PSYb1720 Praktikum dětské psychologie

Fakulta sociálních studií
jaro 2023
Rozsah
0/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 6. 3. 8:30–12:30 bude_upresneno, Po 20. 3. 8:30–12:30 bude_upresneno, Po 3. 4. 8:30–12:30 bude_upresneno, Po 17. 4. 8:30–12:30 bude_upresneno, Po 15. 5. 8:30–12:30 bude_upresneno
Předpoklady
SEMESTR ( 5 ) || SEMESTR ( 6 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16
Cíle předmětu
Kurz je zaměřený na získání vlastních praktických znalostí a dovedností uplatňovaných v kontaktu s dětmi, adolescenty a jejich rodiči v různých životních situacích a vývojových etapách. Hlavní formou výuky jsou praktická cvičení (modelové situace, ukázky, videoukázky), která umožňují v bezpečném prostředí simulovat situace, jejíž součástí je kontakt s dětmi, adolescenty a rodinami. Obsahem kurzu jsou například tyto tréninkové situace: komunikace s matkou na oddělení šestinedělí; kontakt s dítětem, které zažívá odloučení od rodičů; spor mezi školními dětmi, plačící dítě; odporující dítě; agresivní dítě a další.
Výstupy z učení
Studenti se prostřednictvím tréninkových situací učí aplikovat teoretické a praktické psychologické poznatky zejména z vývojové psychologie a z oblastí výchovy, vzdělávání a poradenství; učí se zorientovat, rozpoznat, porozumět a pochopit konkrétní situace a v těchto situacích adekvátně reagovat a efektivně komunikovat. Nedílnou součástí je rovněž učit se reflektovat vlastní procesy v konkrétních nácvikových situacích, definovat svoje potřeby, zdroje, umět podpořit svoje silné stránky, pracovat s chybou, a tak získávat i zodpovědnost k práci pod supervizí. Absolvent tohoto kurzu má možnost nahlédnout na svoje dosavadní psychologické praktické schopnosti a dovednosti a může si tak ujasnit další cíle v oblasti vlastního profesního rozvoje.
Osnova
  • Úvodní reflexe – zahájení, organizační záležitosti, Představení modelové situace, uvedení do situace, příprava na modelovou situaci: Modelové situace budou zahrnovat vždy tyto aspekty: vývoj dítěte – např. konktakt s dítětem v různých fázích vývoje (novorozenec, batole, předškolák, mladší školák, starší školák, adolescent), projevy v chování – plačtivé, vzdorovité, s různou úrovní/způsobem komunikace, aktivní/pasivní a kontext situace – např. situace v rodině, ve škole, na veřejnosti, v krizových situacích – u doktora, v novém prostředí, při odloučení…; při hře, při výuce, v kontaktu s vrstevníky a další. Čas vymezený na modelovou situaci ve skupinkách (příprava, sehrání modelové situace, „vystoupení z rolí“, rozbor ve skupince). Rozbor modelových situací – pohledem na jednotlivé role (jak se cítí, co potřebují, co jim pomohlo), sehrané situace (náhled na okolnosti), co se dařilo, co pomohlo aj. Teoretické ukotvení, užitečné shrnutí a doporučení do praxe. Závěrečná reflexe
Literatura
  • ČERNÝ, Vojtěch a Kateřina GROFOVÁ. Děti a emoce : učíme děti vnímat, poznávat a pracovat se svými pocity. Online. 2., doplněné vydání. Brno: Edika, 2017. 160 stran. ISBN 9788026611257. [citováno 2024-04-23] info
  • PLUMMER, Deborah. Učíme děti zvládat úzkost, obavy a stres : cvičení pro mladší školní věk. Online. Translated by Denisa Šmejkalová. Vydání první. Praha: Portál, 2013. 133 stran. ISBN 9788026203773. [citováno 2024-04-23] info
  • KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. Online. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008. 286 stran. ISBN 9788090403000. [citováno 2024-04-23] info
  • MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte : dětská závist; žárlivost, nevěra a rozvod; nový partner v rodině, nevlastní sourozenci; vzpomínky z dětství. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002. 128 s. ISBN 8024703327. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
diskuse, modelové situace, kazuistiky
Metody hodnocení
docházka, aktivní účast v modelových situacích, jejich rozborech a diskuzích, účast na závěrečném setkání, kde studenti ústně prezentují výstupy z jedné modelové situace.
Informace učitele
Středy 9.30 – 13.00 v termínech 4. 3., 18. 3., 1. 4., 15. 4., 29. 4, 13. 5.2020 Místo konání: Jezuitská 3, Brno 602 00 (1.patro) - Poradna Šipka
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.