SPRn5021 Práce s diverzitou

Fakulta sociálních studií
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Roman Baláž, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Roman Baláž, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Tento kurz pomůže studujícím sociální práce se lépe orientovat v oblasti práce s diverzitou a rozvíjet jejich schopnosti v práci s různorodostí mezi lidmi. Po absolvování kurzu budete 1) chápat dynamiku etnocentrismu, rasismu a diskriminace v mezinárodním kontextu, 2) posuzovat různé přístupy k práci s jinakostí a porozumět jejich podstatě.
Cílem kurzu je kultivovat komplexní pohled na sociální práci s lidmi na okraji společnosti (různé typy migrujících a menšin) a podporovat schopnost studujících účinně reagovat na různé výzvy spojené s narůstáním diverzity mezi lidmi.
Výstupy z učení
Studenti jsou schopni aktivně používat pojmy rozmanitost, intersekcionalita a jinakost k úvahám o povaze problémů, kterým čelí lidé v menšinovém postavení.
Studenti umí posuzovat vhodnost různých přístupů k práci s rozmanitostí / jinakostí.
Studenti umí designovat situačně vhodné postupy při práci s lidmi v menšinovém postavení.
Studenti umí reflektovat rizika a limity jimi designovaných postupů.
Osnova
  • Budování národa a státu
  • Nacionalismus a etnicita
  • Etnocentrismus, rasismus a diskriminace
  • Menšinové postavení v "centristicky" formovaných útvarech
  • Identita a intersekcionalita
  • Jinakost a zjinačování
  • Problém reálného naplňování lidských práv
  • Sociální práce jako nástroj oprese
  • Sociální práce jako nástroj emancipace
Literatura
    povinná literatura
  • Ioakimidis, V., & Wyllie, A. (2023). Learning from the past to shape the future: uncovering social work’s histories of complicity and resistance. In Social Work’s Histories of Complicity and Resistance (pp. 3-28). Policy Press.
  • Dummett, M. (2016). O přistěhovalectví a uprchlících. Praha: Filosofia.
  • Graf, S. et al. (2015). Češi a jejich sousedé: meziskupinové postoje a kontakt ve střední Evropě. Praha: Academia.
  • Ferguson, I., Ioakimidis, V., & Lavalette, M. (2018). Global social work in a political context: Radical perspectives. Policy Press.
  • Castles, S., de Haas, H., Miller, M., J. (2014). The Age ofMigration. (4th edition). Palgrave.
  • Fredrickson, G. M. (2015). Racism: A Short History: Princeton University Press. Princeton University Press.
  • Carens, J., H. (2016). Imigranti a právo na pobyt. Praha: Filosofia.
  • Holý, L. (2010). Malý český člověk a skvělý český národ. Praha: Slon.
  • Hašková, H., Křížková, A., & Pospíšilová, K. (2018). Intersekcionální přístup ke zkoumání nezaměstnanosti. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 54(2), 173-174.
  • Arendt. H. (1996). Původ totalitarismu I-III. Praha: Oikoymenh.
  • Eriksen, T., H. 2012. Etnicita a nacionalismus. Antropologické perspektivy. Praha: Slon.
  • Timor-Shlevin, S. (2022). Between othering and recognition: in search of transformative practice at the street level. European Journal of Social Work, 1-13.
Výukové metody
Základ výuky jde za rámec tradiční frontální přednášky vyučujícího. V kurzu jsou studenti aktivně zapojeni do výukové činnosti, a to pod odborným dohledem vyučujícího. Je naprosto nezbytné, aby studenti přistupovali ke každému výukovému bloku s neochvějným nasazením a důkladnou přípravou a předem pilně vstřebávali zadanou četbu. Aktivní zapojení studentů je nejen podporováno - je pro jejich úspěch v tomto kurzu naprosto nezbytné.
Metody výuky:
  • Průběžné čtení povinné literatury
  • Krátké přednášky
  • Interaktivní aktivity
  • Diskuse a rozbory případů
  • Metody hodnocení
    Každý studující si bude každý týden vést čtenářský deník. Cílem této aktivity je individuálně podpořit studenty na jejich cestě k (1) pochopení četby, (2) vytvoření a uplatnění potřebného pohledu a (3) vyřešení předem připraveného problému v rámci hraní rolí.
    V průběhu kurzu studující zpracují tři poutavé úkoly, z nichž každý je navržen tak, aby podnítil jejich zájem o učení a četbu. Tyto úkoly, promyšleně popsané v samostatném dokumentu, nejsou typickými známkovanými úkoly (žádná stupnice od A do F), ale nabízejí příležitost získat body navíc tím, že studujícím dá možnost předvést jejich výjimečné schopnosti.
    V úvodní fázi kurzu (do pátého týdne studia) studenti vytvoří tříčlenné nebo čtyřčlenné skupiny. Od šestého studijního týdne budou studenti plnit logicky řazené úkoly (části závěrečného týmového projektu). Toto plnění bude probíhat během výuky, ale také mimo univerzitu (doma, v kavárně nebo online - podle dohody členů týmu). Konkrétní popis projektu představí učitel v osmém studijním týdnu.
    Závěrečná zkouška bude mít podobu prezentace a obhajoby projektu. Požadavky na prezentaci budou upřesněny na poslední hodině nebo e-mailem.

    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2024/SPRn5021