PSYn5708 Rozhovor v personální psychologii

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
0/4/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Markéta Homolková (přednášející)
doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Markéta Homolková
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Markéta Homolková
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje na různé typy rozhovorů, které jsou využívány v psychologii práce. Jeho cílem je poskytnout studentům znalosti a dovednosti umožňující zvýšit efektivitu psychologické práce s pracovníky od okamžiku jejich prvního kontaktu s budoucím zaměstnavatelem až po konec jejich kariéry v organizaci.
Klíčovou částí studia v předmětu je seznámení se základními typy rozhovorů v oblasti personální psychologie, jejich teoretickými východisky a pravidly a nácvik vedení těchto rozhovorů. Studenti se v předmětu naučí, jak kontaktovat nové zaměstnance, udržet si je v organizaci, jak podporovat dosahování vyššího výkonu jednotlivců i týmů a zároveň i jak efektivně spolupráci ukončit.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti schopni:
i. definovat typy rozhovorů v oblasti psychologie práce;
ii. znát a vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými typy rozhovorů;
iii. znát zásady vedení jednotlivých typů rozhovorů;
iv. definovat vhodné otázky pro jednotlivé typy rozhovorů;
v. vést jednotlivé typy rozhovorů tak, aby dosáhli požadovaného cíle rozhovoru při uchování dobré atmosféry v komunikaci.
Osnova
  • 1. Úvodní kontakt
  • 2. Výběrový rozhovor
  • 3. Poskytování zpětné vazby
  • 4. Hodnotící rozhovor
  • 5. Poradenský rozhovor
  • 6. Ukončující rozhovor
Literatura
    povinná literatura
  • Johns, R., & Johnson, C.H. (2005). The Usefulness of Exit Interviews and Employment Surveys in Understanding Employee Turnover. Employment relations record, 5, 1.
  • Taylor, P. J., Small, B. (2002). Asking applicants what they would do versus what thay did do: A meta-analytic comparison of situational and past behaviour employment interview questions. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 75, 277–294
  • Budworth, M. H. (2014). Looking forward to perfomance improvement: field test of the feedworward interview for performance management. Human Resource Management, 54 (1), 45–54.
  • McLeod, J., Henderon, M. (2003). Des workplace counselling work? British Journal of Psychiatry, (182), 103–104.
  • Kritek, P. A. (2015). Strategies for effective feedback. Annals of the American Thoracic Society, 12 (4), 557–560.
  • Arnold, J., Randall, R. (2010). Work psychology: understanding human behaviour in the workplace. 5th ed. Harlow, England: Financial Times Prentice Hall, str. 168 – 185.
Výukové metody
studijní setkání, skupinové úkoly, studium literatury
Metody hodnocení
1. Týmové úkoly
2. Povinná účast na studijních setkáních. Je možná jedna neúčast.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.