PSYn4550 Psychoterapie s dětmi a dospívajícími

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. David Macek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. David Macek, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je určen budoucím zájemcům o psychoterapeutickou práci s dětmi a dospívajícími. Absolventi kurzu získají základní teoretické ukotvení pro orientaci v tématu, stejně jako specificky k různým aspektům terapie. Získají také praktickou zkušenost s využitím technik a náhled do praxe prostřednictvím kazuistických cvičení.
Výstupy z učení
Studenti po absolvování předmětu budou schopni:
- diskutovat teoretické základy terapeutické práce s dětmi a dospívajícími
- identifikovat paletu technik a jejich využití v praxi,
- reflektovat vlastní prožívání kontaktu s dětmi
- formulovat plány, cíle a průběh terapie dítěte
Osnova
  • Psychoterapie dětí a dospívajících v kontextu vývojových teorií. Vývojový a růstový charakter terapie. Rozdílné (a společné) prvky terapeutických směrů. Vliv kontextu organizací a zařízení na pojetí terapie. Počátek práce, kontrakt se zákonnými zástupci.
  • Počátek práce s dítětem. První setkání, navození a význam důvěry a bezpečí v terapii. Práce s kontaktem.
  • Vztah jako klíčový prvek. Navození a udržení vztahu, význam vztahu pro terapeutickou práci. Teorie ranné vztahové vazby a její význam v terapii.
  • Hra. Role hry ve vývoji jedince a v terapii aneb "k čemu mému dítěti je, že si u vás hraje?"
  • Emoce. Exprese emocí v terapii a její význam. Práce se vztekem, smutkem, strachem (i radostí :-) ).
  • Projekce, projektivní techniky, jejich význam a úloha.
  • Práce s terapeutickým pískovištěm.
  • Práce s tělem, práce se smysly, imaginace.
  • Podpora péče o sebe, vnitřní zdroje.
  • Specifika terapie s dospívajícími, vývojový kontext, práce se sebepojetím
Literatura
    povinná literatura
  • LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 3. vyd. Praha: Portál, 2010, 431 s. ISBN 9788073677107. URL info
  • GELDARD, Kathryn a David GELDARD. Dětská psychoterapie a poradenství. Translated by Jiří Foltýn. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 328 stran. ISBN 9788073674762. info
    doporučená literatura
  • OAKLANDER, Violet. Ukrytý poklad : dětské nitro z pohledu gestalt terapie. Translated by Marcela Koupilová. Vydání první. Praha: Portál, 2022, 254 stran. ISBN 9788026218791. info
  • OAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty dětské duše : tvořivá psychoterapie v duchu gestalt terapie. Translated by Jiří Štěpo. Vydání druhé, v Portále. Praha: Portál, 2020, 359 stran. ISBN 9788026215912. info
    neurčeno
  • PÖTHE, Peter. Vývojová a vztahová terapie dětí. Vydání první. Praha: Portál, 2022, 263 stran. ISBN 9788026219583. URL info
  • PÖTHE, Peter. Síla nevysloveného : příběhy z psychoterapie dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Portál, 2020, 287 stran. ISBN 9788026215899. info
  • SIEGEL, Daniel J. Rozbouřený mozek : dospívání, teenageři a jejich výchova. Translated by Eva Klimentová. 1. vydání. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2016, 257 stran. ISBN 9788075530400. info
Výukové metody
Teoretické přednášky, přednášení kazuistik, samostatná práce ve skupinkách, nácviky technik
Metody hodnocení
V průběhu semestru student vypracuje dva průběžné úkoly, které budou bodově hodnoceny. Předmět je ukončen závěrečnou zkouškou ve formě testu. Celková známka bude vycházet ze součtu hodnocení průběžných úkolů a hodnocení testu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.