PSYn5370 Pedagogická a školní psychologie II

Fakulta sociálních studií
podzim 2022
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. David Macek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Pírko, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Šromová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 22. 9. 8:00–11:40 P24b, Čt 6. 10. 8:00–11:40 P24b, Čt 20. 10. 8:00–11:40 P24b, Čt 3. 11. 8:00–11:40 P24b, Čt 1. 12. 8:00–11:40 P24b
Předpoklady
! PSY537 Pedagogická psychologie && ( PSY411 Pedagogická a školní psych I || PSYn4110 Pedagogická a školní psych I )
Předmět pedagogická a školní psychologie II předpokládá znalost zejména vývojové a pedagogické psychologie, školní psychologie I. Tyto poznatky jsou východiskem pro každý tematický okruh, proto je třeba, aby měli studenti adekvátní znalosti z výše uvedených disciplin, případně si je před samotným kurzem zopakovali.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 13 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/13, pouze zareg.: 0/13, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/13
Jiné omezení: Povinný předmět profilace Pedagogická a školní psychologie. Studenti s touto profilací jsou upřednostněni.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je věnován rozšíření teoretických a metodologických otázek výchovy a vzdělávání z pohledu pedagogické a školní psychologie, studiu metod pedagogické a školní psychologie, širším souvislostem výchovy a vzdělávání ve škole a v rodině, speciálním tématům pedagogické a školní psychologie a speciálním a integrujícím tématům v rámci pedagogické a školní psychologie v návaznosti na další vědní disciplíny. Semináře jsou vedeny pomocí interakcí mezi vyučujícími a studenty a jsou věnovány jednotlivým tématům probíraným na přednáškách, s důrazem na reflexi individuální zkušenosti se vzdělávacím systémem a nové metody oboru. Nutnou součástí je samostudium a domácí příprava.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
Orientovat se v základní školské legislativě;
Znát a umět přesně popsat roli a význam pozice školního psychologa v systému vzdělávání;
Orientovat se v základních intervenčních strategiích, které školní psycholog ve své práci používá;
Porozumět problematice specifických vzdělávacích potřeb žáků ve školním prostředí;
Rozumět klíčovým otázkami souvisejícím se školním klimatem;
Přemýšlet a pracovat v souladu s základními principy kariérového poradenství;
Orientovat se v složitosti chování a prožívání problémových dětí ve školním kontextu;
Porozumět procesu implementace podpůrných opatření při vzdělávání žáků se specifickými potřebami
Osnova
  • Podrobný harmonogram a organizační informace vztahující se k výuce v PS 2021/2022 jsou uvedeny v interaktivní osnově kurzu.
  • 22.9.2022: Úvodní informace. Legislativní aspekty práce školního psychologa.
  • 6.10.2022: Práce ŠP na škole v sociálně vyloučené lokalitě.
  • 20.10.2022: Diagnostika v práci školního psychologa.
  • 3.11.2022: Prevence a řešení šikany ve škole z pohledu školního psychologa.
  • 1.12.2022: Role a kompetence školního psychologa.
Literatura
    povinná literatura
  • BRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál. 214 s. ISBN 9788026201762. 2014. info
  • ŠTECH, Stanislav a Jana ZAPLETALOVÁ. Úvod do školní psychologie. Vydání první. Praha: Portál. 230 stran. ISBN 9788026203681. 2013. info
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika. 343 s. ISBN 9788073576790. 2012. info
    doporučená literatura
  • FELCMANOVÁ, Lenka, HABROVÁ, Martina a kol. Katalog podpůrných opatření: Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Dostupné on-line: http://katalogpo.upol.cz/wp-content/uploads/katalog-szn.pdf
  • BRAUN, Richard. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Dostupné on-line: https://pages.pedf.cuni.cz/kamv/files/2019/02/440-version1-Pedagogicko-psychologick%C3%A1-diagnostika.pdf
  • ČAPEK, Robert, NAVAROVÁ, Sylvie, ŽENATOVÁ, Zdenka. Žák v krizové situaci. Praha: Raabe, 2017
  • Dítě traumatizované v blízkých vztazích : manuál pro profesionály a rodiny. Edited by Oldřich Matoušek. Vydání první. Praha: Portál. 207 stran. ISBN 9788026212423. 2017. info
  • ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada. 325 s. ISBN 9788024727424. 2010. URL info
  • GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex. 209 s. ISBN 9788074090103. 2008. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte : dětská závist; žárlivost, nevěra a rozvod; nový partner v rodině, nevlastní sourozenci; vzpomínky z dětství. Vyd. 1. Praha: Grada. 128 s. ISBN 8024703327. 2002. info
Výukové metody
Hlavní výukovými metodami je teoretická přednáška, spočívající v předávání ucelených informací a poznatků přednášejícím. Přednáška bude doplňována průběžně zadávanými úkoly akcentujícími samostatnou práci studentů. Úkoly se budou vázat vždy k příslušným tematickým blokům.
Metody hodnocení
Nutnou podmínkou ukončení kurzu je účast na seminářích (povolená absence max. 1 blok), předpokládá se aktivní zapojení studentů při výuce. Zakončení kurzu: Písemná zkouška. Písemná zkouška bude mít formu vědomostního testu s převážně otevřenými otázkami. Akcent se klade na celkové pochopení problematiky práce školního psychologa, jeho specifik i schopnosti navrhnout smysluplné řešení typických problémových situací.
Informace učitele
Kurz je primárně určen studentům ze specializace školní a pedagogická psychologie.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Povinný předmět profilace Pedagogická a školní psychologie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.