SWDn4477 Social Work Institutionalisation and Organisation

Fakulta sociálních studií
podzim 2023
Rozsah
1/1/0. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. PhDr. Libor Musil, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 14:00–15:40 0.49
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
(1) Acquainting students with perspectives to reflect on building social work institution in modern and postmodern societies. (2) Acquainting students with theoretical notions and methodological ways to understand the institutionalization of social work in organizations.
Výstupy z učení
Assigning the case study on identities of the selected social worker.
Osnova
  • The “social work” concept: social work “object”, social work common core and its specific interpretations; “Professionalization” and “institutionalization”; “Discursive and organizational” and “descriptive and normative” perspectives on building social work institution; Occupational and employee identities of social workers; Building social work institution in modern and postmodern context; Presenting the case studies and feedback;
Literatura
    povinná literatura
  • MALINOWSKI, B. (1961) A Scientific Theory of Culture and Other Essays. New York: A Calaxy Book.
  • MUSIL, L. (2013) Challenges of Postmodern Institutionalisation for Education in Social Work. In Matulayová, T., Musil, L. (eds.) Social Work Education and Postmodernity. Liberec: Technical University of Liberec,
  • WILENSKY, H. L., LEBEAUX, Ch. N. (1965) Industrial Society and Social Welfare. New York: Russel Sage Foundation, pp. 283–325.
  • MUSIL, L., JAKLOVÁ STŘIHAVKOVÁ, D. (2019) Reflecting on a Common Core and the Variability of Social Work Definitions: “Theme and its Interpretations” by Foucault”. Journal of Social Work Education, latest articles. To retrieve use: https://www.tandfonli
  • BERGER, P. L., LUCKMANN, T. (1991) The Social Construction of Reality. A Treatise in the Sociology of Knowledge. London: Penguin Books, pp. 70–85 (especially 74–77).
  • LORENZ, W. (2006) Perspectives on European Social Work – From the *Birth of the Nation State to the Impact of Globalization. Opladen: Barbara Budrich, pp. 29–36, 101–115.
  • De SWAAN, A. (1990) The Management of Normality. Critical Essays in Health and Welfare. London – New York: Routledge, pp. 99–108.
  • PAYNE, M. (2006) What is Professional Social Work? Bristol: BASW, pp. 12–20.
Výukové metody
Lecturing. Writing a case study based on semistructured interview. Presenting case study based on semistructured interview. Writing a comparative eassy.
Metody hodnocení
To pass the subject successfully is preconditioned by winning in minimum 40 points from possible 70 points for Paper and Case study (see schedule below). If so, the assessment follows the ensuing pattern: A: 70 points; B: 60 points; C: 50 points; D: 40 points consisting of 30 for case study + 10 for paper; E: 40 points consisting of 20 for case study + 20 for paper.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2023/SWDn4477