FSS:ZUR134 Kritické teorie médií - Informace o předmětu
ZUR134 Kritické teorie médií: masová kultura, média a společnost
Fakulta sociálních studiíjaro 2010
- Rozsah
- 2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Menclerová (pomocník) - Garance
- PhDr. Jaromír Volek, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová - Rozvrh
- Út 14:00–15:40 AVC
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/35 - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurs se soustřeďuje na prezentaci a seminární analýzu základních kritických teorií masových médií, resp. masové kultury (Le Bon, Freud, Adorno, Habermas, Marcuse, Macdonald, Lasch atd.). V této souvislosti je věnována pozornost i problematice tzv. populární, televizní kultury a některým jejím produktům (Grippsrud, Ang). Zvláštní důraz je kladen na analýzu specifické povahy elektronických sdělovacích prostředků, respektive nových médií (Benjamin, Innis, Mc Luhan, Flusser, Baudrillard). Jádro kurzu je postaveno na samostatné četbě vybraných textů a na jejich seminární analýze. Hlavní tematické okruhy kursu: vymezení pojmů kritické teorie, masová kultura a masová společnost/, populární kultura, masa z pohledu psychoanalýzy/ kulturní narcismus/ frankfurtská škola a kulturní průmysl/ midcult vs. mass cult/ electronické komunikační technologie a extenze člověka/ realita a její simulace/ mýdlová opera jako typický produkt populární kultury. Hlavním cílem kurzu je: a/ vysvětlit a komparovat klíčové kritické sociální teorie b/ zvládnout "metody" různých kritických teorií při aplikaci na masová média, respektive na populární kulturu
- Osnova
- 1. týden - Úvod do problematiky: kritická teorie médií – základní vymezení
- 2. týden – Masová vs. Populární kultura
- 3. týden – Kultura a masa optikou psychoanalýzy: (masová) kultura jako obranný mechanismus
- 4.týden - Narcistická kultura optikou psychoanalýzy
- 5. týden – Kulturní narcismus, masová kultura a masová média
- 6. týden - Kulturní průmysl I. (Adorno, Horkheimer)
- 7. týden - Kulturní průmysl II. (Benjamin, Marcuse)
- 8. týden – Ideologie, hegemonie, kontragehemonie v masových mediích
- 9. týden – Masová média a proměna veřejnosti
- 10. týden – Technologický determinismus a jeho kritika /médium jako poselství?/
- 11. týden - Od lineárního myšlení vizuálního prostoru k hodnotám multisenzorického života
- 12. týden - Hyperrealita a simulace
- 13. týden – Post-kritická perspektiva: nezamýšlené důsledky informatizace rizikové společnosti - pokus o ekologii informační technokultury
- Literatura
- Kloskowska, A. (1967): Masová kultura. Svoboda.
- Habermas, J.(2000): Strukturální přeměna veřejnosti. Filosofia
- Fiske, J.: Understanding popular culture. Routledge 1989
- Adorno, T. (1992): Culture Industry. Sage.
- Lasch, Ch. (1979): The Culture of Narcisism. W.W. Norton.
- Eco, U. (1995): Skeptikové a těšitelé. Svoboda.
- McLuhan, M. (1991): Jak rozumět médiím. Odeon.
- Metody hodnocení
- Kurs je plánován jako dvanáct dvouhodinových lekcí kombinujících formu přednášky a semináře, kde je každé z uvedených témat diskutováno na základě seminární analýzy předložených textů. Hodnocení: formální esej 2000-2500 slov, závěrečný písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Přednostní právo zápisu mají studenti oborové specializace "mediální studia", a to i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných specializací a oborů.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2010/ZUR134