PSY465 Assessment centrum

Fakulta sociálních studií
jaro 2019
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marcela Leugnerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 8:00–11:40 U23
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/12, pouze zareg.: 0/12
Jiné omezení: Povinný předmět profilace Psychologie práce.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení si základních pojmů, poznatků a teorií důležitých pro úspěšnou realizaci metody assessment centra. Cílem je také nácvik dovedností souvisejících s přípravou a realizací metody assessment centra.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti:
a. rozumět základním principům diagnostiky, na které je metoda assesment centra založena;
b. schopni naplánovat design assessment centra
c. znát a aplikovat model ORCE na hodnocení kompetencí
d. napsat zprávu z diagnostiky realizované metodou assessment centra
e. poskytnout zpětnou vazbu o výsledcích assesment centra
Osnova
  • A. Metoda assessment centrum
  • Metoda assessment centra a její využití pro různé cíle personální práce
  • Metoda assessment centra jako odraz organizační kultury - vztah mezi organizační kulturou a metodou assessment centrum, vliv metody assessment centra na účastníky.
  • Realizace metody assessment centra - činnosti před konáním vlastního assessment centra, samotné assessment centrum a činnosti následující po konání vlastního assessment centra.
  • Základní stavební kameny metody assessment centra
  • Srovnání metody assessment centra s jinými metodami hodnocení lidí - vícezdrojová zpětná vazba, rozhovor, individuální assessment, psychodiagnostické metody. Argumenty pro a proti realizaci metody assessment centra.
  • Etické zásady realizace metody assessment centra
  • B. Hodnocení chování prostřednictvím metody assessment centra
  • Základní východiska hodnocení v assessment centru - klinický přístup, behaviorální diagnostika.
  • Pořizování vzorků chování - kompetence a kompetenční model, kritéria hodnocení.
  • Hodnocení chování v assessment centru - model ORCE (pozorování chování, záznam pozorovaného chování, klasifikace pozorovaného chování, hodnocení pozorovaného chování).
  • Hodnocení chování v assessment centru jako součást interpersonálního poznávání, chyby v interpersonálním poznávání a atribuční tendence, které ovlivňují validitu výsledků assessment centra.
  • C. Tvorba designu assessment centra a realizace assessment centra
  • Analýza pracovní pozice a její význam pro metodu assessment centra.
  • Metody zařazené do assessment centra
  • Tvorba designu assessment centra - výběr kompetencí, počet sledovaných kompetencí, počet měření kompetencí, počet posuzovatelů, počet účastníků assessment centra
  • Průběh assessment centra - administrace metod, „péče“ o účastníky, integrace pozorování a hodnotící diskuse, celkové hodnocení účastníků
  • D. Výsledky assessment centra
  • Typy výsledků assessment centra
  • Typy zpětných vazeb
  • Individuální zpráva z assessment centra
  • Individuální zpětná vazba
Literatura
    povinná literatura
  • Caldwell, C., Thortnton, G. C., Gruys, M. L. (2003). Ten Classic Assessment Center Errors: Challenges to Selection Validity. Public Personnel Management, 32, 1, 73 - 88.
  • British Psychological Society (2003). Design, Implementation and Evaluation of Assessment and Development Center - Best Praktice Guidelines. Leicester: BSP.
  • Lievens, F. (1998). Factors with Improve the Construct Validity of Assessment Centers: A Review. International Journal of Selection and Assessment, 6, 3, 141 - 152.
  • International Task Force on Assessment Center Guidelines (2000). Guidelines and ethical considerations for assessment center operation. Public Personnel Management, 29, 315-331.
  • VACULÍK, Martin. Assessment centrum: psychologie ve výběru a rozvoji lidí. Brno: NC Publishing, a.s. 202 s. Gaia. ISBN 978-80-903858-8-7. 2010. info
  • BALLANTYNE, Iain a Nigel POVAH. Assessment and development centers. 2nd ed. Burlington, VT: Gower. xii, 220. ISBN 0566085992. 2004. info
Výukové metody
přednášky, semináře, seminární diskuse, skupinové úkoly a jejich prezentace, studium literatury
Metody hodnocení
Týmový úkol: 15 bodů
Individuální úkoly: 24 bodů
Písemná zkouška: 20 bodů
Účast na studijních setkáních je povinná (6 ze 7).

Bodové hodnocení je převedeno na známky podle tohoto klíče: A (59 – 54), B (53 – 48), C (47 – 43), D (42 – 38), E (37 – 33), F (32 a méně).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2019/PSY465