353 s. URL info
  • VYGOTSKIJ, Lev Semenovič. Vývoj vyšších psychických funkcí. Translated by Miluše Sedláková - Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 363 s. URL info
  • ŠVANCARA, Josef. Emoce, city a motivace. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 183 s. URL info
Teaching methods
Lectures, active participation of students on education, discussion about actual expert texts
Assessment methods
Lectures + seminars + homeworks + review Exam: written test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
Teacher's information
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
The course is also listed under the following terms Autumn 2009, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2010, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2010/PSY264