ZUR134 Kritické teorie médií: masová kultura, média a společnost

Fakulta sociálních studií
jaro 2011
Rozsah
2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (pomocník)
Garance
PhDr. Jaromír Volek, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Rozvrh
Út 14:00–15:40 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35
Mateřské obory/plány
předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurs se soustřeďuje na prezentaci a seminární analýzu základních kritických teorií masových médií, resp. masové kultury (Le Bon, Freud, Adorno, Habermas, Marcuse, Macdonald, Lasch atd.). V této souvislosti je věnována pozornost i problematice tzv. populární, televizní kultury a některým jejím produktům (Grippsrud, Ang). Zvláštní důraz je kladen na analýzu specifické povahy elektronických sdělovacích prostředků, respektive nových médií (Benjamin, Innis, Mc Luhan, Flusser, Baudrillard). Jádro kurzu je postaveno na samostatné četbě vybraných textů a na jejich seminární analýze. Hlavní tematické okruhy kursu: vymezení pojmů kritické teorie, masová kultura a masová společnost/, populární kultura, masa z pohledu psychoanalýzy/ kulturní narcismus/ frankfurtská škola a kulturní průmysl/ midcult vs. mass cult/ electronické komunikační technologie a extenze člověka/ realita a její simulace/ mýdlová opera jako typický produkt populární kultury. Hlavním cílem kurzu je: a/ vysvětlit a komparovat klíčové kritické sociální teorie b/ zvládnout "metody" různých kritických teorií při aplikaci na masová média, respektive na populární kulturu
Osnova
  • 1. týden - Úvod do problematiky: kritická teorie médií – základní vymezení
  • 2. týden – Masová vs. Populární kultura
  • 3. týden – Kultura a masa optikou psychoanalýzy: (masová) kultura jako obranný mechanismus
  • 4.týden - Narcistická kultura optikou psychoanalýzy
  • 5. týden – Kulturní narcismus, masová kultura a masová média
  • 6. týden - Kulturní průmysl I. (Adorno, Horkheimer)
  • 7. týden - Kulturní průmysl II. (Benjamin, Marcuse)
  • 8. týden – Ideologie, hegemonie, kontragehemonie v masových mediích
  • 9. týden – Masová média a proměna veřejnosti
  • 10. týden – Technologický determinismus a jeho kritika /médium jako poselství?/
  • 11. týden - Od lineárního myšlení vizuálního prostoru k hodnotám multisenzorického života
  • 12. týden - Hyperrealita a simulace
  • 13. týden – Post-kritická perspektiva: nezamýšlené důsledky informatizace rizikové společnosti - pokus o ekologii informační technokultury
Literatura
  • Kloskowska, A. (1967): Masová kultura. Svoboda.
  • Habermas, J.(2000): Strukturální přeměna veřejnosti. Filosofia
  • Fiske, J.: Understanding popular culture. Routledge 1989
  • Adorno, T. (1992): Culture Industry. Sage.
  • Lasch, Ch. (1979): The Culture of Narcisism. W.W. Norton.
  • Eco, U. (1995): Skeptikové a těšitelé. Svoboda.
  • McLuhan, M. (1991): Jak rozumět médiím. Odeon.
Metody hodnocení
Kurs je plánován jako dvanáct dvouhodinových lekcí kombinujících formu přednášky a semináře, kde je každé z uvedených témat diskutováno na základě seminární analýzy předložených textů. Hodnocení: formální esej 2000-2500 slov, závěrečný písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Přednostní právo zápisu mají studenti oborové specializace "mediální studia", a to i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných specializací a oborů.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013.