SPR703 Teorie a metody sociální práce

Fakulta sociálních studií
podzim 2016
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lenka Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Lenka Dvořáková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
So 24. 9. 12:30–14:00 P52, So 22. 10. 12:30–14:00 P52, So 3. 12. 12:30–14:00 P52
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními pojmy a teoretickými východisky sociální práce. Kurz studenty uvede do soudobých teoretických modelů sociální inter-vence (sociální práce) a naznačí jim možnosti jejich praktické aplikace. Studenti získají představu o sociální práci jako o multiparadigmatickém oboru, jehož podstatným rysem je integrující přístup k poznávání i k praktické činnosti. Autor kurzu vychází z teze, že sociální problémy člověka, skupin nebo společenství lze různými způsoby vysvětlovat (konceptualizovat a interpretovat), k praktické pomoci je však třeba použít takový postup, který situaci reálně pozitivně ovlivní (volba přístupu tedy není libovol-ná). V praxi je proto také často nutné uplatňovat několik postupů souběžně nebo následně.
Osnova
  • A) Struktura konzultací 1. SETKÁNÍ Úvod do studia, plán a způsob výuky kurzu. Požadované studijní materiály. Výstupy a zpětné vazby. Uvedení do tématu. 2. SETKÁNÍ Přednášející probírá vybrané teorie sociální práce dle syllabu. 3. SETKÁNÍ Přednášející probírá vybrané teorie sociální práce dle syllabu. B) Struktura lekcí 1. lekce Organizace kurzu (Úvod do studia, plán a způsob výuky kurzu. Požadované studijní materiály. Výstupy a zpětné vazby.) 2. lekce Úvod do sociální práce 3. lekce Psychosociální přístup 4. lekce Humanistické a existenciální teorie 5. lekce Sociálně-psychologické a komunikační modely, systemický a narativní přístup 6. lekce Kognitivně-behaviorální teorie 7. lekce Přístup orientovaný na úkoly 8. lekce Krizová intervence 9. lekce Sociální práce se skupinami 10. lekce Komunitní sociální práce 11. lekce Antiopresivní přístupy 12. lekce Ekologická perspektiva
Literatura
    povinná literatura
  • Matoušek. O a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001
  • NAVRÁTIL, Pavel. Teorie a metody sociální práce. 1. vyd. Brno: MZ, 2001. 162 s. ISBN 80-903070-0-0.
  • Matoušek. O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003
Výukové metody
teoretická příprava, přednáška.
Metody hodnocení
Výuka probíhá blokově, ve 3 setkáních celého ročníku a v individuálních konzultací studentů k eseji. Zkouška se skládá ze dvou částí: z eseje, který je odevzdáván v půli semestru a z eseje psaném ve zkouškovém období.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.