SOC427 Discourse, power and govermentality

Faculty of Social Studies
Spring 2008
Extent and Intensity
1/1/0. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Igor Nosál, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Soňa Enenkelová
Timetable
Wed 10:00–11:40 U34
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 16 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/16, only registered: 0/16, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/16
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Anotace kurzu Diskursivní analýza (DA) představuje širokou oblast bádání od: studií sociálních interakcí, přes studie myšlení, osobnosti a vytváření významů až po studie kultury a sociálních vztahů. Tento kurz se věnuje třetí z tématických oblastí analýzy diskursů. DA kultury a sociálních vztahů významně ovlivnilo myšlení Michela Foucaulta. Je spojena s otázkou moci a kryje se s teritoriem zájmu sociologie, kulturálních studií, antropologie, sociální politiky a dalších sociálních studií. Vedle četby textů věnovaných diskursivní teorii a teorii moci M.Foucaulta se výběr četby zaměřuje na texty věnované diskursivním praktikám v různých oblastech kultury a sociálních vztahů a na texty ozřejmující postup diskursivního výzkumu, především metodu foucaultovské genealogické analýzy a kritické diskursivní analýzy(CDA). Struktura kurzu Kurz je rozvržen do 10 témat s předepsanými studijními texty. Texty předepsané četby uváděné v sylabu kurzu jsou přístupné v elektronické podobě na studijních materiálech kurzu v IS MU.Program přednášek/seminářů v této čtecí části kurzu se skládá se vstupního orientační výkladu tématu, následuje prezentace referátů z předepsané četby a diskuse k tématu a četbě (v průběhu kurzu presentuje každý student/ka alespoň 1 referát z četby). V posledních dvou týdnech kurzu proběhnou badatelské dílny (workshopy), kde každý student/ka představí téma a cíl své závěrečné práce.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Seznámení s programem kurzu 2. Témata a otázky diskursivního výzkumu Povinná četba: Wetherell, M. 2005. „Themes in Discourse Research“ In Wetherell, M., Taylor, S. and Yates, S.J. Discourse Theory and Practice. London: Sage in association with The Open University, s.72-81. 3. Základní pojmy foucaultovské diskursivní analýza. Povinná četba: Hall,S. 2005. „Foucault: Power, Knowledge and Discourse“ In Wetherell, M., Taylor, S. and Yates, S.J. Discourse Theory and Practice. London: Sage in association with The Open University, s.72-81. 4. Foucaltovo pojetí moci a governmentality Povinná četba: Hindess, B.2001 „Discipline and cherish: Foucault on Power, Domination and Government“ In Discourses of Power. From Hobbes to Foucault, Oxford: Blackwell, s.96-136. Doporučená četba: Foucault, M. 2003a. „Subjekt a moc“ In Foucault, M. Myšlení vnějšku. Praha: Herrmann&synové. Referuje: 5. Diskurs, bio-moc, sexualita a zdraví Povinná četba: Foucault, M. 1999. „Represivní hypotéza“ In Vůle k vědění. Dějiny sexuality I. Praha: Herrmann&synové, s.23-60. Foucault, M. 2003. „Nine, 5.March 1975“ Abnormal. Lectures at the Collège de France. New York: Pikador. s.231-258. Parusníková, Z. 2000. „Biomoc a kult zdraví.“ Sociologický časopis, Vol. 36 (No. 2: 131-142) Referuje: 6. Moc, dominance a parlamentní diskurs Povinná četba: Van Dijk,T. 2005. „Principles of Critical Discourse Analysis“ In Wetherell, M., Taylor, S. and Yates, S.J. Discourse Theory and Practice. London: Sage in association with The Open University, s.300-317. Referuje: 7. Moc a odlišování: reprezentace „jiného“ Povinná četba: Hall,S. 2005. „The Spectacle of the Other“ In Wetherell, M., Taylor, S. and Yates, S.J. Discourse Theory and Practice. London: Sage in association with The Open University, s.325-344. 8. Konstruování sociálních faktů a politika reprezentace Povinná četba: Mehan,H. 2005. „The Construction of an LD Student: A Case Study in the Politics of Representation“ In Wetherell, M., Taylor, S. and Yates, S.J. Discourse Theory and Practice. London: Sage in association with The Open University, s.345-363. 9. Vládnutí nad subjektivitou a sociálním životem Povinná četba: Miller,P.,Rose, N. 2005. „The Tavistock Programme: The Government of Sujectivity and Social Life“ In Wetherell, M., Taylor, S. and Yates, S.J. Discourse Theory and Practice. London: Sage in association with The Open University, s.364-379. 10. Genealogická analýza a diskursy o mateřství nesezdaných žen (23.4.) Povinná četba: Carabine, J. 2001 “Unmarried Motherhood 1830-1990: A Genealogical Analysis” In Wetherell, M., Taylor, S. and Yates, S.J. Discourse as Data. London: Sage in association with The Open University. Referáty: Základní pojmy foucaultovské genealogické analýzy (Carabine 2001 - pouze 1. kapitola, s.267-280) Aplikace genealogické analýzy na výzkum nesezdaného mateřství (Carabine 2001 – pouze s.280-307) 11. Analytické rámce CDA a analýza politického diskursu Povinná četba: Fairlough, N. 2001 “The Discourse of New Labour: Critical Discourse Analysis” In Wetherell, M., Taylor, S. and Yates, S.J. Discourse as Data. London: Sage in association with The Open University. Referáty: Cíle a analytické rámce CDA (Fairlough, N. 2001 – pouze s.229-245) Aplikace CDA na analýzu politického diskursu New Labour (Fairlough, N. 2001 – pouze s.245-265) 12. Vymezení a vedení diskursivního výzkumu Povinná četba: Taylor, S. 2001 “Locating and Conducting Discourse Analytic Research” In Wetherell, M., Taylor, S. and Yates, S.J. Discourse as Data. London: Sage in association with The Open University. S.5-48. 13. Worshop 1 (2x 90 minut) 14. Workshop 2 (2x 90 minut)
Assessment methods (in Czech)
Podmínky pro získání kreditů: a) přednesení referátu o vybraném textu předepsané četby, přičemž nejpozději 24 hodin před prezentací referátu bude vyvěšen také písemný souhrn obsahu referátu ve složce „referáty“ ve studijních materiálech kurzu v IS. Čas pro ústní presentaci referátu je 20 minut. Písemný přehled referátu (1-2 strany) musí obsahovat sumář hlavních bodů představovaného textu, minimálně 3 otázky pro diskusi nad textem a případně vlastní kritické poznámky k textu. (b) představení návrhu (projektu) závěrečné práce kurzu (představení tématu, cíle, zdrojů pro závěrečnou práci). Čas pro ústní presentaci návrhu včetně diskuse je 20 minut. (c) závěrečná práce - může mít podobu empirické analýzy (aplikace diskursivního výzkumu na určitý případ, analýza určité diskursivní události) nebo kritické eseje založené na komparaci minimálně dvou textů předepsané četby. Text závěrečné práce v rozsahu 3.000 - 3500 slov (cca10-12 stan) musí být vyvěšen nejpozději dva týdny po ukončení výuky (do 8. června) v příslušné složce („závěrečné práce“) na studijních materiálech kurzu v IS MU. Styl a úprava textu musí odpovídat standardům pro odborné práce v oboru sociologie (viz požadavky na formální úpravu diplomových prací na webových stánkách katedry, styl časopisu Sociální studia nebo Sociologického časopisu) Hodnocení: Referát: 0-15 bodů, presentace závěrečné práce: 0-15bodů, závěrečná práce: 0-70 bodů. Výsledné hodnocení: F(0-59), E(60-67), D(68-75), C(76-83), B(84-91), A(92-100)
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2009, Spring 2010.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2008/SOC427