PSYb2860 Psychology and architecture

Faculty of Social Studies
Autumn 2021
Extent and Intensity
0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Jan Širůček, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Timetable
Thu 16. 9. 14:00–17:40 U35, Thu 23. 9. 16:00–19:40 U33, Thu 30. 9. 14:00–17:40 U33, Thu 7. 10. 14:00–17:40 P22
Prerequisites (in Czech)
schopnost komunikovat a číst anglickou literaturu
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 4/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40
Course objectives (in Czech)
• zpracovat nabídku odborné spolupráce architektům (urbanistům) podle individuálního zájmu (budoucího profesního zaměření) studenta/studentky. Jak na jít? • Pomocí přemýšlení o vnějším prostředí - architektuře stát se lepším psychologem (pomocí přemýšlení o psychologii stát se lepším architektem). V obou oborech souběžně a navzájem působí viditelné i neviditelné struktury. Tyto struktury jsou však jen okamžitým projevem viditelných i neviditelných procesů. • Podívat se na vývojové (historické ) souvislosti mezi viditelnými strukturami (architekturou) a chováním lidí - neviditelnou strukturou (vlastnostmi místa, situací, mentalitou lidí). • Osvojit si základní pojmy, vyjadřující nejen funkce, ale i lidské hodnoty v člověkem vytvořeném prostředí (v exteriéru, interiéru) hledat paralelní pojmy: např. genius loci - kouzlo osobnosti a ozřejmovat si tak analogie - souvislosti mezi vnějším a vnitřním prostředím.
Learning outcomes (in Czech)
a) zpracovat psychologický rozbor působení konkrétního prostředí a návrh na jeho využití/zlepšení: návrh a zdůvodnění uspořádání svého budoucího bytu, mentální mapa místa/města, b) zpracovat nabídku odborné spolupráce architektům na řešení konkrétního druhu problému, zajímajícího studenta/studentku.
Syllabus (in Czech)
  • 1. setkání 16.9. 14-17.40 U 35 - úvodní přednáška a téze. Kdo se tématem (působením prostředí) v ČR zabývá? Egon Brunswik: pro psychologa jsou znalost psychiky člověka a znalost prostředí jsou rovnocenně důležité. Zájem o prostředí = zájem o hmotnou kulturu (třeba architekturu) a duchovní kulturu (třeba historii). Co může psychologie nabídnout architektovi. Viditelné a neviditelné prvky kultury - viditelné a neviditelné znaky osobnosti. Nutnost diagnostiky platí v obou případech - oba směry musí umět poznat kořeny (rodinná, osobní anamnéza – historie), vidět viditelné znaky přítomnosti a z nich usuzovat na neviditelné principy - pak odvozovat co mám udělat, jakou změnu navodit (jak udělat věci). 2. setkání 23.9. 14-17.40 aula – Byt a typy bydlení. Psychologie a prostředí – funkční, estetické a psychologické složky. Inventáře pro hodnocení prostoru. Předběžná volba témat pro seminární práci. 3. setkání 30.9.14-17.40 U 33 - Mentální mapy interiéru a exteriéru (fakulta, místo bydliště komunikace architekta a klienta, historie (co vyčteme ve starých obrazech a plánech města Brna), vize rozvoje města (budoucnost roste v našich myslích), výzvy v budoucnosti. 4. setkání 7.10. 14-17.40 P 22 – města ve 21.století, problémy života ve městech, zlepšování života ve městech ( W.H.Whyte - N.Y.City, Jan Gehl – Dánsko); psychologie a město - urbanismus jako způsob komunikace, role neziskových organizací, multikriteriální hodnocení, sociologické a psychologické metody zjišťování.
Teaching methods (in Czech)
výklad PPT prezentace, promítání videa, diskuze.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet bude udělen za zpracování dvou seminárních prací na témata našich setkání: a) psychologický rozbor působení konkrétního prostředí a návrh na jeho využití/zlepšení: návrh a zdůvodnění uspořádání svého budoucího bytu, mentální mapa místa/města, b) zpracování nabídky odborné spolupráce architektům na řešení konkrétního druhu problému, zajímajícího studenta/studentku.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2021/PSYb2860