SPR142 Přístupy k práci s menšinami

Fakulta sociálních studií
jaro 2011
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Imrich Vašečka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Vendula Faktorová, DiS. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 10:00–11:40 U32
Předpoklady
! SPP142 Přístupy k práci s menšinami
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 32 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/32, pouze zareg.: 0/32
Mateřské obory/plány
předmět má 23 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je, aby se studenti po jeho ukončení orientovali v problematice možných, potřebných a nepřípustných intervencí do sociální situace menšin a do sociálního fungování jejich příslušníků.
Budou ovládat postupy v oblasti výchovy k toleranci.
Budou se umět orientovat v problematice předcházení diskriminace menšin.
Osnova
  • Přístupy sociálního pracovníka k práci s příslušníky menšin
  • Přístupy orgánů lokální samosprávy k problematice menšin
  • Přístupy státu k problematice menšin
  • Jak se předsudky mění v diskriminaci a násilí
  • Tolerance a nediskriminace v práci sociálního pracovníka
  • Seznámení se s řešením základních situací diskriminace a netolerance
  • Životní situace a sociální fungování obyvatel v sociálně vyloučených romských komunitách
  • Terénní sociální práce v sociálně vyloučených romských komunitách
  • Komunitní sociální práce v sociálně vyloučených romských komunitách
  • Přístupy k práci se seniory
  • Přístupy k práci se zdravotně postiženými
Literatura
  • MUSIL, Libor. "Ráda bych Vám pomohla, ale ..." Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004, 243 s. ISBN 80-903070-1-9. info
  • MUSIL, Libor a Pavel NAVRÁTIL. Přístupy k práci s minoritami. In Základy sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, s. 267-292. ISBN 80-7178-473-7. info
  • MUSIL, Libor a Pavel NAVRÁTIL. Přístupy k práci s menšinami: dilemata a možnosti jejich řešení (část II). Sociální práce. Brno: NCR, 1999, roč. 1999, č. 6, s. 34-52. info
  • MUSIL, Libor a Pavel NAVRÁTIL. Přístupy k práci s menšinami: dilemata a možnosti jejich řešení (část I). Sociální práce. Brno: NCR, 1999, roč. 1999, č. 5, s. 36-51. info
  • NAVRÁTIL, Pavel a Libor MUSIL. Sociální práce s příslušníky menšinových skupin. Sociální studia. Fakulta sociálních studií MU Brno, 2000, roč. 2000, č. 5, s. 127-163. ISSN 1212-365X. info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Romové v české společnosti: Jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 224 s. Výzkumné zprávy. ISBN 80-7178-741-8. info
  • VAŠEČKA, Imrich. Sociálna pomoc a princípy jej poskytovania na úrovni lokálneho spoločenstva. In Marginalizované skupiny. Zborník vedeckých štúdií k problematike stratégií vo vzťahu k marginalizovaným skupinám. Košice: Košický samosprávny kraj, 2008, s. 16-22. ISBN 978-80-970001-0-3. info
  • VAŠEČKA, Imrich. Stratégie a politiky územných samospráv pri riešení problému sociálne vylúčených rómskych zoskupení v ČR. In Kvalita života v stratégiách sociálnej práce vo vzťahu k marginalizovaným skupinám. Prešov: Košický samosprávny kraj a Katedra sociálnej práce, Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, 2008, s. 48-55, 7 s. ISBN 978-80-969932-0-8. info
  • VAŠEČKA, Imrich a Diana NEMETHOVÁ. Výchova k tolerancii v základných školách (metodická príručka). první. Bratislava: ZORA, 2007, 112 s. ISBN 978-80-969711-8-3. info
Výukové metody
Přednášky. Studentům uložena literatura a zadání (skupinové projekty). Prezentace zadání na seminářích, diskuse k zadáním. Prezentace odborníků z dané oblasti.
Metody hodnocení
Kontrola doma vypracovaných zadání (částí skupinového projektu) na každém semináři. Diskuse seminárních zadání (skupinových projektů). Zkouška - vypracování závěrečného projektu (individuálního) a diskuse k projektu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.