PSYn5706 Deliberativní praxe v psychoterapii

Fakulta sociálních studií
podzim 2022
Rozsah
0/0/0. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Doležal, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Čevelíček, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Michal Čevelíček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
SOUHLAS
Kurz mohou abosolvovat psychoterapeuti, kteří mají dokončený komplexní psychoterapeutický výcvik nebo jsou frekventanty výcviku pracujícími pod supervizí. Podmínkou absolvování kurzu je aktivní terapeutická práce s klienty, do které jsou účastníci motivováni zapojit principy deliberativní praxe a nebo chtějí již využívané principy ve své praxi dále rozvíjet.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Předmět je určen psychoterapeutům, kteří si chtějí rozšířit svou kvalifikaci v oblasti deliberativní praxe a rutinního monitorování procesu a výsledku v psychoterapii. Tento kurz vybaví účastníky potřebnými základními znalostmi a dovednostmi v oblasti systematického monitorování psychoterapeutické péče a jeho využití pro rozvoj svých teraputických kompetencí v práci s klienty. Cílem předmětu je:

(a) objasnit účastníkům základní principy a postupy deliberativní praxe
(b) představit jim koncepty a metody rutinního monitorování procesu a výsledku v psychoterapii
(c) poskytnout nácvik dovedností nezbytných pro implementaci těchto konceptů do terapeutického dialogu
(d) vytvořit prostor pro diskuzi nad reálnými případy z praxe účastníků
(e) poskytnout supervizi implementace těchto konceptů do běžné praxe účastníků
Literatura
  • ROUSMANIERE, Tony. Deliberate practice for psychotherapists : a guide to improving clinical effectiveness. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017, xviii, 220. ISBN 9781138203204. info
  • MILLER, Scott D., Mark A. HUBBLE a Daryl CHOW. Better results : using deliberate practice to improve therapeutic effectiveness. Washington: American psychological association, 2020, xx, 248. ISBN 9781433831904. info
  • Vaz, A., & Rousmaniere, T. (2021). Reaching for Expertise: A Primer on Deliberate Practice for Psychotherapists. Deliberate Practice Institute.
Výukové metody
Výuka probíhá blokově. První dva bloky (25. –⁠ 26. 11., 16 hodin) budou věnovány objasnění teoretických východisek, základních postupů a nácviku dovedností nezbytných pro využití deliberativní praxe v psychoterapeutickém dialogu. Závěrečný blok (celkem 8 hodin v průběhu zkouškového období) bude věnován diskusi o případech z praxe účastníků a supervizi implementace deliberativní praxe v psychoterapeutické práci účastníků.
Metody hodnocení
Předmět úspěšně ukončí účastníci, kteří se aktivně zapojí do výuky v rámci teoretických a nácvikových bloků a kteří na závěrečném bloku do diskuse vnesou své konkrétní terapeutické případy, s nimiž využili principy deliberativní praxe (vč. monitorování výsledku a procesu psychoterapie). Povinné je absolvování nejméně 80 % výukových hodin.
Informace učitele
https://is.muni.cz/el/fss/podzim2022/PSYn5706/index.qwarp

kurz probíhá v rámci projektu NPO_MUNI_MSMT-16606/2022
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.