SOC151 Výběrová šetření v sociologii

Fakulta sociálních studií
podzim 2009
Rozsah
1/1/0. 6 kr. 3 původní kredity. Ukončení: zk.
Vyučující
Dr. Aleš Burjanek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Stanislav Biler (pomocník)
Mgr. Jiří Bláha (pomocník)
Mgr. Ondřej Hofírek (pomocník)
Mgr. et Mgr. Markéta Žampachová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Rozvrh
St 10:00–11:40 P51 Posluchárna V. Čermáka
Předpoklady
SOC106 Metodologie sociálních věd || SOC706 Metodologie sociálních věd
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz navazuje na poznatky z výuky Metodologie sociálních věd. Studenti v kurzu získají znalosti a praktické dovednosti pro přípravu a realizaci kvantitativního výběrového šetření s použitím standardizovaného dotazníku. Obsahově kurz sleduje následující okruhy: formulace otázek dotazníku (ve vazbě na výzkumné hypotézy), celkovou architekturu dotazníku, ověření dotazníku v terénu, roli tazatelů, metody výběru šetřených jednotek, stanovení velikosti výběrového souboru, hlavní způsoby sběru dat a z části i organizaci kvantitativního šetření. V průběhu kurzu studenti ve 3-5členných týmech budují projekt výběrového šetření a výzkumný dotazník (o rozsahu cca 40-50 proměnných). Během práce na projektu dostává každý tým zpětnou vazbu od jednoho z asistentů kurzu. Připomínky asistentů studentské týmy průběžně zapracovávají do svých projektů a v závěru semestru pak odevzdají finální verzi projektu k ohodnocení. Znalosti studentů z povinné četby (jsou to všechny prameny uvedené u témat tohoto sylabu) ověřuje závěrečný písemný test, postavený na uzavřených i otevřených otázkách.
Osnova
  • (1) Survey a jeho typické kroky; Společný výběr tématu šetření;
  • (2) Postupy a možnosti při formulaci otázek dotazníku a typy otázek;
  • (3) Vybrané problémy formulace otázek v dotazníku: měření faktografických údajů;
  • (4) Vybrané problémy formulace otázek v dotazníku: měření subjektivních stanovisek;
  • (5) Uspořádání a grafická úprava dotazníku; Pilotáž;
  • (6) Metody výběru vzorku respondentů; Velikost vzorku;
  • (7) Role tazatele;
  • (8) Hlavní způsoby sběru dat;
  • (9) Maximalizace návratnosti a kvality odpovědí;
  • (10) Organizační rozvržení výzkumu: co, kdy, kdo a za kolik;
  • (11) Ukázka vybraného šetření realizovaného v ČR.
Literatura
  • BABBIE, Earl R. The practice of social research. Online. 9th ed. Belmont: Wadsworth, 2001. 1 sv. (rů. ISBN 0-534-57474-2. [citováno 2024-04-23] info
  • BLAIKIE, Norman. Designing social research : the logic of anticipation. Online. 1st pub. Cambridge: Polity Press, 2000. xiv, 338 s. ISBN 0-7456-1766-2. [citováno 2024-04-23] info
  • CONVERSE, Jean M. a Stanley PRESSER. Survey questions :handcrafting the standardized questionnaire. Online. Newbury Park: SAGE Publications, 1986. 80 s. ISBN 0-8039-2743-6. [citováno 2024-04-23] info
  • VAUS, D.A. de. Surveys in social research. Online. 4th ed. London: UCL press, 1998. xii, 411 s. ISBN 1-85728-542-5. [citováno 2024-04-23] info
  • FINK, Arlene. The survey handbook. Online. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1995. 129 s. ISBN 0803959346. [citováno 2024-04-23] info
  • FOWLER, Floyd J. Improving survey questions :design and evaluation. Online. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1995. viii, 191. ISBN 0-8039-4583-3. [citováno 2024-04-23] info
  • OPPENHEIM, A. N. Questionnaire design, interviewing and attitude measurement. Online. 1st pub. London: Continuum, 1992. 303 s. ISBN 0-8264-5176-4. [citováno 2024-04-23] info
  • ŠUBRT, Jiří. Kapitoly ze sociologie veřejného mínění : teorie a výzkum. Online. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998. 241 s. ISBN 8071845221. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
přednášky a semináře
Metody hodnocení
Kurz se opírá o přednášky a semináře. Je zakončen zkouškou ve formě písemného testu. Mimoto studenti budují (ve 3-5 členných týmech) výzkumný projekt, jehož hlavní součástí je výzkumný dotazník. Tento výzkumný projekt je kontrolován prostřednictvím 6 domácích úkolů a jeho výsledná kvalita se promítá do závěrečné známky.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.