ZUR139 Úvod do studia dějin médií

Fakulta sociálních studií
jaro 2012
Rozsah
2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Pavel Večeřa, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 10:00–11:40 P51 Posluchárna V. Čermáka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 200 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/200, pouze zareg.: 0/200
Mateřské obory/plány
předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kursu je seznámit posluchače s předními tématy vývoje převážně tištěných médií v klíčových zemích euroamerického civilizačního prostoru (Velká Británie, Francie, Německo, Spojené státy americké) od 16. století do poloviny 20. století. Po absolvování kurzu budou studenti schopni vysvětlit problematiku tezaurace a přenosu informace a obrazu, proces výroby tištěných médií a cenzuru a regulaci médií, tematiku tvůrců tištěných médií, jejich publikum, jakož i problematiku mediálních účinků a ekonomických aspektů spojených s médii (inzerce, reklama, distribuce). Vedle toho budou studenti schopni charakterizovat základní proměny tištěných mediálních produktů ve vymezeném časoprostoru, vývoj jejich periodicity, nákladů, obsahu i formy. Specifický důraz bude kladen na tematiku nástupu masového tisku v průběhu 19. století. Kurz umožňuje studentům vysvětlit základy sledované problematiky, popsat průběh vývoje médií, interpretovat příčiny jejich rozvoje a zařadit je do společenského, politického, ekonomického a kulturního kontextu.
Osnova
  • 1. Úvodní lekce
  • 2. Přenos slova a textu
  • 3. Přenos obrazu
  • 4. Proces výroby tištěných médií
  • 5. Tvůrci tištěných médií
  • 6. Cenzura a regulace médií
  • 7. Nástup masových tištěných médií
  • 8. Rozšíření, periodicita, náklad tištěných médií
  • 9. Proměny obsahu tištěných médií
  • 10. Proměny formy tištěných médií
  • 11. Inzerce, reklama, distribuce
  • 12. Publikum tištěných médií
  • 13. Funkce a působení tištěných médií
Literatura
  • KÖPPLOVÁ, Barbara a Ladislav KÖPPL. Dějiny světové žurnalistiky. 1. vyd. Praha: Novinář, 1989, 332 s. URL info
  • PROKOP, Dieter. Boj o média : dějiny nového kritického myšlení o médiích. Translated by Barbara Köpplová - Monika Loderová. 1. čes. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 409 s. ISBN 8024606186. info
  • Serafínová, Danuša: Dejiny svetového novinárstva II. Dejiny francúzského novinárstva. FF Univerzity Komenského, Bratislava 1994
  • STÖBER, Rudolf. Mediengeschichte : die Evolution "neuer" Medien von Gutenberg bis Gates : eine Einführung. 1. Aufl. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag, 2003, 235 s. ISBN 3531140388. info
  • ŠEFČÁK, Luboš a Juraj VOJTEK. Dejiny svetového novinárstva. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2003, 177 s. ISBN 80-223-1703-9. info
  • Šefčák, Luboš-Vojtek, Juraj: Dejiny svetového novinárstva I. Dejiny anglického novinárstva. FF Univerzity Komenského, Bratislava 1992
  • Wilke, Jürgen: Grundzüge der Medien- und Kommunikationsgeschichte. Von den Anfängen bis ins 20. Jahrhundert. Böhlau Verlag, Kolín n. Rýnem-Výmar-Vídeň 2000
Výukové metody
Kurs je plánován jako třináct dvouhodinových lekcí formou přednášky.
Metody hodnocení
Kurs je ukončen písemnou zkouškou.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Povinný předmět společného základu - povinný pro všechny studijní orientace.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.