PSY472 Psychology of the Minimal Brain Dysfunction

Faculty of Social Studies
Autumn 2004
Extent and Intensity
1/1. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Petr Cagaš (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Petr Cagaš
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Mgr. Petr Cagaš
Timetable
each even Wednesday 17:00–19:30 bude_upresneno
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty se současným pojetím "spektra LMD" - s důrazem především na aktuální výsledky bádání v oblasti poruch pozornosti s hyperaktivitou - a aplikacemi výzkumných výsledků na oblast diagnostiky a psychoterapie. Přes převážně klinické zaměření předmětu budou zmíněny i kritické výhrady vůči patologizaci poruch pozornosti, zvl. s ohledem na přínos T. Gallagherové.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Lehké mozkové dysfunkce - šíře problematiky, vymezení pojmu (S.Clements), historie zkoumání problému, hledisko současných klinických klasifikačních systémů - především se zaměřením na dětský věk (specifické vývojové poruchy řeči a jazyka, specifické vývojové poruchy školních dovedností, specifická vývojová porucha motorické funkce, hyperkinetické poruchy); ADHD a ADD jako významný objekt zájmu výzkumných studií.
  • 2. Informační zdroje a literatura s důrazem na kvalitní snadno dostupné internetové prameny.
  • 3. Výhrady k příliš patologizujícímu pohledu na problematiku, opomíjené pozitivní stránky lehkých mozkových dysfunkcí (zvl. poruch pozornosti). T. Gallagher - sumarizace výhrad, netradiční pohledy na problematiku: koncept "průzkumníka"; temperament (v pojetí Keirseyho) a ADD; teorie pozitivní dezintegrace; divergentní myšlení, nadání, kreativita a podobnosti s projevy ADD; výrazné soustředění jako doprovodný jev poruchy pozornosti; koncepce vysoce senzitivní osoby v podání E.N. Aronové.
  • 4. Výzkumy i klinickou/poradenskou praxí již propracované téma - lehké mozkové dysfunkce v dětském věku. Specifické poruchy školních dovedností (dyslexie, dysortografie, dysgrafie atd.), současný výskyt specifických poruch učení a dalších obtíží, náprava nácvikem specifických funkcí a psychoterapeutický přístup. Organizace nápravné péče v ČR, možnosti integrace.
  • 5. Dítě s LMD v rodině; interakce s rodiči; možnost změny rodičovských postojů; důležitost spolupráce rodiny při terapii; rady rodičům; LMD jako nemoc, nikoliv jako schválnost nebo charakterová odchylka.
  • 6. Prevalence LMD s důrazem na hyperkinetický syndrom, biologický pohled (deficity prefrontální kůry, metabolismus dopaminu atd.), neuropsychologický pohled - deficity exekutivních funkcí, nastínění farmakoterapie - kombinace farmako- a psychoterapie, prognóza vývoje LMD, dozrávání NS vs. přetrvávání modifikovaných příznaků do dospělosti.
  • 7. LMD (respektive poruchy pozornosti) jako nosologická jednotka s vysokou mírou komorbidity s jinými syndromy - deprese, bipolární porucha, OCD, úzkostné poruchy, abúzus psychoaktivních látek atd. Pojetí LMD jako vulnerability vůči dalším obtížím.
  • 8. LMD a možný vývoj směrem k poruše osobnosti, společensky závažné aspekty problematiky - delikvence, poruchy chování, antisociální a emočně nestabilní porucha osobnosti, kriminální chování, zneužívání drog. Předpoklad o vyšším výskytu hyperkinetických poruch u chlapců zkreslen jejich "nápadností" v důsledku častějšího problémového chování?
  • 9. LMD (zvl. hyperkinetický syndrom) a osobnost - rysy osob s ADHD v pětifaktorovém modelu, souvislost s Cloningerem vymezenou temperamentovou dimenzí "vyhledávání nového". Souvislosti s chováním typu A.
  • 10. LMD v dospělosti, typické oblasti obtíží - problémy v pracovním procesu, obtíže v sociální interakci a komunikaci, problémy v partnerských vztazích (odlišná tolerance žen a mužů k "ADHD-projevům" partnera), obtíže s plánováním a denním režimem, nebezpečí rozvoje únavového syndromu a psychosomatických obtíží (zvl. u žen), kompenzační a obranné mechanismy (např. rigidní časový plán), možnosti poradenství.
  • 11. Diagnostika LMD u dětí a dospělých, praktické ukázky, diskuze o nastíněných kazuistických případech. Na co se soustředit v klinickém rozhovoru ? Představení metod: Rey-Osterriethova komplexní figura, Test obkreslování, zkoušky čtení. Projevy LMD v inteligenčních testech, v kresebných projektivních metodách, diferenciální diagnostika.
  • 12. Terapie LMD: KBT,trénink komunikačních a sociálních dovedností, rodinná terapie, relaxační techniky a hypnoterapie, EEG - biofeedback atd. Výzkumy efektivity terapie, podpůrné a rizikové faktory.
Assessment methods (in Czech)
Předmět je zakončen zápočtem, kt. bude udělen při splnění požadavku aktivní účasti (alespoň 5/6 setkání) a po a) zpracování zadaného referátu a jeho přednesu během semináře (možnost i rozsáhlejší práce zpracované 2-ma studenty) nebo b) zpracování 2 cizojazyčných článků týkajích se problematiky kurzu - formou shrnutí.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 6 setkání/ každé z nich trvá 3 hodiny.
The course is also listed under the following terms Autumn 2005, Autumn 2006.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2004/PSY472