PSY517 Klinická psychologie – workshopy

Fakulta sociálních studií
podzim 2011
Rozsah
0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Bc. Kateřina Novotná (pomocník)
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jana Pejčochová (přednášející)
Mgr. Kristína Chabadová (cvičící)
Garance
Mgr. Bc. Kateřina Novotná
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
PSY410 Klinická psychologie I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Workshopy svým charakterem výuky připravují studenty pro jejich budoucí praxi. Výuka je vedena interaktivním způsobem. Externí odborníci jsou vždy zaměřeni na specifickou oblast klinické psychologie. Studenti se ve workshopech seznámí se současnými a efektivními postupy práce aplikované klinické psychologie v oblasti specializace daného přednášejícího. Workshopy tak přispějí k orientaci studentů v aktuálních tématech a trendech klinické psychologie.
Výukové metody
Workshopy s odborníky z praxe, orientované na představení kazuistik, konkrétní práce s klienty a metodami této práce.
Metody hodnocení
Pro studenty je povinná účast na všech workshopech předmětu + vyplnění krátkého dokumentu tázajícího se na zpětnou vazbu na konci každého workshopu.
Informace učitele
Anotace jednotlivých workshopů

1. Workshop – téma bude upřesněno

24. 11. 2011 - Workshop vede Mgr. Jana Michalová
Místo konání: sexuologické pracoviště lektorky, Vinařská 6, Brno
Časový harmonogram:12 -13.30, 13.45 - 15.15, 15.45 -17.15, 17.30 -19 hod
Anotace:


Anotace k workshopu „trauma“: Co je traumatická událost, traumatogenní podněty. Charakteristiky psychického traumatu, dynamické aspekty. Akutní a vývojové trauma. Průběh akutní stresové reakce, jádro traumatické reakce. Příznaky. Co má vliv na traumatizaci – vnější a vnitřní faktory. Symptomy traumatu, posttraumatická stresová porucha. Symptomy u dětí. Akutní psychologická pomoc v bezprostřední situaci traumatu. Obecná doporučení při psychologické pomoci. Důležité momenty v terapii klientů s traumatem v anamnéze. Trauma zneužívání – aspekty procesu osobnosti, specifika terapie. Některé specifické oblasti rizika traumatizace (např. předčasný porod) Retraumatizace. Transgenerační přenos traumat.

2. Workshop – téma bude upřesněno

2. 12. 2011 -
Workshop vede Mgr. Irena Vlčková
Místo konání: U35, FSS
Časový harmonogram: 9-10.30, 11-12.30, (oběd), 13.30-15.00, 15.30-17hod
Anotace:


Název předmětu: Psychologické problémy v dětské onkologii Výuka bude rozdělena do čtyř tematických celků. V první části budou studenti seznámeni se základními typy nádorových onemocnění dětského věku a s nimi související léčbou. Vymezení hlavních pojmů: nádorové onemocnění dětského věku, „přežití“ (survivorship), pozdní následky, kvalita života. Dále budou probrána následující témata: kognitivní a emoční specifika zvládání onkologické nemoci a léčby v různém věku s využitím periodizace podle E.H.Eriksona, vývoj chápání pojmu nemoci u dětí, rodinná problematika onkologicky nemocného dítěte – rodiče a sourozenci, fáze adaptace na nádorové onemocnění dítěte, srovnání různých přístupů (E.K.Ross, R.I.Horrowitz, D. Meitar), reakce sourozenců na nádorové onemocnění dítěte. Ve druhé části budou probrány praktické otázky psychologické péče o dětské onkologické pacienty a jejich rodinu. Možnosti psychosociální péče na dětské onkologii, náplň práce psychologa, jeho spolupráce s dalšími profesemi (speciální pedagogové, herní terapeut, zdravotní klaun) a nástin jejich působení. Účast a role psychologa při zahajování onkologické léčby dětského pacienta, při sdělování diagnózy rodičům a dítěti, psychologická podpora při zvládání léčebného režimu a vedlejších účinků onkologické terapie. Náplní třetí části budou specifické problémy spojené s konkrétními diagnózami a léčebnými zákroky: psychologická problematika u amputací končetin, transplanatce kostní dřeně, poruchy kognitivních funkcí u nádorových onemocnění mozku, jejich diagnostika a možnosti rehabilitace. Pomoc při úzkostech, depresích a pacienti z dysfunkčních rodin. Kazuistiky. Paliativní problematika v dětské onkologii, role psychologa v péči o nevyléčitelně nemocné a umírající pacienty, jejich rodinu, příbuzné a terapeutický tým. Vývoj vnímání a porozumění fenoménu smrti u dětí a dospívajících. V závěrečné části bude dominantním tématem vyléčení pacienta, fáze ukončení onkologické terapie. Budou diskutovány specifické problémy, s nimiž se potýkají pacienti a jejich rodina po ukončení léčby: adaptace bývalých pacientů na požadavky každodenní reality a vývojové úkoly (škola, vrstevnické a intimní vztahy, volba povolání), pozdní následky léčby nádorového onemocnění v oblasti somatické, kognitivní a psychosociální, kvalita života „přeživších“ (survivors). Posttraumatický stres a posttraumatický růst.

Literatura k samostudiu: Kárová, Š., Blatný, M., Bendová, M. (2009). Psychosociální potřeby zdravých sourozenců onkologicky nemocných dětí aneb „zapomenuté děti“. Československá psychologie, 53, 2, 149-157. ISSN 0009 -062X. Kreitler, S., Ben Arush, M.W. (Eds.) (2004). Psychosocial aspects of pediatric oncology. New York: John Wiley & Sons Ltd. Krejčířová, D. (1997). Chronicky nemocné dítě, zvládání nemoci a bolesti u dětí. In P.Říčan, D. Krejčířová (Eds.), Dětská klinická psychologie (66-72), Praha: Grada. Koutecký J., Kabíčková E., Starý J. (2002). Dětská onkologie pro praxi. Praha, Triton. Slezáčková, A. (2009). Posttraumatický rozvoj u rodičů onkologicky nemocných dětí v kontextu pozitivní psychologie. Nepublikovaná disertační práce, Brno: Masarykova Univerzita. Vlčková, I., Pavelková, K., Kepák, T., Pilát, M., Bajčiová, V., Mazánek, P., Štěrba, J., Jelínek, M.(2008). Změny v oblasti neurokognitivních funkcí v důsledku léčby nádorových onemocnění dětí a dospívajících. (Etiologie, rizikové faktory a možnosti rehabilitace kognitivních poruch). Klinická onkologie, 21, 5, 294-302. Vlčková, I. (2008). Psychosociální aspekty péče o děti s maligním onemocněním – Etické problémy. In: J.Štěrba a kol.autorů Kliniky dětské onkologie FN Brno a LF MU Brno (Ed.), Podpůrná péče v dětské onkologii. NCONZO, Brno. ISBN 978-80-7013-483-2. 3. Workshop

9.12.2011 - Dětská klinická psychologie
Workshop vede Mgr. Jana Pejčochová
Místo konání: U43, FSS
Časový harmonogram: 9-10.30, 11-12.30, (oběd), 13.30-15.00, 15.30-17hod
Anotace: Mentální retardace; vývoj dětí s mentálním deficitem, specifika prožívání nesouladu vývoje kalendářního a mentálního věku. Otázka začlenění dětí s mentální retardací do kolektivu vrstevníků ve škole a zájmových aktivitách. Sociální rehabilitace, rodinné vazby (sourozenci).
Vývojové poruchy řeči a učení; dopad deprivované komunikace na celkový psychomotorický vývoj, zejména sociální oblast. Přesah do školního věku pod obrazem poruch učení.
Jsou dělení na klinické kategorie poruch učení skutečná či artificiální?
Dětský autismus. Kde leží hranice spektra? Diskuse nad mírou příznaků a diferenciální diagnostikou. Modely poruch autistického spektra. Hyperkinetická porucha. Jádrové příznaky, diskuse odlišností klasifikace DSM IV. a MKN 10. Kvantifikace příznaků pomocí posuzovacích stupnic. Psychoterapie a farmakoterapie. Filozofické aspekty – klinický obraz ADHD jako reflexe postmoderní doby. Evoluční aspekt a funkční výhoda poruch pozornosti.
Nutkání v kontinuu zlozvyků, tikových a obsedantně kompulzivních poruch.
Úzkostné poruchy v dětství. Obraz strachu a jeho vazba na vývojový úkol daného období. Vliv formální vyspělosti myšlení na obraz strachu – od separačního po generalizovaný.
Poruchy chování. Patologie ve vývoji sociálních norem a postoji k ostatním. Co reflektuje antisocialita dětského chování?
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018.