PSYn5701 Násilí v rodině

Fakulta sociálních studií
podzim 2024
Rozsah
4 x 4 hodiny. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Jiří Ammer Ceh (přednášející)
Mgr. Martina Ježková (přednášející)
Garance
Mgr. Jiří Ammer Ceh
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Jiří Ammer Ceh
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
Předmět je určen studentům magisterského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky násilí v rodině (tzv. domácího násilí) a jeho systémového a terapeutického řešení. Studenti se v průběhu kurzu seznámí se základními teoriemi, psychologií obětí i původců násilí, s neurofyziologií traumatu, zmíníme i právní možnosti řešení této problematiky. V rámci kazuistik, praktických ukázek a cvičení studenti nahlédnou do práce se všemi aktéry rodinného systému, v němž se vyskytuje násilí.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- využít informace z kurzu pro osobní i profesní rozvoj
- rozpoznat výskyt násilí a jeho druhy
- porozumět základní dynamice násilných vztahů a jejich aktérům
- stanovit nutné kroky pro zajištění bezpečí v rodině
- zvolit vhodný přístup pro systémové řešení různých forem násilí v rodině
Osnova
  • 1. blok: Historický kontext práce s násilím v rodině. Prevalence násilí. Definice násilí. Základní teoretické proudy. Typologie partnerského násilí. Představení aktérů. Systémová péče.
  • 2. blok: Práce s ohroženou osobou. Systém péče o ohroženou osobu. Dopady násilí na ohroženou osobu. Zajištění základního bezpečí a jistoty. Risk Assessment. Terapeutická práce s ohroženou osobou. Nácvik.
  • 3. blok: Práce s původcem násilí. Problémy a rizika při práci s původcem. Různé terapeutické přístupy. Základy práce se vztekem, praktický sebezkušenostní nácvik.
  • 4. blok: Práce s rodinným systémem. Dopady na děti zasažené násilím a péče o ně. Práce s kazuistikami, nácviky modelových situací.
Literatura
  • HAMEL, John, [2014]. Gender-inclusive treatment of intimate partner abuse: evidence-based approaches. Second edition. New York, NY: Springer Publishing Company. ISBN 978-0826196774.
  • STOČESOVÁ, Veronika a David ČÁP, 2020. Psychoterapeutická práce s původci domácího násilí: zvládání vzteku, agrese a násilných projevů. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1655-1.
  • ŠEVČÍK, Drahomír a Naděžda ŠPATENKOVÁ, 2011. Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-690-2.
  • Mlčení bolí: postřehy z desetileté praxe intervenčních center, 2016. Ústí nad Labem: Asociace pracovníků intervenčních center ČR. ISBN 978-80-270-0459-1.
  • JOCHMANNOVÁ, Leona, 2021. Trauma u dětí: kategorie, projevy a specifika odborné péče. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-2842-6.
Výukové metody
přednáška, skupinová diskuze, interaktivní cvičení, práce ve skupinách
Metody hodnocení
Rozsah výuky - 16 hodin. Způsob ukončení - zápočet. Předpoklady pro získání zápočtu - 80% docházka, aktivní účast ve výuce. Závěrečné kolokvium (skupinová práce).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.