FSS:ZUR158 Současná vizuální kultura - Informace o předmětu
ZUR158 Současná vizuální kultura
Fakulta sociálních studiíjaro 2010
- Rozsah
- 2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. František Kůst (přednášející)
- Garance
- Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová - Rozvrh
- Út 16:40–18:20 N41
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: / a starších jako náhradu za ZURTento předmět si zapisují studenti/ky počínaje imatrikulačním ročníkem ; studenti/ky imatrikulačního ročníku v případě, že jej dosud neabsolvovali - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz si klade za cíl představit:
- základní pojmy a východiska současné (digitální) vizuální kultury;
- proměnu vizuální kultury spjatou s nástupem digitální technologie;
- okolnosti vzniku nových médií;
- základní principy vizuálního zobrazování v rámci současné vizuální kultury. - Osnova
- 1. Úvod, vymezení tématu kurzu
- 2. Základní pojmy, podstata a principy vizuální kultury
- 3. Proměna vizuální kultury nástupem digitální technologie a vznik digitální vizuální kultury
- 4. Nová média, proměna rozhraní a schopnosti reprezentace nových médií
- 5. Vizuální kultura, digitální estetika a estetika surface play a potěšení Proměna role diváka a vztah k proměně vidění (vision)
- 6. Vizuální komunikační strategie – principy vizuálního zobrazování nových médií - část první - formální prvky
- 7. Vizuální komunikační strategie – principy vizuálního zobrazování nových médií - část druhá - obsahové prvky
- 8. Příklady vizuálních strategií / referáty / workshop
- 9. Ukončení kurzu / Záverečný test
- Literatura
- LISTER, Martin. New media : a critical introduction. 1st publ. London: Routledge, 2003, vi, 404. ISBN 9780415431613. info
- The visual culture reader. Edited by Nicholas Mirzoeff. 2nd ed. London: Routledge, 2002, xix, 737. ISBN 0415252229. info
- MANOVICH, Lev. The language of new media. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000, xxxix, 354. ISBN 0262133741. info
- DARLEY, Andrew. Visual digital culture : surface play and spectacle in new media genres. 1st pub. London: Routledge, 2000, x, 225. ISBN 0415165555. info
- MIRZOEFF, Nicholas. An introduction to visual culture. 1st publ. London: Routledge, 1999, xi, 274. ISBN 0415158761. info
- Metody hodnocení
- Kurz je rozdělen na teoretickou část a praktickou část – na část pracovních seminářů – workshopů, ve kterých jsou studenti seznámeni a aktivně zapojeni do případových studií projevů digitální vizuální kultury a nových médií.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Kurz je ukončen závěrečným testem a odevzdáním závěrečné eseje. Podmínkou pro ukončení je také přednesení referátu v průběhu kurzu. V průběhu hodin probíhají přednášky, diskuse v hodině, skupinové projekty, prezentace studentů, referáty, četba (povinná literatura). - Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2010/ZUR158