ZUR272 Rozhlasový dokument

Fakulta sociálních studií
jaro 2010
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Jan Hanák (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Rozvrh
Čt 25. 2. 19:45–21:15 AVC, Čt 11. 3. 19:45–21:15 AVC, Čt 18. 3. 19:45–21:15 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Dokumentární tvorba v rozhlasu tvoří poměrně širokou oblast od publicistiky po umění. Dokument v názvu kurzu je míněn v obecném smyslu a zahrne různé dokumentární žánry, jako je pásmo, portrét, feature... Definice těchto žánrů není vždy jasná, vychází různě z odlišností ve formě i obsahu. Ovšem nejde o to tvořit do žánrové škatulky, ale dát vzniknout dílu, které komunikuje, "funguje" a formální hodnocení díla nechat spíš teoretikům. Přesto je samozřejmě třeba specifika těchto žánrů znát a této znalosti využít při vlastní autorské tvorbě. Což je prvním cílem kurzu.
Jedna věc je obecné know-how rozhlasového dokumentaristy, uchopení zvuku (nikoliv jen slova) jako stavebního kamene tvorby, což má kurz zprostředkovat a je jeho druhým cílem. Ale jiná a nezbytně nutná věc je osobitý rukopis dokumentaristy, který nelze získat během jednoho semestru, který vzniká "vypsáním", samotnou autorskou tvorbou. Podoba tohoto rukopisu je ovlivněna více mnohdy individuálními faktory, tříbí se a během tvůrčího života i vyvíjí a mění. Kurz nabízí možnost vytvořit možná první takové autorské dílo, svobodně, s minimálními omezeními, pod tvůrčím doprovázením vyučujícího, což je třetím cílem kurzu.
Kurz koncipovaný jako tvůrčí dílna předpokládá základní znalost rozhlasové tvorby, schopnost natáčení a střihu, čemuž se nebude věnovat.
Osnova
  • Dokumentární tvorba v rozhlasu. Žánry.
  • Zvuk stavebním kamenem rozhlasové tvorby. Zvuk slova, hudby, ruchů.
  • K čemu námět a scénář?
  • Příběh dokumentu, rozčleněný do obrazů, situací, scén, etud...
  • Natáčení: práce s prostředím, práce s respondenty, práce s atmosférou. Rozhlasové "záběry": celky, polodetaily, detaily.
  • Střih určující kompozici, utvářející rychlost rozhlasového textu. Střih jako nejvýraznější prostředek autorského vlivu.
  • Míchání s hudbou a ruchy.
Literatura
  • Marie Štěrbová: Rozhlasový feature (bakalářská práce, FSS MU, Brno 2009)
  • GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. Translated by Ladislav Šerý. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004, 507 s. ISBN 8073310236. info
Metody hodnocení
Úvod ve formě přednášky ve stanovených časech, většina kurzu pak ve formě individuální tvorby. Podmínkou absolvování kurzu je vytvoření rozhlasového dokumentárního díla o stopáži kolem deseti, maximálně patnácti minut; nejprve námět a scénář, nad nimiž proběhne společná diskuse, pak samotné dílo, které bude představeno na společné závěrečné prezentaci na závěr semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2010/ZUR272