ZUR158 Současná vizuální kultura

Fakulta sociálních studií
jaro 2011
Rozsah
2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ondřej Krajtl (přednášející)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Rozvrh
Po 12:00–13:30 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: / a starších jako náhradu za ZURTento předmět si zapisují studenti/ky počínaje imatrikulačním ročníkem ; studenti/ky imatrikulačního ročníku v případě, že jej dosud neabsolvovali
Mateřské obory/plány
předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl představit:
- základní pojmy a východiska současné (digitální) vizuální kultury;
- proměnu vizuální kultury spjatou s nástupem digitální technologie;
- okolnosti vzniku nových médií;
- základní principy vizuálního zobrazování v rámci současné vizuální kultury.
Osnova
  • 1. Úvod, vymezení tématu kurzu
  • 2. Základní pojmy, podstata a principy vizuální kultury
  • 3. Proměna vizuální kultury nástupem digitální technologie a vznik digitální vizuální kultury
  • 4. Nová média, proměna rozhraní a schopnosti reprezentace nových médií
  • 5. Vizuální kultura, digitální estetika a estetika surface play a potěšení Proměna role diváka a vztah k proměně vidění (vision)
  • 6. Vizuální komunikační strategie – principy vizuálního zobrazování nových médií - část první - formální prvky
  • 7. Vizuální komunikační strategie – principy vizuálního zobrazování nových médií - část druhá - obsahové prvky
  • 8. Příklady vizuálních strategií / referáty / workshop
  • 9. Ukončení kurzu / Záverečný test
Literatura
    doporučená literatura
  • MANOVICH, Lev. The language of new media. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000, xxxix, 354. ISBN 0262133741. info
    neurčeno
  • STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Translated by Lucie Vidmar - Milan Kreuzzieger. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 471 stran. ISBN 9788073675561. info
  • VANČÁT, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě : gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Vyd.1. Praha: Karolinum, 2009, 245 s. ISBN 9788024616254. info
  • FILIPOVÁ, Marta a Matthew RAMPLEY. Možnosti vizuálních studií : obrazy, texty, interpretace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Seminář dějin umění, 2007, 254 s. ISBN 9788087029268. info
  • LISTER, Martin. New media : a critical introduction. 1st publ. London: Routledge, 2003, vi, 404. ISBN 9780415431613. info
  • The visual culture reader. Edited by Nicholas Mirzoeff. 2nd ed. London: Routledge, 2002, xix, 737. ISBN 0415252229. info
  • DARLEY, Andrew. Visual digital culture : surface play and spectacle in new media genres. 1st pub. London: Routledge, 2000, x, 225. ISBN 0415165555. info
  • MIRZOEFF, Nicholas. An introduction to visual culture. 1st publ. London: Routledge, 1999, xi, 274. ISBN 0415158761. info
Metody hodnocení
Kurz je rozdělen na teoretickou část a praktickou část – na část pracovních seminářů – workshopů, ve kterých jsou studenti seznámeni a aktivně zapojeni do případových studií projevů digitální vizuální kultury a nových médií.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Kurz je ukončen závěrečným testem a odevzdáním závěrečné eseje. Podmínkou pro ukončení je také přednesení referátu v průběhu kurzu. V průběhu hodin probíhají přednášky, diskuse v hodině, skupinové projekty, prezentace studentů, referáty, četba (povinná literatura).
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013.