SOC147 Basic of marketing research

Faculty of Social Studies
Autumn 2007
Extent and Intensity
1/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Petr Pakosta (lecturer)
PhDr. Petr Soukup, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Soňa Enenkelová
Timetable
each even Monday 8:00–11:40 U34
Prerequisites (in Czech)
SOC108 Data Analysis with SPSS
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Kurz je zaměřený na výklad procesu výzkumu trhu, vysvětluje jeho specifika, způsoby provádění zejm. v ČR. Podrobněji se věnuje základním úlohám, které se řeší v rámci výzkumu trhu. Kurz je orientován aplikačně, neopomíjí ani etické a právní aspekty provádění výzkumů.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Marketing a marketingový mix. Výzkum trhu, výzkum veřejného mínění, sociologický výzkum. Kvantitativní a kvalitativní výzkum. Přehled základních úloh výzkumu trhu. Přehled agentur v ČR a ve světě. Přehled oborů vhodných k výzkumu. Značková řešení a jejich význam. Literatura: Boučková, J. a kol. 2003: Marketing (celá kniha), Bártová, H., Bárta, V., Koudelka, J. . 2004: Chování spotřebitele a výzkum trhu. (str. 109-120), Herzmann, J., Novák, I., Pecáková, I. 1995: Výzkumy veřejného mínění (str. 8-9) 2. Proces výzkumu-přehled stádií. Zadání výzkumu, odpověď agentury. Jednání s klientem, návrh výzkumu. Design výzkumu-výběry, cena, časový harmonogram a rozpočet. Dotazník a ostatní terénní materiály. Příprava sběru dat. 3. Terénní sběr dat. Metody sběru dat. Tazatelská síť. Výběr, získávání, vzdělávání a školení tazatelů. Tazatelská příručka. Pokyny v dotazníku a práce s ostatními terénními materiály. Kontrola práce tazatelů. Specifika tazatelské práce při CATI, CAPI. 4. Pořízení dat-děrování, scanování, kodování. Zpracování dat-čištění. Tabulky třídění prvního a druhého stupně. Analýzy. 5. Závěrečná zpráva.tvorba, obsah, forma. Způsob předání zprávy. Následné analýzy, prezentace. Akceptace zprávy. Právní aspekty vztahu klient-agentura. Literatura k tématům 2-5: Bártová, H., Bárta, V., Koudelka, J. . 2004: Chování spotřebitele a výzkum trhu. (str. 121-130), Herzmann, J., Novák, I., Pecáková, I. 1995: Výzkumy veřejného mínění (str. 17-36, 55-71), Surynek, A. – Komárková, R. – Kašparová, E. 2001: Základy sociologického výzkumu (str. 39-78, 115-121, 137-152), Haugue, P. 2003: Průzkum trhu. Computer Press (str.1-38, 189-218) 6. Jednotlivé typy výzkumů I: Výzkumy spokojenosti (dotazník, zpracování, základní výstupy). Značková řešení v oblasti výzkumů spokojenosti. 7. Jednotlivé typy výzkumů II: Výzkumy zaměřené na personál sloužící zákazníkům-mystery shopping, mystery calls, příposlechy, store exit rozhovory. Specifické požadavky na provádění výzkumů. Právní a etické aspekty výzkumů zaměřených na personál. Značka (brand), znalost značky. Image značky. Brand positioning. Značkové produkty pro výzkum značek. 8. Jednotlivé typy výzkumů III: Výzkumy zaměřené na testy. Testy konceptů, testy výrobků, služeb. Testy in hall a home use. Cenové testy. Odhady poptávky a optimální ceny. 9. Jednotlivé typy výzkumů IV: Výzkumy zaměřené na spotřební chování. Spotřební deníky, peoplemetry, radiocontrol, media projekty, monitoring reklamy. Specifické typy projektů-omnibus, panel, audity. Přehled projektů v ČR. Literatura k tématům 6-9: Bártová, H., Bárta, V., Koudelka, J. . 2004: Chování spotřebitele a výzkum trhu. (str. 137-152, 181-220), Haugue, P. 2003: Průzkum trhu. Computer Press (str.149-172) a stránky jednotlivých agentur a profesních sdružení (viz níže) 10. Kvalitativní výzkum. Různá úloha kvalitativního výzkumu ve výzkumu trhu. Proces kvalitativního výzkumu. Skupinové diskuse, hloubkové rozhovory. Problémy v kvalitativním výzkumu-rekrutace, odměňování, práce s databázemi. Literatura: Bártová, H., Bárta, V., Koudelka, J. . 2004: Chování spotřebitele a výzkum trhu. (str. 133-136), Surynek, A. – Komárková, R. – Kašparová, E. 2001: Základy sociologického výzkumu (str. 82-110, 112-114), Haugue, P. 2003: Průzkum trhu. Computer Press (str.65-76) 11. Statistika ve výzkumu trhu I. 12. Statistika ve výzkumu trhu II. Literatura k tématům 11-12: Řehák, J., Bártová, I. 1997 : Statistika pro marketing a výzkum trhu (celá publikace), Bártová, H., Bárta, V., Koudelka, J. . 2004: Chování spotřebitele a výzkum trhu. (str. 153-180), Herzmann, J., Novák, I., Pecáková, I. 1995 (str. 73-102) 13. Sdružení agentur v oblasti výzkumu trhu- SIMAR, ESOMAR a obdobná sdružení. Etické zásady výzkumu trhu-obecné a pro jednotlivé typy výzkumu. Právní aspekty výzkumu trhu (z.č. 40/1964 Sb., z.č. 101/2000 Sb., z.č. 65/1965 Sb.) Literatura: Haugue, P. 2003: Průzkum trhu. Computer Press (str.219-230) stránky profesních sdružení SIMAR a ESOMAR (viz níže), příslušné zákony(z.č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, z.č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, z.č. 65/1965 Sb., zákoník práce)
Assessment methods (in Czech)
Povinnosti studentů: Během semestru prezentovat výstup sekundárního výzkumu některého z trhů v ČR nebo jiné evropské zemi (přesněji bude zadáno na první hodině a bude předvedena ukázka prezentace sekundárního výzkumu přednášejícím). Po skončení semestru zkouška (viz témata v osnově kurzu a prezentace ostatních studentů).Prezentaci je nutno předvést nebo odevzdat nejpozději do poslední výukové hodiny.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Spring 2011, Autumn 2011, Autumn 2012, Spring 2017.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2007/SOC147