SPP221 Drug Interventions

Faculty of Social Studies
Spring 2002
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jindřich Vobořil, PgDip (lecturer), doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Department of Social Policy and Social Work – Faculty of Social Studies
Contact Person: Marcela Schelleová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
OBECNÉ CÍLE KURZU Filosofická a vědecká východiska kurzu se zaměřují na drogový problém jako fenomén, který přesahuje hranice jednoho oboru. Vychází z teorie, která představuje drogový problém, popř. drogovou závislost, jako bio-psycho-sociální jev a z toho pramenící více-oborový charakter aplikovaných intervencí. Kurz má ambici představit a kriticky posoudit teorie a modely drogového užívání a sledovat možnosti, popřípadě limity nabízených služeb, jako odpovědi na tyto teorie a modely. Posluchačům dále budou představeny teoretické modely práce s uživateli drog v kontextu nejnovějších poznatků a zároveň se zapojí do praktických nácviků potřebných dovedností.
Syllabus (in Czech)
  • I. Drogy a mýty - mýty, "morální panika" a reforma drogové politiky - 1 HODINA Cíle lekce: - V této lekci bude vznesena kritická otázka různých konceptů, modelů a konstruktů práce s uživateli drog. Dané přístupy budou představeny nejen z pohledu léčby a prevence drogového užívání a závislostí, ale také jako společensko-kulturní odpověď na tento fenomén. - Kritické posouzení současných anti-drogových strategií z české i mezinárodní perspektivy. II. Nabízené služby - drogová prevence, zdravotní a sociální pomoc - bio-psycho-sociální model v denní praxi - 2 hodiny Cíle lekcí: - Představení rozdílných přístupů léčby a prevence na škále mezi programy zaměřenými na abstinenci, jako jsou terapeutické komunity nebo primárně preventivní programy a mezi programy nabízejícími alternativní způsoby léčby, jako například substituční a preskripční model, nebo programy Harm Reduction a Risk Reduction. - Orientace v možných způsobech řešení drogového problému. Opatření na straně uživatelů, nebo potenciálních uživatelů, indikace k jednotlivým intervencím. III. Management drogových služeb - systém péče, strategie drogových služeb v komunitě - 1 hodina Cíle lekcí: - Práce s relevantními daty - zhodnocování služeb, síťování služeb, spolupráce s návaznými zařízeními. - Tvorba služeb z pohledu společenské poptávky vs. poptávky uživatelů služeb. - Mezioborové pojetí práce s uživateli drog a práce v týmu, její úskalí a výhody, složení týmu a role jeho členů, filosofie týmové a následně komunitní práce v dané oblasti. - Možnosti a limity spolupráce s represivními složkami v komunitě - policie, probační a mediační služba, práce s uživateli drog ve věznicích. V. Specifické intervence - 6 HODIN Cíle lekcí: - Teoretická východiska pro specifické přístupy v oblasti gender a minorit. - 1 hodina - Sociální stigmatizace - skutečnosti a limity současných studií v dané problematice z české i mezinárodní perspektivy - 1 hodina - Poptávka vs. nabídka služeb, gender programy, prostituce a užívání drog a jaké mohou být odpovědi sociální pomoci a drogových služeb - 1 hodina - Komorbidita - poruchy příjmu potravy a užívání drog - 1 hodina - Specifické přístupy a možné odpovědi drogových služeb v kontextu práce s minoritami - 1 hodina - Specifické pohledy na problematiku gender a minorit - 1 hodina IV. Drogové poradenství - 16 hodin Cíle lekcí: - Představení teoretických modelů práce s uživateli drog, kritické posouzení, orientace v základní drogové diagnostice, základní drogový assessment, možnosti a limity, komunitní péče a poradenství. -2 hodiny - Individuální terapie, terapeutické poradenství a drogové poradenství - jejich vymezení - 1 hodina - Zakázka klienta - kontrakt, práce s individuálním plánem, kontext, cíle, prostředky - 5 hodin - Kontaktní a terénní práce, krizová intervence, motivační trénink, ambulantní detoxifikace, prevence relapsu, podpora v abstinenci - 3 hodiny - Komorbidita a možnosti nabízených služeb, individuální péče vs. systémy, strategie a společenská odpověď - potřeby klienta vs. společenská poptávka - 1 hodina - Svépomoc, sociální podpora a odborná péče, jejich vymezení -představení různých modelů svépomocných programů (Minnesota model, AA, NA), jejich použití v drogových službách, peer podpora obecně. Práce ex-usera v drogových službách, role, spolupráce s uživateli drog, jejich zastoupení v hodnocení služeb - 1 hodina - Přehled standartů a etických norem pro práci s uživateli drog, práva uživatelů služeb, hranice práce s klientem - 1 hodina - Práce s osobnostními, a kulturními limity a předsudky při práci s uživateli drog, práce s rozdílnostmi - 1 hodina
Assessment methods (in Czech)
ZÁVĚREČNÁ PRÁCE - TEORETICKÝ BLOK Po ukončení teoretického bloku následuje vyhotovení závěrečné práce (essay) rozsahu 8 - 9 stran formátu A4.Témata závěrečné práce:(Výběr jednoho z témat)1. Srovnejte kontrast přístupů na škále mezi abstinentismem a harm reduction z perspektivy účinnosti služeb pro drogové uživatele. 2. Kriticky zhodnoťte možnosti komunitního přístupu k narůstajícímu fenoménu drogového užívání z perspektivy jedné ze dvou zmíněných specifických intervencí v oblasti: a. gender b. minorit ZÁVĚREČNÁ PRÁCE - PRAKTICKÉ LEKCE Pro výstup praktického nácvikového bloku má posluchač možnost zvolit jednu ze dvou následujících možností uzavření kurzu:1. Praktická stáž, ze které student vypracuje 3 - 4 strany A4 práci na téma: Mé možnosti a limity při kontaktu s klientem.V této práci je nutné, spíše než akademické diskuse použít pohledy na vlastní prožívání vztahu s klientem, včetně sebehodnocení, jakým způsobem a v jakých oblastech je potřeba zaměřit vlastní osobnostně-profesní rozvoj.2. Diář a 3 - 4 strany A4 práce:Diář, ve kterém účastník praktických lekcí popisuje jednotlivé lekce a jakým způsobem tyto lekce měly, nebo mají vliv na změny v nahlížení na jeho/její profesi.Práce by měla obsahovat pohledy na vlastní (životní) zkušenosti ve srovnání s postoji a náhledy představenými praktickými lekcemi.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Teacher's information
https://is.muni.cz/auth/dok/index.pl?fakulta=1423;dok=1423:spp221
The course is also listed under the following terms Spring 2003.
  • Enrolment Statistics (Spring 2002, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2002/SPP221