SOC186b Výzkumná praxe:Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin I

Fakulta sociálních studií
jaro 2012
Rozsah
0/2. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D. (přednášející)
doc. Kateřina Lišková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Petr Mareš, CSc. (přednášející)
Mgr. Michal Nekorjak, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Adéla Souralová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Jiné omezení: Předmět je určen studujícím, kteří se podílejí na odborném řešení výzkumných projektů GAČR.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výzkumný seminář je navázán na projekt GAČR. Projekt je zaměřen na poznání rozdílů v sociální reprodukci etnických menšin (konkrétně jejich vzdělanostních aspirací a strategií a jejich efektivnosti) v prostředí společnosti a jejího vzdělávacího systému, jež se jen postupně vyrovnávají s růstem etnické různorodosti dané sílící imigrací a emancipací znevýhodněných skupin. Na základě výzkumu každodenního života dětí v základních školách a skrze rozhovory s aktéry (rodiče, pedagogičtí pracovníci, reprezentanti komunit a neziskových organizací) jde o to porozumět tomu, jak se s touto rostoucí etnickou diferenciací vyrovnávají školy jako instituce, jak se děti z vybraných etnických skupin začleňují do školního prostředí a v jakých kontextech se ve školních třídách zvýznamňuje a je formována etnicita (s přihlédnutím na věk a gender dětí). Protože tyto otázky významně souvisí s rodinným zázemím dětí, věnuje se výzkum i jejich rodinám a je sledována interakce mezi rodinou a školním prostředím, ale i nezamýšleným důsledkům všech těchto procesů. Cíle projektu Chceme porozumět vzdělávacím strategiím a aspiracím rodin z vybraných etnických menšin v kontextu jejich reprodukčních strategií; hodnotám a kompetencím s nimi spojenými a jejich sociálním a kulturním souvislostem; roli, kterou při tom hraje vzdělávací systém a prostředí škol a školních tříd.
Osnova
  • 1. Úkol Srovnávací analýza knih Bernstein (Class, Codes and Control vol. 1) & Bourdieu/Passeron (Reproduction in Education) ve vztahu k řešenému projektu. Rozsah: 2-4000 slov; odevzdat do 20. 3. 2. Úkol Vytvořit plán řešení seminární práce (témata viz níže) Rozsah není stanoven; odevzdat do 25. 3. 3. Úkol Sepsat průběžnou verzi seminární práce Rozsah 3-4000 slov; odevzdat do 18. 4. 4. Úkol Odevzdat seminární práci (15. 5.) o rozsahu 6-8000 slov a její prezentace na semináři (5. 6.) Časový harmonogram: ►28.února: 18:00, U34 Seminář – seznámení s projektem, s úkoly a rozdělení seminárních prací ►20. března Odevzdat analýzu Bernsteina a Bourdieu & Passeron ►25. března Odevzdat plán řešení zadaného projektu ►27. března Seminář – zpětná vazba k odevzdaným textům a debata o plánu řešení projektů ►18. dubna Odevzdat průběžnou verzi seminární práce ►24. dubna Seminář – zpětná vazba a debata o průběžném řešení seminární práce ►15. května Odevzdat seminární práci ►22. května Vyučující zašlou zpětnou vazbu k seminárním pracím (včetně požadavků na úpravy) ►5. června Seminář – prezentace seminárních prací
Literatura
    povinná literatura
  • BOURDIEU, Pierre a Jean-Claude PASSERON. Reproduction in education, society and culture. 2nd ed. London: SAGE Publications, 1990, xxvi, 254. ISBN 0-8039-8320-4. info
  • BERNSTEIN, Basil. Class, codes and control. 1st pub. London: Routledge & Kegan Paul, 1975, vii, 167 s. ISBN 0-7100-8111-1. info
Výukové metody
Seminární hodiny a samostatná práce na zadaných tématech
Metody hodnocení
Zápočet se uděluje na základě posouzení odevzdaných seminárních prací
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013.