SOC151 Survey

Faculty of Social Studies
Autumn 2000
Extent and Intensity
1/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Igor Nosál, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Veronika Šenkýřová, DiS.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Anotace: Cílem kurzu je poskytnout posluchačům znalosti a praktické dovednosti při přípravě a realizaci survey s použitím dotazníku. Obsah kurzu je zaměřen zejména na proces vytváření otázek, konstrukce dotazníku a jeho distribuce v terénu. V průběhu kurzu studenti postupně budují (individuálně nebo v malých týmech) výzkumný dotazník, v seminářích budou studenti svůj postup průběžně prezentovat. V posledním semináři odevzdají finální verzi budovaného dotazníku. Kurz je jako povinný studentům bakalářského studia sociologie a předpokládá u posluchačů absolvování kurzu Metodologie sociálních věd. Způsoby hodnocení a podmínky k získání kreditů: Hodnocení aktivity a připravenosti v seminářích a výsledku práce na dotazníku: max. počet bodů 40 (minimálně je nutno získat 60%). Hodnocení znalosti předepsané literatury - průběžný a závěrečný vědomostní test. Průběžný test: max.20 bodů (minimálně nutno získat 40%), závěrečný test 40 bodů (minimálně nutno získat 40%).
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do kurzu. Registrace studentů. 2. Veřejné mínění a survey. Koncept veřejného mínění. Charakteristika survey. Výhody a nevýhody survey s technikou dotazování jako nástroje výzkumu veřejného mínění a jeho kritiky. Povinná četba: Rush,M.: Public Opinion and Society, s.166-179. De Vaus, Kap.1 The Nature of Surveys, s.3-10. (20 stran) Doporuč. četba: Sapsford,R.: 1-10, Velký sociologický slovník, 631-632,1173-74,1415-1417,Noelleová, 18-40. 3. Od teorie k otázkám v dotazníku: Jak postupovat od konceptů a idejí k vymezení jejich indikátorů. Indikátory jako determinanty otázek. Proces tvorby indikátorů. Problém reliability a validity. Problém významu. Povinná četba: De Vaus: Kap.4. Developing indicators for concepts, s. 47-59 (12stran) Doporučená četba: Sapsford,R: Kap.2. What's the problem: Developing ideas, pp.12-48. Fink-7. 4. Seminář prezentace zvolených témat pro survey a vytvořených indikátorů. Odevzdání písemných návrhů! ( Návrh musí obsahovat téma surveye - výzkumnou otázku a hlavní hypotézu, argumentované návrhy indikátorů a postup při jejich vytváření. Jaký typ evidence a od koho ji chceme získat - návrh způsobu výběru vzorku) 5. Postup a možnosti při vytváření otázek dotazníku a typy otázek. Dotazník jako jedna z technik survey. Výběr oblasti pro užití dotazníku. Typy obsahu otázek. Zásady formulace otázek. Výběr typu otázek a forem odpovědí: otevřené a uzavřené formy, formy vynucené volby odpovědi, směřování, meze a intenzita postojů, "viněty" - kontextuální otázky. Povinná četba: De Vaus, 80-92, Fowler: Kap.4. Some General Rules for Design Good Survey Instruments, s.78-103. (37 stran) Doporučená četba: Fowler, s.156-183. Fink 2: 1-100, Gilbert ed., Kap.6 Newel: Questionnair, s.94-116. Noelleová, 63-103. Disman, 140-176. Pergler, 302-322. 6. Vybrané problémy formulace otázek v dotazníku: měření faktických údajů. Předměty otázek. Definice konceptů a termínů. Vědění a vzpomínání. Formy odpovědí. Omezení sociální nevhodnosti odpovědí. Povinná četba: Fowler,F.: Kap.2. Designing Questions to Gather Factual Data, s. 8-45. (36 stran) 7. Píše se průběžný test! 8. Vybrané problémy formulace otázek v dotazníku: měření subjektivních stanovisek. Popis a hodnocení lidí, míst a věcí. Měření postojů k ideám. Měření znalostí. Více položkové měření. Relativita odpovědí u subjektivních stanovisek. Povinná četba: Fowler,F.: Kap.3. Questions to Measure Subjective States, s.46-77. (31 stran), Doporučená četba: Gilbert:Kap.7. Measuring attitudes, s.116-134, Convers-Presser: Kap2. The Experimental Evidence, s.31-47. 9. Seminář prezentace formulace otázek. Odevzdání písemného návrhu formulce otázek a formátů odpovědí k hlavním indikátorům! 10. Rozvržení dotazníku: 6 hlavních aspektů struktury dotazníku. Způsoby odpovídání, podmíněné/filtrační otázky, instrukce, užití prostoru, pořadí otázek, nastavení kódování. Zvláštnosti telefonických dotazníků. Evaluace otázek a dotazníků. Povinná četba: De Vaus, 92-104, Gilbert: Kap.11. Coding and managing data, s.218-238 (31 stran) 11. Administrace dotazníků: komparace výhod a nevýhod tří metod survey (face to face, poštovní a telefonické). Maximalizace míry odpovědí u osobních rozhovorů. Zaručení kvality u osobních rozhovorů (trénink a supervize, techniky vedení osobních rozhovorů, hladké realizování rozhovoru). Povinná četba: De Vaus, 106-116 (10 stran) 12. Maximalizace míry odpovědí: u poštovního výzkumu. Maximalizace míry odpovědí u telefonického výzkumu. Zaručení kvality u telefonického výzkumu. Organizace tazatelů a práce v terénu. Povinná četba: De Vaus, 116-25 , Noelleová, 173-208 (9 stran + 35 stran česky) 13. Závěrečný seminář: Prezentace vybraných dotazníků. Odevzdání závěrečné podoby dotazníku s průvodním dopisem (úvodním textem) - v tištěné a elektronické podobě (formát Word)! Četba na týden před závěrečným testem: Fowler, Kap.5,6,7, s.104-155 (50 stran)
Assessment methods (in Czech)
Přednáška a seminář, Zk
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Credit evaluation note: 3 původní kredity.
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2000, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2000/SOC151