SOC147 Základy marketingového výzkumu

Fakulta sociálních studií
podzim 2007
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petr Pakosta (přednášející)
PhDr. Petr Soukup, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Rozvrh
každé sudé pondělí 8:00–11:40 U34
Předpoklady
SOC108 Statistická analýza dat
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz je zaměřený na výklad procesu výzkumu trhu, vysvětluje jeho specifika, způsoby provádění zejm. v ČR. Podrobněji se věnuje základním úlohám, které se řeší v rámci výzkumu trhu. Kurz je orientován aplikačně, neopomíjí ani etické a právní aspekty provádění výzkumů.
Osnova
  • 1. Marketing a marketingový mix. Výzkum trhu, výzkum veřejného mínění, sociologický výzkum. Kvantitativní a kvalitativní výzkum. Přehled základních úloh výzkumu trhu. Přehled agentur v ČR a ve světě. Přehled oborů vhodných k výzkumu. Značková řešení a jejich význam. Literatura: Boučková, J. a kol. 2003: Marketing (celá kniha), Bártová, H., Bárta, V., Koudelka, J. . 2004: Chování spotřebitele a výzkum trhu. (str. 109-120), Herzmann, J., Novák, I., Pecáková, I. 1995: Výzkumy veřejného mínění (str. 8-9) 2. Proces výzkumu-přehled stádií. Zadání výzkumu, odpověď agentury. Jednání s klientem, návrh výzkumu. Design výzkumu-výběry, cena, časový harmonogram a rozpočet. Dotazník a ostatní terénní materiály. Příprava sběru dat. 3. Terénní sběr dat. Metody sběru dat. Tazatelská síť. Výběr, získávání, vzdělávání a školení tazatelů. Tazatelská příručka. Pokyny v dotazníku a práce s ostatními terénními materiály. Kontrola práce tazatelů. Specifika tazatelské práce při CATI, CAPI. 4. Pořízení dat-děrování, scanování, kodování. Zpracování dat-čištění. Tabulky třídění prvního a druhého stupně. Analýzy. 5. Závěrečná zpráva.tvorba, obsah, forma. Způsob předání zprávy. Následné analýzy, prezentace. Akceptace zprávy. Právní aspekty vztahu klient-agentura. Literatura k tématům 2-5: Bártová, H., Bárta, V., Koudelka, J. . 2004: Chování spotřebitele a výzkum trhu. (str. 121-130), Herzmann, J., Novák, I., Pecáková, I. 1995: Výzkumy veřejného mínění (str. 17-36, 55-71), Surynek, A. – Komárková, R. – Kašparová, E. 2001: Základy sociologického výzkumu (str. 39-78, 115-121, 137-152), Haugue, P. 2003: Průzkum trhu. Computer Press (str.1-38, 189-218) 6. Jednotlivé typy výzkumů I: Výzkumy spokojenosti (dotazník, zpracování, základní výstupy). Značková řešení v oblasti výzkumů spokojenosti. 7. Jednotlivé typy výzkumů II: Výzkumy zaměřené na personál sloužící zákazníkům-mystery shopping, mystery calls, příposlechy, store exit rozhovory. Specifické požadavky na provádění výzkumů. Právní a etické aspekty výzkumů zaměřených na personál. Značka (brand), znalost značky. Image značky. Brand positioning. Značkové produkty pro výzkum značek. 8. Jednotlivé typy výzkumů III: Výzkumy zaměřené na testy. Testy konceptů, testy výrobků, služeb. Testy in hall a home use. Cenové testy. Odhady poptávky a optimální ceny. 9. Jednotlivé typy výzkumů IV: Výzkumy zaměřené na spotřební chování. Spotřební deníky, peoplemetry, radiocontrol, media projekty, monitoring reklamy. Specifické typy projektů-omnibus, panel, audity. Přehled projektů v ČR. Literatura k tématům 6-9: Bártová, H., Bárta, V., Koudelka, J. . 2004: Chování spotřebitele a výzkum trhu. (str. 137-152, 181-220), Haugue, P. 2003: Průzkum trhu. Computer Press (str.149-172) a stránky jednotlivých agentur a profesních sdružení (viz níže) 10. Kvalitativní výzkum. Různá úloha kvalitativního výzkumu ve výzkumu trhu. Proces kvalitativního výzkumu. Skupinové diskuse, hloubkové rozhovory. Problémy v kvalitativním výzkumu-rekrutace, odměňování, práce s databázemi. Literatura: Bártová, H., Bárta, V., Koudelka, J. . 2004: Chování spotřebitele a výzkum trhu. (str. 133-136), Surynek, A. – Komárková, R. – Kašparová, E. 2001: Základy sociologického výzkumu (str. 82-110, 112-114), Haugue, P. 2003: Průzkum trhu. Computer Press (str.65-76) 11. Statistika ve výzkumu trhu I. 12. Statistika ve výzkumu trhu II. Literatura k tématům 11-12: Řehák, J., Bártová, I. 1997 : Statistika pro marketing a výzkum trhu (celá publikace), Bártová, H., Bárta, V., Koudelka, J. . 2004: Chování spotřebitele a výzkum trhu. (str. 153-180), Herzmann, J., Novák, I., Pecáková, I. 1995 (str. 73-102) 13. Sdružení agentur v oblasti výzkumu trhu- SIMAR, ESOMAR a obdobná sdružení. Etické zásady výzkumu trhu-obecné a pro jednotlivé typy výzkumu. Právní aspekty výzkumu trhu (z.č. 40/1964 Sb., z.č. 101/2000 Sb., z.č. 65/1965 Sb.) Literatura: Haugue, P. 2003: Průzkum trhu. Computer Press (str.219-230) stránky profesních sdružení SIMAR a ESOMAR (viz níže), příslušné zákony(z.č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, z.č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, z.č. 65/1965 Sb., zákoník práce)
Metody hodnocení
Povinnosti studentů: Během semestru prezentovat výstup sekundárního výzkumu některého z trhů v ČR nebo jiné evropské zemi (přesněji bude zadáno na první hodině a bude předvedena ukázka prezentace sekundárního výzkumu přednášejícím). Po skončení semestru zkouška (viz témata v osnově kurzu a prezentace ostatních studentů).Prezentaci je nutno předvést nebo odevzdat nejpozději do poslední výukové hodiny.
Informace učitele
Odborná literatura: Bártová, H., Bárta, V., Koudelka, J. . 2004: Chování spotřebitele a výzkum trhu. 2. přepr. vyd. Praha : VŠE Boučková, J. a kol. 2003: Marketing. 1. vyd. Praha : C.H.Beck. Disman, M. 1993: Jak se vyrábí sociologická znalost, Karolinum, Praha Petrusek, M.1993: Teorie a metoda v moderní sociologii. Karolinum, Praha Řehák, J., Bártová, I. 1997 : Statistika pro marketing a výzkum trhu, SPSS ČR Surynek, A. Komárková, R. Kašparová, E. 2001: Základy sociologického výzkumu. Praha, Management Press Šubrt, J.(ed). 1998: Kapitoly ze sociologie veřejného mínění : teorie a výzkum, Karolinum, Praha Herzmann, J., Novák, I., Pecáková, I. 1995: Výzkumy veřejného mínění, VŠE Haugue, P. 2003: Průzkum trhu. Computer Press Webové stránky: http://www.simar.cz/ http://www.esomar.org/ http://www.factum.cz/ www.gfk.cz http://www.median.cz/ www.stemmark.cz/ www.tambor.cz/ http://www.tns-aisa.cz/ Poznámka: řazení agentur je abecední neodráží velikost obratu ani kvalitu jejich práce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, podzim 2012, jaro 2017.