ZUR144 Odborná praxe

Fakulta sociálních studií
podzim 2009
Rozsah
12 týdnů v redakci. 12 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Miroslav Mašek (pomocník)
Mgr. Jana Urbanovská, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZUR144/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Čuřík, M. Mašek, J. Urbanovská
ZUR144/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Čuřík, M. Mašek, J. Urbanovská
Předpoklady
ZUR109 STISK || ZUR141 IT
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Tento předmět si zapisují jen studenti/ky specializace Žurnalistika (ZUR) počínaje imatrikulačním ročníkem 2004/2005 a studenti specializace Digitální média (DIG) počínaje iatrikulačním ročníkem 2008/2009.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz nabízí studentům významnou možnost propojení předchozí teoretické výuky i prakticky zaměřených cvičných kurzů na katedře se skutečnou prací v reálných podmínkách. Cílem tedy je v době tříměsíční praxe v médiích (redakce novin, internetových zpravodajských portálů, rozhlasu televize – pro specializaci Žurnalistika), případně ve studiích zabývajících se postprodukcí, v reklamních agenturách a agenturách public relations (pro specializaci Digitální média) naučit studenty reálné práci v oboru. Posluchači se seznámí s každodenním fungováním konkrétní redakce, studia, webového portálu nebo reklamní agentury tak, aby si mohli vyzkoušet vlastní schopnosti a předpoklady k profesi. Dalším cílem je, aby se posluchači v době praxe „osamostatnili“ a nejen plnili zadané úkoly, ale přicházeli rovněž s vlastními nápady. Výstupem z kurzu budou v případě specializace Žurnalistika autorské zpravodajské a publicistické materiály publikované v médiích, kde studenti budou na praxi. V případě specializace Digitální média bude výstupem reálně odvedená práce využitá v organizacích, kde budou působit (například postprodukční výstupy). Studenti se při praxi komplexně seznámí a osvojí si s každodenní pracovní rutinu v určené instituci, naučí se pracovat „uvnitř“ instituce i (pokud je to součástí náplně práce určené instituce) v terénu. V teoretické rovině studenti nabudou podle zaměření instituce patřičné vědomosti nejen o vlastní organizaci, ale podle zaměření instituce také o fungování firem, státní správy, místní samosprávy a dalších složek veřejného života nejméně na okresní úrovni. Na konci praxe studenti bez problémů zvládnou kompletní práci na úrovni určené funkce v konkrétní instituci. Účastníci kurzu získají a upevní si nejen praktické dovednosti a rutinní postupy, ale reflexí a konfrontací teorie a praxe se jejich znalosti povýší na další kvalitativní úroveň, což výrazně rozšíří a podpoří možnost jejich uplatnění po absolutoriu a významně zvýší jejich konkurenceschopnost v porovnání se studenty, kteří takový cyklus – provázání teorie a praxe (navíc po poměrně dlouhou dobu tří měsíců dennodenní práce v médiích a dalších institucích) – neabsolvují.
Osnova
  • 1. Pod vedením garanta (pracovníka organizace, v níž bude student na praxi) komplexní seznámení s každodenní redakční, agenturní či firemní rutinou, s náplní práce instituce i náplní práce příslušné funkce, v níž bude student působit. 2. Zvládnutí nejen rutinních obsahových a organizačních věcí, ale i technických znalostí a postupů v konkrétní organizaci 3. Postupné plnění nejen zadaných úkolů, ale také (po dohodě s garantem praxe) uskutečňování vlastních nápadů. 4. Postupné zvládnutí samostatné práce nejen uvnitř organizace, ale i v terénu (například výjezdy na tiskové konference apod.). 5. Závěrečné zhodnocení studentovy práce garantem, případná doporučení garanta pro zlepšení práce studenta v budoucnu. Poznámka: Praxi lze konat pouze v instituci, která se zaváže, že studentovi poskytne potřebné podmínky – pracovní prostor, počítač a podobně a bude hradit případné pracovní výjezdy studenta mimo místo působení. Pokud nejde o praxi v instituci, s níž má katedra či fakulta příslušnou rámcovou dohodu o výkonu praxe, domlouvá si student vše po předběžném souhlasu vyučujícího samostatně. Instituce se v tom případě musí zavázat k zajištění praxe v požadovaném rozsahu a kvalitě, k tomu, že umožní „inspekci“ vyučujícího a že po skončení praxe dodá vyučujícímu písemné zhodnocení praxe v požadovaném rozsahu.
Literatura
  • BARTOŠEK, Jaroslav. Žurnalistika : úvod do studia. Vyd. 1. Olomouc: Středisko distančního vzdělávání FF UP, 1997, 130 s. info
  • BECH-KARLSEN, Jo. Být přitom :reportáž jako žánr a metoda. 1. vyd. Oslo: Universitetsforlaget, 1991, 208 s. ISBN 82-7147-094-9. info
  • BROOKS, Brian. News reporting and writing. 6th ed. Boston: Bedford/St. Martin's, 1999, xxiv, 579. ISBN 0312180195. info
  • BURNS, Lynette Sheridan. Žurnalistika : [praktická příručka pro novináře]. Translated by Hana Antonínová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 186 s. ISBN 8071788716. info
  • CAPPON, René J. The Associated Press guide to news writing. 3rd ed. Forest City, CA: IDG Books Worldwide, 2000, vii, 136. ISBN 0028637550. info
  • CRAIG, Richard. Online journalism : reporting, writing, and editing for new media. Southbank, Victoria, Australia: Thomson/Wadsworth, 2005, xiv, 284. ISBN 0534531466. info
  • MINÁŘOVÁ, Eva, Marie KRČMOVÁ, Jan CHLOUPEK a Marie ČECHOVÁ. Současná česká stylistika. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 342 s. none. ISBN 80-86642-00-3. info
  • Making the local news : local journalism in context. Edited by Bob Franklin - David Murphy. 1st pub. London: Routledge, 1998, xi, 273 s. ISBN 0-415-16802-3. info
  • HALLER, Michael. Die Reportage :ein Handbuch für Journalisten. 2., überarbeitete Aufl. München: Ölschläger, 1990, 332 s. ISBN 3-88295-143-5. info
  • HALLER, Michael. Das Interview :ein Handbuch für Journalisten. 1. Aufl. München: Ölschläger, 1991, 421 s. ISBN 3-88295-085-4. info
  • HARCUP, Tony. Journalism : principles and practice. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2004, 179 p. ISBN 0761974997. info
  • JAMIESON, Kathleen Hall a Paul WALDMAN. The press effect : politicians, journalists, and the stories that shape the political world. New York: Oxford University Press, 2003, xvii, 220. ISBN 0195173295. URL info
  • KŘÍŽEK, Zdeněk a Ivan CRHA. Jak psát reklamní text. 3., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008, 220 s. ISBN 9788024724522. info
  • MALLETTE, Malcolm F. Příručka pro novináře střední a východní Evropy. Praha: Lidové noviny, 1994, 161 s. ISBN 80-7106-045-3. info
  • MENCHER, Melvin. News reporting and writing. 9th ed. Boston: McGraw-Hill, 2003, 1 v. ISBN 0072491949. info
  • MUSIL, Josef. Elektronická média v informační společnosti. Praha: Votobia, 2003, 261 s. ISBN 8072201573. info
  • OSVALDOVÁ, Barbora a Alena LÁBOVÁ. Zpravodajství v médiích. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2001, 155 s. ISBN 8024602482. info
  • OSVALDOVÁ, Barbora a Jan HALADA. Encyklopedie praktické žurnalistiky. 1. vyd. Praha: Libri, 1999, 256 s. ISBN 80-85983-76-1. info
  • RUSS-MOHL, Stephan. Žurnalistika : komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Translated by Hana Bakičová. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 292 s. ISBN 8024701588. info
  • STOVALL, James Glen. Web journalism : practice and promise of a new medium. Boston: Pearson Education, 2004, xv, 239. ISBN 0205353983. info
  • TELLIS, Gerard J. Reklama a podpora prodeje. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 602 s. ISBN 8071699977. info
  • TUŠER, Andrej. Ako sa robia noviny. 2., upr. vyd. Bratislava: SOFA, 2003, 163 s. ISBN 8089033261. info
  • TUŠER, Andrej a Mária FOLLRICHOVÁ. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2001, 106 s. ISBN 80-223-1555-9. info
  • VEĽAS, Štefan. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2000, 66 s. ISBN 80-223-1493-5. info
  • VYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ. Reklama : jak dělat reklamu. Praha: Grada, 2003, 122 s. ISBN 8024705575. info
Výukové metody
Praktická denní práce v určených zpravodajských redakcích (noviny, rozhlas, televize, internet) s denním provozem, denními zpravodajskými výstupy a redakčním týmem nebo ve studiích zaměřených na zpracování audiovizuálních obsahů (například postprodukce) a v reklamních agenturách pracujících s vizuálními výrazovými prostředky. Je možné praxi vykonávat i jako webeditor na webových portálech a podobně. Součástí praxe jsou rovněž individuální konzultace.
Metody hodnocení
Praxi lze vykonávat v České republice i v zahraničí. Praxe trvá 12 týdnů (zpravidla 8 hodin denně v pracovních dnech) v termínech určených nebo odsouhlasených vyučujícím – jde o tři turnusy: jarní, letní (studenti vykonávají praxi o prázdninách, přihlašují se u vyučujícího, ale formálně se do IS do kurzu zapisují až v podzimním semestru) a podzimní. Kurz úspěšně ukončí uchazeči, kteří odevzdají dostatečné množství publikovaného materiálu (hodnotí se kvalita i kvantita) nebo jinak doloží výsledky svého působení v určené instituci a předloží hodnocení garanta praxe (šéfredaktora, vedoucího oddělení), v němž bude práce studenta ohodnocena minimálně jako dostačující. Předpokladem k úspěšnému ukončení kurzu je rovněž absolvování semináře ZUR 314 (úvodní seminář, seminář v průběhu praxe a závěrečný seminář; podrobná náplň v sylabu kurzu ZUR 314). Praxi lze částečně nebo zcela uznat i studentům, kteří působí či působili (maximálně pět let zpětně) v médiích v rozsahu a kvalitě odpovídající podmínkám této praxe.
Informace učitele
V době výuky kurzu budou ve studijních materiálech v IS zveřejňovány všechny důležité doplňující informace a podklady související s kurzem (jeho začátkem, průběhem a ukončením). During the course, all the important additional information and documents associated with the course (its beginning, organisation and completion) are to be published in the study materials folder in the Information System (IS).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Podmínkou zápisu je absolvování všech povinných kurzů (A kredity) specializace Žurnalistika a zapsání povinně volitelného předmětu ZUR314 Seminář k žurnalistické praxi.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015.