SPRn4512 Dilemata a přístupy ke klientům

Fakulta sociálních studií
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. PhDr. Libor Musil, CSc. (přednášející)
Mgr. Daniela Jaklová Střihavková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 15. 2. 14:00–15:40 U32, St 22. 2. 14:00–15:40 U32, St 1. 3. 14:00–15:40 U32, St 8. 3. 14:00–15:40 M117, St 15. 3. 14:00–15:40 U32, St 22. 3. 14:00–15:40 U32, St 29. 3. 14:00–15:40 U32, St 5. 4. 14:00–15:40 U32, St 12. 4. 14:00–15:40 U32, St 19. 4. 14:00–15:40 U32, St 26. 4. 14:00–15:40 U32, St 3. 5. 14:00–15:40 U32, St 10. 5. 14:00–15:40 U32
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SPRn4512/01: Čt 12:00–12:50 U53, D. Jaklová Střihavková
Předpoklady
Předmět je povinnmou součástí specializací „sociální práce obecná“ a „sociální práce mikro – poradenství“. Studenti ostatních specializací mohou předmět zapisovat jako povinně volitelný.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 53 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 8/53, pouze zareg.: 0/53
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s klíčovými pojmy a teoriemi porozumění vztahu mezi zvládáním dilemat sociální práce s klientem a přístupem sociálních pracovníků ke klientům.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen samostatně interpretovat v praxi uplatňované přístupy ke klientům jako konstrukty vycházející z procesau zvládání dilemat sociální práce s klientem.
Osnova
  • Základní pojmy: organizace a kultura/ Základní pojmy: dilema práce s klientem a přístup ke klientům jako součást kultury organizace služeb sociální práce
  • Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: Zvládání nesourodých pracovních podmínek (Lipsky)
  • Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: Systém a životní svět, vnitřní a vnější perspektiva (Laan)
  • Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: moc manažerů a profesionálů v organizaci (Howe)
  • Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: kolektivní nevědomí (Tavistock Institute of Human Relations)
  • Všední dilemata práce s klientem
  • Strategická dilemata práce s klientem / Operační strategie / Výzkum přístupu ke klientům z hlediska kultury
Literatura
    povinná literatura
  • REDMOND, B.: Reflecting on Practice: Exploring Individual and Organizational Learning through a Reflective Teaching Model. In: Gould, N., Baldwin, M. (eds.), Social Work, Critical Reflection and the Learning Organization, Ashgate, Aldershot 2004.
  • NEČASOVÁ, Mirka a Libor MUSIL. PRACOVNÍ PODMÍNKY A DILEMATA POMÁHAJÍCÍCH PRACOVNÍKŮ. Sociální práce|Sociálna práca. Brno: ASVSP, roč. 2006, č. 3, s. 57 - 71, 14 s. ISSN 1213-6204. 2006. info
  • MUSIL, Libor. "Ráda bych Vám pomohla, ale ..." Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman. 243 s. ISBN 80-903070-1-9. 2004. info
  • GEERTZ, Clifford. Interpretace kultur :vybrané eseje. Translated by Hana Červinková - Václav Hubinger - Hedvika Humlíčková. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství. 565 s. ISBN 80-85850-89-3. 2000. info
  • LAAN, Geert van der. Otázky legitimace sociální práce :(pomoc není zboží). Translated by Eva Kušová. Vyd. 1. Boskovice: Albert. 260 s. ISBN 80-85834-41-3. 1998. info
  • MARTIN, Joanne. Cultures in organizations : three perspectives. New York: Oxford University Press. xi, 228 s. ISBN 0-19-507163-8. 1992. info
  • HOWE, David. Social workers and their practice in welfare bureaucracies. Aldershot: Gower. vi, 174 s. ISBN 0-566-05091-9. 1986. info
  • LIPSKY, Michael. Street-level bureaucracy :dilemmas of the individual in public services. New York: Russell Sage Foundation. xviii, 244. ISBN 0-87154-526-8. 1980. info
    doporučená literatura
  • ARGYRIS, CH., SCHÖN, D.A. Organizational Learning II. Theory, Metod, and Praktice. Addison-Wesley, Reading – Massachusetts tec. 1996.
  • MUSIL, Libor. Coping with Dilemmas. Working Conditions and Interactions of Social Workeres with their Clients. Stassfurt: ISIS. 130 s. Comparative Social Work Science Vol. 6. ISBN 80-7326-090-5. 2006. info
  • The unconscious at work : individual and organizational stress in the human services. Edited by Anton Obholzer - Vega Zagier Roberts. 1st pub. Hove: Brunner-Routledge. xviii, 224. ISBN 0415102065. 1994. info
  • GOFFMAN, Erving. Asylums :essays on the social situation of mental patients and other inmates. 1st pub. London: Penguin Books. 336 s. ISBN 0-14-013739-4. 1991. info
Výukové metody
Cíle předmětu budou dosaženy pomocí následujících metod výuky: 1. přednášky, 2. strukturovaná četba, 3. vypracování eseje a 4. kolektivní konzultace k tvorbě eseje.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Předpokladem absolvování je úspěšné zvládnutí testu, vypracování zádaní k četbě a účast na sikusi o ní a vypracování a akceptování eseje na téma „Jak přístup vybraného sociálního pracovníka ke klientům a dílčí prvky tohoto přístupu navazují na charakteristiky způsobu zvládání vybraného dilematu tímto pracovníkem?“
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.