ZUR284 Média, globalizace a proměny identity

Fakulta sociálních studií
jaro 2006
Rozsah
2/1. 4 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Václav Štětka, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Drahomíra Soldánová
Rozvrh
Po 14:00–15:40 Studio 527
Předpoklady
SMER ( MED )
Přednostní právo zápisu mají studenti oborové specializace "mediální studia", a to i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných specializací a oborů. Tento kurz je volným pokračováním kurzu ZUR278 Média, modernita a národní stát. V případě převisu zájemců nad kapacitou budou mít přednost jeho úspěšní absolventi.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je představit roli masových médií v procesech globalizace a jejich vliv na proměny kulturní identity na přelomu 20. a 21. století. Úvodní část je věnována přehledu hlavních dimenzí globalizačního diskurzu - politické, ekonomické a kulturní. Poté je pozornost přesunuta k problematice globalizace masové komunikace a masových médií. Kurz se zabývá jak strukturálními procesy ovlivňujícími současnou podobu mediálního světa (deregulace, koncentrace, konglomerizace, internacionalizace), tak jejich viditelnými či potenciálními důsledky pro mediální publika. V této souvislosti je zvláštní pozornost věnována diskurzu kulturního/mediálního imperialismu, představení jeho historie (včetně debaty o tzv. Novém světovém informačním a komunikačním řádu), hlavních argumentů a jejich kritice, opírající se mj. o vývoj regionálních mediálních trhů v poslední čtvrtině 20.století (zejm. Latinská Amerika, Asie). V poslední části kurzu bude diskutována otázka podílu médií na procesu "europeizace", respektive vytváření jednotného evropského audiovizuálního prostoru a (jeho přičiněním) evropské kultury a identity.
Osnova
  • 1.(20.2.): úvod do kurzu + úvod do diskurzu globalizace 2.(27.2.): politická a ekonomická dimenze globalizace 3.(6.3.): globalizace kultury a identity 4.(13.3.): globalizace (komunikačních) technologií 5.(20.3.): strukturální změny mediálního prostředí 6.(27.3.): média a diskurz kulturního imperialismu 7.(3.4.): "zpětný tok" a regionalizace mediální produkce 8.(10.4.): lokální rezistence publika? 9.(24.4.): Glokalizace, hybridizace a proměny kolektivní identity 10.(15.5.): proces "europeizace" a tvorba evropské identity 11.(22.5.): "Televize bez hranic": média konstruují Evropu?
Metody hodnocení
Podmínky pro úspěšné absolvování předmětu: - četba zadané literatury a aktivní participace v diskusích nad ní; - absolvování minimálně jednoho z dvou kontrolních testů ze zadané literatury (v polovině a na konci kurzu); - vypracování závěrečného eseje (2000-2500 slov, téma bude zadáno v průběhu kurzu). Výsledná známka z kurzu bude odpovídat součtu bodů získaných za jednotlivé úkoly/požadavky, a to v poměru 10% docházka, 10% test I, 10% test II, 40% esej a 30% zkouška.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008.