PSY437 Úvod do projektivních technik

Fakulta sociálních studií
jaro 2002
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Vladimír Michal (přednášející), Mgr. Petra Voráčová, MBA (zástupce)
Garance
Mgr. Petra Voráčová, MBA
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Voráčová, MBA
Předpoklady
základní znalosti z psychologie osobnosti a z psychodiagnostiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Charakteristika projektivních technik ( 6 hodin )
  • Diagnostické procedury širokopásmového přenosu: rozhovory a projektivní techniky. Psychometrický a projektivní přístup, interpretace vzorků a znaků chování.
  • Teoretická východiska: pojetí projekce, psychoanalytický koncept, přínos tvarové psychologie, fenomenologie a hermeneutiky.
  • Kritická hodnocení základních parametrů projektivních technik, problém standardizace a validizace. Výhody a nevýhody projektivních nástrojů v klinické práci, jejich využití pro vhled do struktury a dynamiky osobnosti. Výstupní informace jako diagnostické podněty, jejich verifikace a zpřesňování v klinickém kontextu.
  • Klasifikace projektivních technik, typy jednotlivých kategorií. Demonstrace,praktická cvičení.
  • 2. Projektivní techniky nejčastěji užívané v psychologické praxi ( 6 hodin )
  • Konstruktivní a expresivní metody: Test tématické apercepce /TAT/ a jeho modifikace, kresba a malování / Baumtest, kresba postavy/
  • Doplňovací metody: nedokončené věty, nedokončené příběhy
  • Asociační techniky: asociační pokus ( a modifikace ), testy inkoustové skvrny /ROR, ZTT/
  • Projektivní rozhovor
  • Demonstrace, praktická cvičení
  • 3. Úvod do aplikace Rorschachova a Zulligerova testu ( 12 hodin )
  • (a) administrace, registrace odpovědí, inquiry, skupinová aplikace
  • (b) analýza protokolu: signace, indexy pro interpretaci
  • (c) interpretace: lokace, determinanty, obsahová řada, sukcese, typy apercepce a prožívání, znaky projevů probanda během administrace
  • (d) specifické fenomény: selhání, "šoky", konfabulace, kontaminace, perseverace a iterace, infantilismy, specifické obsahy aj.
  • (e) formulace diagnost. souhrnu v klinickém kontextu, nejčastější chyby v interpretaci, problém projektibility examinátora, metainterpretace
  • (f) přehled některých diagnostických kategorií (kognitivní styly, motivace, sociabilita a typy sociálního chování, typy inteligence a speciální schopnosti, mentální retardace, lehké mozkové dysfunkce /LMD/, obecný syndrom organicity, neurotické a jiné poruchy
  • (g) rozbor a hodnocení samostatných pokusů posluchačů
  • ( V tomto tématickém okruhu jde o speciální tréninkový program )
Literatura
  • Michal,V.: Zulligerův tabulkový test, Trnávka u N.Jičína 1998
  • Altman,Z.: Test stromu, Praha 1988
  • Říčan,P. a kol.: Úvod do Rorschachovy metody, Bratislava 1988
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.