SPP117 Odborná praxe a supervize III, komunitní

Fakulta sociálních studií
podzim 2011
Rozsah
1/1/0. + 156 hodin. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Zuzana Lehotská (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 8:00–9:40 U34
Předpoklady
Studenti, kteří se specializují na předměty sociální práce, v 5. semestru vybírají a zapisují podle vlastního zaměření předmět SPP116, zaměřený na skupinovou sociální práci, nebo SPP 117, zaměřený na komunitní práci. Studenti, kteří se specializují na předměty sociální politiky, v 5. semestru povinně zapisují předmět SPP 117, zaměřený na komunitní práci. Praxe probíhá v Brně, výjimky schvaluje katedra SPSP.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 32 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/32, pouze zareg.: 0/32
Jiné omezení: !now(SPP116)
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmnět má dva hlavní cíle. Prvním z cílů je uvést studenty do problematiky komunitního přístupu v sociální práci, vytvořit si představy o možnostech tohoto přístupu a kompetencích komunitního sociálního pracovníka. Studentům jsou zprostředkovány teorerické poznatky o komunitní práci a obecné principy této metody. Studenti obvykle společně pracují na komunitním projektu pro vybranou cílovou skupinu.Druhým cílem je naplnění podpůrné a vzdělávací funkce supervize. Propojením obou cílů/rovin dostávají studenti prostor pro reflexi zkušeností z vlastní praxe, nácvik dovedností, seznámení s metodickými postupy. Po ukončení předmětu by student měl být schopen: ovládat základní terminologii v oblasti komunitní sociální práce; vysvětlit role a kompetence komunitního sociálního pracovníka; využít informace a dovednosti k plánování sociálních služeb; diskutovat využití supervize v sociální práci.
Osnova
  • Základní pojmy
  • úloha supervize v sociální práci
  • typy komunitní práce
  • role komunitního pracovníka
  • specifické kompetence komunitního pracovníka
  • metoda komunitního plánování sociálních služeb
  • refexe praxe
  • zpětná vazba k průběžným úkolům k praxi
Literatura
  • HAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén. 213 s. ISBN 9788072625321. 2008. info
  • STEPNEY, Paul a Keith POPPLE. Social work and the community : a critical context for practice. New York: Palgrave Macmillan. x, 201. ISBN 9781403991263. 2008. info
  • HAVRDOVÁ, Zuzana. Kompetence v praxi sociální práce :metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Osmium, vydavatelství a nakladatelství. 167 s. ISBN 80-902081-8-5. 1999. info
  • GIDDENS, Anthony. Důsledky modernity. Translated by Karel Müller. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství. 195 s. ISBN 80-85850-62-1. 1998. info
  • HARTL, Pavel. Komunita občanská a komunita terapeutická. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství. 221 s. ISBN 80-85850-45-1. 1997. info
  • POPPLE, Keith. Analysing community work :its theory and practice. 1st pub. Buckingham: Open University Press. x, 131 s. ISBN 0-335-19408-7. 1996. info
  • Velký sociologický slovník. Sv. II, P-Ž. Vyd. 1. Praha: Karolinum. s. 749-162. ISBN 80-7184-310-52. 1996. info
  • Velký sociologický slovník. Sv. 1, A-O. Vyd. 1. Praha: Karolinum. 747 s. ISBN 80-7184-164-11. 1996. info
Výukové metody
Typ výuky: teoretická příprava, diskuse, cvičení, průběžné úkoly, denník praxe, skupinová supervize, individuální supervize.
Metody hodnocení
Metody hodnocení: hodnocení pracovních listů, esej, skupinová reflexe, individuální reflexe praxe, denník praxe, individuální supervize, hodnocení vedoucím praxe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.