SOC720 Sociální problémy ČR očima expertů

Fakulta sociálních studií
podzim 2010
Rozsah
3/0/0. 9 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Dr. Aleš Burjanek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Oddělení sociologie – Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Rozvrh
Pá 24. 9. 9:25–10:30 P24, Pá 5. 11. 9:25–10:30 P24, Pá 3. 12. 9:25–10:30 P24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Absolvování kurzu tříbí schopnost studujících fundovaně analyzovat sociální problémy celorepublikového charakteru. Kurz umožňuje studujícím přímý kontakt s renomovanými odborníky, kteří analyzují problémové oblasti sociálního života v ČR a podílejí se na nalézání cest k jejich řešení. Každý z (zpravidla tří) přizvaných expertů pronese jednu hodinovou přednášku orientovanou na problémovou oblast jíž se zabývá. Expert zadá blok literatury ke studiu a bude též v průběhu semestru reagovat na (promyšlené) dotazy studujících (e-mailem). Výstupy kurzu jsou: (1) písemný test a (2) esej. Písemný test sestává z uzavřených i otevřených otázek ověřujících znalosti z předepsané literatury. Souhrnné hodnocení za absolvování kurzu je postaveno na součtu bodů testu z literatury (max. 40 bodů) a hodnocení eseje (max. 60 bodů). Stupnice celkového hodnocení (v %): F: 0-59; E: 60-67; D: 68-75; C: 76-83; B: 84-91; A: 92-100.
Literatura
  • MORAVEC, Š. 2006. Nástin problému sociálního vyloučení romských populací. In: Hirt, T., Jakoubek, M., eds. Romové v osidlech sociálního vyloučení, s. 11-69. Plzeň, Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o.
  • SÝKORA, L. 2007. Rezidenční segregace - důvod k zamyšlení nebo zárodek budoucích konfliktů? Obec a finance 2007, 1, s. 38-39.,
  • BURJANEK, A. 1997. Segregace. Sociologický časopis 33 (4), 423-434.
  • DRBOHLAV, D., JANSKÁ, E., ČERMÁKOVÁ, D. 2007. Prostorové koncentrace imigrantů: příklad Vietnamců v Chebu a Ukrajinců v Praze – Holešovicích. Obec a finance 2007, 5, s. 56-57.
  • POTŮČEK, M. a kol. 2002. Průvodce krajinou priorit pro Českou republiku. Praha, Gutenberg. Kapitola III Prioritní problémy, (str. 289-373)
  • GIANNAKOURIS, K. 2008. „Ageing characterises the demographic perspectives of the European societies“. Statistics in focus. Eurostat.
  • VESELÝ, A. – NEKOLA. M. (eds.) 2008. Analýza a tvorba veřejných politik. Přístupy, metody a praxe. Praha, Sociologické nakladatelství. Kapitola 8. Veselý, A.: Analýza a vymezení problému, s. 191-234.
  • MOŽNÝ I. 2006. Rodina a společnost. SLON, Praha, kapitola 10. (s. 251–279).
  • BRABEC, T., SÝKORA, L. 2009. Gated Communities in Prague. In: Smigiel, Ch., ed., Gated and Guarded Housing in Eastern Europe. Forum IFL, Heft 11, pp. 83-89. Leipzig, Leibnitz-Institut für Länderkunde.
  • SOBOTKA, T. 2008. „The rising importance of migrants for childbearing in Europe“. Demographic Research: Volume 19. (225-247)
  • FREJKA, T.; SOBOTKA, T. 2008. „Fertility in Europe: Diverse, delayed and below replacement.“ Demographic Research. Volume 19, Article 3. (s. 15-45)
Informace učitele
Zaměření eseje: (a) Studující mohou tvořivě navázat na téma prezentované jedním z expertů. (b) Jinou možností zpracování eseje je orientace na širší téma „Rozvoj české společnosti - revize základních tezí“. Základním zdrojem informací je zde publikace: Vize rozvoje České republiky do roku 2015, vydalo ji Centrum pro sociální a ekonomické strategie UK v Praze, FSV, 2001 Praha, Gutenberg. Publikace visí i na webu: http://www.ceses.cuni.cz/CESES-34-version1-vize2015.pdf. Studující si pročte uvedenou publikaci a zpracuje jeden rozměr „formování a uplatnění lidského potenciálu země“, jak je v knize představen. Esej studující postaví na aktualizovaných informacích o dané oblasti a může tak případně reformulovat perspektivy vývoje, nastíněné autory publikace v roce 2001. Subtémata jsou následující (u subtémat s více položkami si studující vybere jednu z nich): • Zdraví a péče o ně; • Soužití většinové populace s menšinami; • Vzdělání; • Procesy informatizace společnosti. Sociální komunikace; • Národní kultura a identita; • Reprodukce obyvatelstva, rodina, vnější a vnitřní migrace; • Životní prostředí. Území a společnost; • Regionální rozvoj. Struktura osídlení; • Problémy zaměstnanosti a zaměstnatelnosti. Konkrétní subtémata pro studující budou dohodnuta na konci druhé kontaktní hodiny s koordinátorem kursu. Informační zdroje eseje: esej (v obou výše zmíněných variantách) by měla obsahovat viditelně použité informace (jsou-li dostupné) následujícího charakteru: • Reprezentativní výzkumy, jejichž výstupem jsou data statistického charakteru. Jedná se nejen o výzkumy veřejného mínění a data zveřejněná ČSÚ, ale také o domácí i celoevropské surveye. • Kvalitativní výzkumy, jejichž výstupem jsou případové studie, monografie představující daný sociální fenomén do hloubky. (Tip – čas. Sociální studia www.socstudia.fss.muni.cz a Biograf www.biograf.org). • Vlastní pozorování a biografická zkušenost, opřít se lze o rozhovory se známými, či události z pracovního prostředí, jevy pozorované ve veřejném prostoru (na ulici, v obchodním domě, etc.). • Mediální prezentace, použít lze jak analytické články, tak televizní diskuse, či analýzu ilustračních fotografií, vztahujících se k tématu. V eseji by měly být zmíněny i hlavní výzkumné instituce ČR, resp. EU, které téma zpracovávají. Doporučujeme navštívit webové stránky těchto výzkumných institucí, případně oslovit členy katedry FSS, kteří se tématu věnují. Parametry pro tvorbu i hodnocení eseje: (a) Struktura: v úvodu jasně stanovte pojednávaný problém; v jádru textu předložte srozumitelně hlavní argumenty a logicky je strukturujte; v závěru textu potom přehledně shrňte hlavní poznatky. (b) Přesvědčivost tvrzení: svá tvrzení vždy podepírejte odkazy na literaturu, resp. na další zdroje. (c) Forma odborného textu: držte se odborného jazyka a citačních pravidel (normou pro citování je Sociologický časopis). (d) Rozsah: maximálně 15 normostran (1 normostrana odpovídá 1800 znakům včetně mezer) včetně poznámek pod čarou a literatury; celkem tedy max. 27 tisíc znaků. Termín odevzdání eseje (odevzdávárna): 20. 1. 2011.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Kurs je určen pro posluchače kombinovaného studia, a má proto specifický způsob vyuky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.