SOC141 Úvod do obsahové analýzy

Fakulta sociálních studií
podzim 2008
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Václav Štětka, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Rozvrh
Po 14:00–15:40 U34
Předpoklady
SOC108 Statistická analýza dat && SOC106 Metodologie sociálních věd
Předpokladem pro zápis do kurzu je absolvování metodologického kurzu a kurzu statistické analýzy dat.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kvantitativní obsahová analýza (CA) je v současnosti pravděpodobně nejrychleji se rozvíjející technikou v oblasti mediálně komunikačního výzkumu. Cílem tohoto kurzu je poskytnout základní teoretický přehled o této technice, jejím designu, možnostech a pravidlech její aplikace, a na konkrétních příkladech seznámit studenty její logikou a praktickými postupy při kódování, analýze a interpretaci dat. Specifická pozornost bude věnována otázkám konstrukce výběrového vzorku, validity a reliability v obsahové analýze. Ačkoli kurz bude orientován převážně na "klasickou" CA, opírající se o manuální kódování textu, zaměří se rovněž na stručné seznámení s různými formami CATA (computer-asisted text analysis), respektive se software, které má z pohledu komputerizované obsahové analýzy největší potenciál. Studenti si osvojí teoretické poznatky o obsahové analýze a naučí se používat tuto techniku v praxi.
Osnova
  • 1. úvod do kurzu, požadavky; co je a co není obsahová analýza (základní vymezení)
  • 2. historie obsahové analýzy v sociálních vědách, možnosti jejího využití, typy CA
  • 3. design CA, praktické ukázky mediálních a komunikačních výzkumů s využitím CA
  • 4. jednotky v obsahové analýze, konstrukce kódovacího klíče 5. workshop I - prezentace první části projektů
  • 6. výběrové techniky v obsahové analýze (sampling)
  • 7. validita a reliabilita v OS (+ praktická ukázka – kalkulace reliability)
  • 8. analýza dat – použití deskriptivní a inferenční statistiky pro CA
  • 9. workshop II - kódování
  • 10. seznámení s CATA I – hledání v databázích, příprava dat, přehled software
  • 11. seznámení s CATA II - praktické příklady kódování v programu Yoshikoder
  • 12. závěrečný workshop - analýza dat a interpretace výsledků
Literatura
  • RIFFE, Daniel, Stephen LACY a Frederick FICO. Analyzing media messages : using quantitative content analysis in research. 2nd ed. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum, 2005, x, 242. ISBN 0805852980. URL info
  • SCHULZ, Winfried. Analýza obsahu mediálních sdělení. Edited by Irena Reifová, Translated by Barbara Köpplová. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2004, 149 s. ISBN 8024608278. info
  • NEUENDORF, Kimberly A. The content analysis guidebook. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2002, xviii, 301. ISBN 0761919783. info
Metody hodnocení
V rámci kurzu budou studenti ve skupinách zpracovávat výzkumný projekt na zadané téma; jeho části budou průběžně prezentovány a diskutovány. Výstupem z kurzu bude finální projekt včetně provedení cvičné analýzy dat
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2008/SOC141