PSY434 Rogersovský přístup v psychoterapii a poradenství

Fakulta sociálních studií
jaro 2005
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ladislav Nykl, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Ladislav Nykl, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Radana Šrubařová
Rozvrh
Pá 18. 3. 9:00–17:00 G31, So 19. 3. 9:00–17:00 G31, Pá 29. 4. 9:00–17:00 G31, Pá 3. 6. 9:00–12:30 G31
Předpoklady
PSY406 Psychoterapie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Jiné omezení: Min. 8 studentů pro otevření kurzu.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz seznamuje se základy procesů růstu osobnosti podle přístupu zaměřeného na člověka. Zakladatelem tohoto humanistického přístupu v psychoterapii a poradenství (jakož i v encountrových skupinách a při supervizi) je americký psycholog Carl R.Rogers. V průběhu semináře má student možnost poznat tento jedinečný přístup na základě vlastních zkušeností ve skupině.
Osnova
  • 1. blok: Seznámení s přístupem zaměřeným na člověka - vývoj a základní předpoklady. Klíčové pojmy: akceptace, empatické porozumění , autenticita. Průběh terapeutického sezení. Podmínky terapeutického procesu v terapii individuální i skupinové. Skupinový proces, jeho začátek a vývoj.
  • 2. blok: Přístup zaměřený na člověka v terapii, poradenství a encountrové skupině. Řešení konfliktu ve skupině. Demonstrace terapeutického rozhovoru. Terapeutický proces - proces uzdravení a osobního růstu. Skupinová práce. Shrnutí osobních a skupinových zážitků ve vztahu k procesu a vlastním změnám.
  • 3. blok: Role vedoucího skupiny, direktivnost - nedirektivnost. Video "Die Kraft des Guten" s C.R.Rogersem a video s R.Tauschem. Zařazení se do skupinového procesu. Je aktivní účast pro vlastní vývoj nutná? Jaký dopad má, když se jedinec nezúčastní? Rozhodnutí k terapii a osobnímu růstu. Skupinová práce. Shrnutí osobní a skupinových zážitků ve vztahu k procesu i změnám mimo skupinu.
Literatura
  • NYKL, Ladislav. Pozvání do rogersovské psychologie - přístup zaměřený na člověka. Brno: Barrister & Principal, 2004, 140 s. ISBN 80-86598-69-1. info
  • ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
  • ROGERS, Carl Ransom. On becoming a person : a therapist's view of psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin, 1961, 420 p. info
  • ROGERS, Carl R. Freedom to learn :a view of what education might become. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill, 1969, x, 358 s. ISBN 0-675-09579-4. info
  • ROGERS, Carl R. O osobnej moci. Translated by Matúš Dobšovič. Modra: Persona, 1998, 231 s. ISBN 80-967980-1-4. info
  • ROGERS, Carl R. Spôsob bytia. Modra: Inštitút Rozvoja Osobnosti, 1997, 265 s. ISBN 80-967832-0-3. info
  • ROGERS, Carl R. Entwicklung der Persönlichkeit :Psychotherapie aus der Sicht eines Therapeuten. Translated by Jacqueline Giere. Stuttgart: Ernst Klett Verlag, 1961, 409 s. ISBN 3-12-906880-5. info
  • ROGERS, Carl R. Die nicht-direktive Beratung :Counseling and Psychotherapy. München: Kindler, 1972. ISBN 3-463-02176-5. info
  • ROGERS, Carl R. Stávame sa partnermi : manželstvo a jeho alternatívy. Modra: Persona, 2001, 192 s. ISBN 80-867980-5-7. info
Metody hodnocení
80 % aktivní účast, kurz předpokládá aktivní zapojení do skupinového procesu (introspekci a exploraci) a orientovanost ve vybrané literatuře. Indikátorem úspěšného zakončení je písemná práce o obsahu asi 6 stran z rámce tématů výuky vztažené aspoň na jednu knihu z dané literatury. Kniha "On encounter groups" od C. Rogers je jedna ze základních. Existuje v originálu a je skvěký německý překlad, kniha je přeožena též do slovenštiny a je v knihovně fakulty. Každý účastník zavěsí svoji práci do IS-systemu a hodnotí dvě jiné písemné práce. Písemné práce mohou být vypracovány týmově (tým 2-3 studenti), práce pak obsahuje vcelku ca 10 stran. Písemné práce odpadají pro účastníky podzimního semináře 2004.
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Termin: pátek (sobota) 18.3., 19.3., 29.4.2005. od 9.00 do 17.00 hod. Závěrečný rozhovor: 3.6.2005. pohovor a skládá se z vlastního hodnocení, zhodnocení písemných prací a závěrečného zhodnocení lektorem. Kurs se realizuje, přihlásí-li se minimálně 8 zájemců. Max. počet je 15. Kurz probíhá převážně v rámci procesů encontrových skupin podle C.Rogerse. Pokud se někdo nedostane do výběru a má opravdový zájem, přijdte prosím na první hodinu. Pokud bude místo budete zařazeni.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.