PSY465 Assessment centrum

Fakulta sociálních studií
jaro 2015
Rozsah
1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marcela Leugnerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 8:00–11:15 U23
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět PSY465 je předmět kreditu ECTS B. Patří mezi předměty, které náležejí do oblasti personální psychologie. Předmět je věnován metodě assessment centra, která se v personální práci zpravidla využívá ke třem základním účelům: a) k výběru zaměstnanců nebo jejich povyšování (selection / promotion assessment center), b) k diagnostice dovedností a schopností (diagnostic assessment center), c) k rozvoji dovedností a schopností důležitých pro pracovní pozici (developmental assessment center).
Práce v předmětu obsahuje dvě části: a) teoretická příprava, b) sebezkušenostní a tréninková část. Cílem předmětu je osvojení si základních pojmů, poznatků a teorií, které jsou důležité pro úspěšnou realizaci metody assessment centra. Metoda assessment centra bude zasazena do teoretického rámce, ze kterého vychází (behaviorální diagnostika, angl. behavioral assessment), bude představena v kontextu jiných metod personální práce určených k hodnocení lidí, budou prezentovány teoretické koncepty důležité pro uchování validity metody assessment centra.
Součástí předmětu je také trénink dovedností, které souvisí s přípravou a realizací metody assessment centra. Účastníci budou mít příležitost vyzkoušet si roli účastníka assessment centra, stejně jako budou mít možnost nacvičit dovednosti, které souvisí s rolí posuzovatele v assessment centru. Mezi tyto činnosti patří např. pořizování vzorků chování prostřednictvím pozorování, záznam pozorovaného chování, klasifikace a hodnocení pozorovaného chování a poskytování zpětné vazby o výsledcích assessment centra.
Osnova
  • Předmět tvoří 4 tematické bloky, které jsou rozděleny do 6 studijních setkání, které se konají zpravidla jednou za 14 dní.
  • A. Metoda assessment centrum
  • Metoda assessment centra a její využití pro různé cíle personální práce
  • Metoda assessment centra jako odraz organizační kultury - vztah mezi organizační kulturou a metodou assessment centrum, vliv metody assessment centra na účastníky.
  • Realizace metody assessment centra - činnosti před konáním vlastního assessment centra, samotné assessment centrum a činnosti následující po konání vlastního assessment centra.
  • Základní stavební kameny metody assessment centra
  • Srovnání metody assessment centra s jinými metodami hodnocení lidí - vícezdrojová zpětná vazba, rozhovor, individuální assessment, psychodiagnostické metody. Argumenty pro a proti realizaci metody assessment centra.
  • Etické zásady realizace metody assessment centra
  • B. Hodnocení chování prostřednictvím metody assessment centra
  • Základní východiska hodnocení v assessment centru - klinický přístup, behaviorální diagnostika.
  • Pořizování vzorků chování - kompetence a kompetenční model, kritéria hodnocení.
  • Hodnocení chování v assessment centru - model ORCE (pozorování chování, záznam pozorovaného chování, klasifikace pozorovaného chování, hodnocení pozorovaného chování).
  • Hodnocení chování v assessment centru jako součást interpersonálního poznávání, chyby v interpersonálním poznávání a atribuční tendence, které ovlivňují validitu výsledků assessment centra.
  • C. Tvorba designu assessment centra a realizace assessment centra
  • Analýza pracovní pozice a její význam pro metodu assessment centra.
  • Metody zařazené do assessment centra
  • Tvorba designu assessment centra - výběr kompetencí, počet sledovaných kompetencí, počet měření kompetencí, počet posuzovatelů, počet účastníků assessment centra
  • Průběh assessment centra - administrace metod, „péče“ o účastníky, integrace pozorování a hodnotící diskuse, celkové hodnocení účastníků
  • D. Výsledky assessment centra
  • Typy výsledků assessment centra
  • Typy zpětných vazeb
  • Individuální zpráva z assessment centra
  • Individuální zpětná vazba
Literatura
  • British Psychological Society (2003). Design, Implementation and Evaluation of Assessment and Development Center - Best Praktice Guidelines. Leicester: BSP.
  • Gaugler, B. B., Rosenthal, D. B., Thornton G. C., Bentson, C. (1987). Meta-analysis of Assessment Center Validity, Journal of Applied Psychology, 72, 4, 493 - 511.
  • Lievens, F. (1998). Factors with Improve the Construct Validity of Assessment Centers: A Review. International Journal of Selection and Assessment, 6, 3, 141 - 152.
  • Caldwell, C., Thortnton, G. C., Gruys, M. L. (2003). Ten Classic Assessment Center Errors: Challenges to Selection Validity. Public Personnel Management, 32, 1, 73 - 88.
  • International Task Force on Assessment Center Guidelines (2000). Guidelines and ethical considerations for assessment center operation. Public Personnel Management, 29, 315-331.
  • BALLANTYNE, Iain a Nigel POVAH. Assessment and development centers. 2nd ed. Burlington, VT: Gower. xii, 220. ISBN 0566085992. 2004. info
  • How people evaluate others in organizations. Edited by Manuel London. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum. xxiii, 397. ISBN 0805836128. 2001. URL info
Výukové metody
V průběhu semestru studenti pracují na několika úkolech. Jejich 100% realizace a odevzdání v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou zadávány na seminářích a doplňovány informacemi ve studijních materiálech k předmětu v IS MU.
Metody hodnocení
ÚKOL 1: Modelové situace
Tento úkol je připraveny pro týmy studentů. Týmy tvoří 4 - 5 studentů. Úkolem studentů je připravit tři modelové situace (dvě skupinové situace, jedna individuální situace). V každé modelové situaci bude možné měřit 3 - 4 kompetence. Projevy chování kompetencí budou operacionalizovány pro každou modelovou situaci (popis toho jak se projevuje kompetence v každé modelové situaci).
Celkem je nutné v úkolu zpracovat minimálně pět kompetencí.

ÚKOL 2: Individuální zpráva z pozorování
Tento úkol je zpracováván individuálně.
Student má za úkol připravit část individuální zprávy jednoho člověka. Zpráva bude obsahovat popis chování ve dvou modelových situacích. Slovní hodnocení kompetencí a souhrnné hodnocení účastníka.

ÚKOL 3: Slovníkové heslo
Tento úkol je zpracováván individuálně.
Student má za úkol vybrané pojmy z oblasti metody assessment centra do podoby slovníkového hesla. Zpracování bude obsahovat také citace z použitých zdrojů. Rozsah zpracovaného hesla se pohybuje v rozmezí 500 - 1000 znaků včetně mezer.

ZKOUŠKA
Ke zkoušce se může přihlásit student, který splnil všechny požadavky pro ukončení předmětu PSY465 (viz Požadavky na ukončení předmětu).
Zkouška má písemnou podobu. Jedná se o písemný test, který má celkem 10 otázek a úkolů. Otázky v textu jsou uzavřené i otevřené. Jsou vědomostní, ověřující základní poznatky, termíny, pravidla, teorie, včetně jejich autorů. Směřují také k aplikaci poznání na reálné situaci související s metodou assessment centra.
Celkové hodnocení předmětu
Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledky za písemné úkoly (65%) a výkonem při zkoušce (35%).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.