FSS:ZUR284 Média, globalizace, identita - Informace o předmětu
ZUR284 Média, globalizace a proměny identity
Fakulta sociálních studiíjaro 2006
- Rozsah
- 2/1. 4 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Václav Štětka, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Drahomíra Soldánová - Rozvrh
- Po 14:00–15:40 Studio 527
- Předpoklady
- SMER(MED)
Přednostní právo zápisu mají studenti oborové specializace "mediální studia", a to i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných specializací a oborů. Tento kurz je volným pokračováním kurzu ZUR278 Média, modernita a národní stát. V případě převisu zájemců nad kapacitou budou mít přednost jeho úspěšní absolventi. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto kurzu je představit roli masových médií v procesech globalizace a jejich vliv na proměny kulturní identity na přelomu 20. a 21. století. Úvodní část je věnována přehledu hlavních dimenzí globalizačního diskurzu - politické, ekonomické a kulturní. Poté je pozornost přesunuta k problematice globalizace masové komunikace a masových médií. Kurz se zabývá jak strukturálními procesy ovlivňujícími současnou podobu mediálního světa (deregulace, koncentrace, konglomerizace, internacionalizace), tak jejich viditelnými či potenciálními důsledky pro mediální publika. V této souvislosti je zvláštní pozornost věnována diskurzu kulturního/mediálního imperialismu, představení jeho historie (včetně debaty o tzv. Novém světovém informačním a komunikačním řádu), hlavních argumentů a jejich kritice, opírající se mj. o vývoj regionálních mediálních trhů v poslední čtvrtině 20.století (zejm. Latinská Amerika, Asie). V poslední části kurzu bude diskutována otázka podílu médií na procesu "europeizace", respektive vytváření jednotného evropského audiovizuálního prostoru a (jeho přičiněním) evropské kultury a identity.
- Osnova
- 1.(20.2.): úvod do kurzu + úvod do diskurzu globalizace 2.(27.2.): politická a ekonomická dimenze globalizace 3.(6.3.): globalizace kultury a identity 4.(13.3.): globalizace (komunikačních) technologií 5.(20.3.): strukturální změny mediálního prostředí 6.(27.3.): média a diskurz kulturního imperialismu 7.(3.4.): "zpětný tok" a regionalizace mediální produkce 8.(10.4.): lokální rezistence publika? 9.(24.4.): Glokalizace, hybridizace a proměny kolektivní identity 10.(15.5.): proces "europeizace" a tvorba evropské identity 11.(22.5.): "Televize bez hranic": média konstruují Evropu?
- Metody hodnocení
- Podmínky pro úspěšné absolvování předmětu: - četba zadané literatury a aktivní participace v diskusích nad ní; - absolvování minimálně jednoho z dvou kontrolních testů ze zadané literatury (v polovině a na konci kurzu); - vypracování závěrečného eseje (2000-2500 slov, téma bude zadáno v průběhu kurzu). Výsledná známka z kurzu bude odpovídat součtu bodů získaných za jednotlivé úkoly/požadavky, a to v poměru 10% docházka, 10% test I, 10% test II, 40% esej a 30% zkouška.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2006/ZUR284