PSYb1720 Child psychology in practice

Faculty of Social Studies
Spring 2023
Extent and Intensity
0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Timetable
Mon 6. 3. 8:30–12:30 bude_upresneno, Mon 20. 3. 8:30–12:30 bude_upresneno, Mon 3. 4. 8:30–12:30 bude_upresneno, Mon 17. 4. 8:30–12:30 bude_upresneno, Mon 15. 5. 8:30–12:30 bude_upresneno
Prerequisites (in Czech)
SEMESTR ( 5 ) || SEMESTR ( 6 )
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 16 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 2/16, only registered: 0/16, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/16
Course objectives
Kurz je zaměřený na získání vlastních praktických znalostí a dovedností uplatňovaných v kontaktu s dětmi, adolescenty a jejich rodiči v různých životních situacích a vývojových etapách. Hlavní formou výuky jsou praktická cvičení (modelové situace, ukázky, videoukázky), která umožňují v bezpečném prostředí simulovat situace, jejíž součástí je kontakt s dětmi, adolescenty a rodinami. Obsahem kurzu jsou například tyto tréninkové situace: komunikace s matkou na oddělení šestinedělí; kontakt s dítětem, které zažívá odloučení od rodičů; spor mezi školními dětmi, plačící dítě; odporující dítě; agresivní dítě a další.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti se prostřednictvím tréninkových situací učí aplikovat teoretické a praktické psychologické poznatky zejména z vývojové psychologie a z oblastí výchovy, vzdělávání a poradenství; učí se zorientovat, rozpoznat, porozumět a pochopit konkrétní situace a v těchto situacích adekvátně reagovat a efektivně komunikovat. Nedílnou součástí je rovněž učit se reflektovat vlastní procesy v konkrétních nácvikových situacích, definovat svoje potřeby, zdroje, umět podpořit svoje silné stránky, pracovat s chybou, a tak získávat i zodpovědnost k práci pod supervizí. Absolvent tohoto kurzu má možnost nahlédnout na svoje dosavadní psychologické praktické schopnosti a dovednosti a může si tak ujasnit další cíle v oblasti vlastního profesního rozvoje.
Syllabus
  • Úvodní reflexe – zahájení, organizační záležitosti, Představení modelové situace, uvedení do situace, příprava na modelovou situaci: Modelové situace budou zahrnovat vždy tyto aspekty: vývoj dítěte – např. konktakt s dítětem v různých fázích vývoje (novorozenec, batole, předškolák, mladší školák, starší školák, adolescent), projevy v chování – plačtivé, vzdorovité, s různou úrovní/způsobem komunikace, aktivní/pasivní a kontext situace – např. situace v rodině, ve škole, na veřejnosti, v krizových situacích – u doktora, v novém prostředí, při odloučení…; při hře, při výuce, v kontaktu s vrstevníky a další. Čas vymezený na modelovou situaci ve skupinkách (příprava, sehrání modelové situace, „vystoupení z rolí“, rozbor ve skupince). Rozbor modelových situací – pohledem na jednotlivé role (jak se cítí, co potřebují, co jim pomohlo), sehrané situace (náhled na okolnosti), co se dařilo, co pomohlo aj. Teoretické ukotvení, užitečné shrnutí a doporučení do praxe. Závěrečná reflexe
Literature
  • ČERNÝ, Vojtěch and Kateřina GROFOVÁ. Děti a emoce : učíme děti vnímat, poznávat a pracovat se svými pocity. 2., doplněné vydání. Brno: Edika, 2017, 160 stran. ISBN 9788026611257. info
  • PLUMMER, Deborah. Učíme děti zvládat úzkost, obavy a stres : cvičení pro mladší školní věk. Translated by Denisa Šmejkalová. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 133 stran. ISBN 9788026203773. info
  • KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ and Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008, 286 stran. ISBN 9788090403000. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk and Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte : dětská závist; žárlivost, nevěra a rozvod; nový partner v rodině, nevlastní sourozenci; vzpomínky z dětství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 128 s. ISBN 8024703327. info
Teaching methods (in Czech)
diskuse, modelové situace, kazuistiky
Assessment methods (in Czech)
docházka, aktivní účast v modelových situacích, jejich rozborech a diskuzích, účast na závěrečném setkání, kde studenti ústně prezentují výstupy z jedné modelové situace.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is also listed under the following terms Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2023, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2023/PSYb1720