ZUR286 Sociální teorie nových médií

Fakulta sociálních studií
jaro 2010
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Rozvrh
Čt 18:20–19:50 zruseno D21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz Sociální teorie nových médií navazuje na kurz Kyberkultura. Zatímco v kurzu Kyberkultura se studenti soustředili na kořeny reflexe a kulturního utváření informačních a komunikačních technologií, v kurzu Sociální teorie nových médií se naučí analyzovat témata aktuální sociálněvědné reflexe této oblasti. Budou schopni uchopit nové technologie jako sociální (sociálně konstruovaný) fenomén, definovat pozici sociálního konstruktivismu a kritického přístupu k technologiím (s důrazem na témata diskurzivity a ideologie) a zasadit – z pohledu mediálních studií – informační a komunikační technologie do kontextu se staršími mediálními technologiemi. Dále se v souvislosti s novými technologiemi budou schopni vypořádat s tématy tělesnosti a identity, moci a politiky, komunity a veřejnosti, sociální a technologické a epistémické změny, komunikačním aktivismem a regulací nových technologií.
Osnova
  • Studia nových médií - kořeny a vymezení pole
  • ICT jako sociální fenomén
  • ICT jako médium
  • Vznik a šíření technologických inovací pohledem sociálních věd
  • ICT a strukturální změna společnosti
  • ICT, tělesnost a identita
  • ICT, politika a moc
  • ICT a veřejnost
  • ICT a komunita
  • Informační / postmoderní / postindustriální / síťová společnost
Literatura
  • Handbook of new media : social shaping and consequences of ICTs : updated student edition. Edited by Leah A. Lievrouw - Sonia M. Livingstone. Thousand Oaks [Calif.]: SAGE, 2006, xix, 475. ISBN 1412918731. info
  • NORRIS, Pippa. Digital divide : civic engagement, information poverty, and the Internet worldwide. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, xv, 303. ISBN 0521002230. URL info
  • GEERTZ, Clifford. Interpretace kultur :vybrané eseje. Translated by Hana Červinková - Václav Hubinger - Hedvika Humlíčková. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 565 s. ISBN 80-85850-89-3. info
  • BOLTER, Jay David a Richard A. GRUSIN. Remediation : understanding new media. 1st MIT Press pbk. ed. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000, xi, 295. ISBN 0262522799. info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
  • Cyberspace, cyberbodies, cyberpunk : cultures of technological embodiment. Edited by Mike Featherstone - Roger Burrows. [3. vyd.]. London: SAGE Publications, 1998, 280 s. ISBN 0761950850. info
Výukové metody
Přednášky, četba zadané literatury.
Metody hodnocení
Úspěšné absolvování kurzu je podmíněno četbou zadané literatury (dokládanou odevzdáváním deseti kritických rešerší).
Informace učitele
Tento kurz "Sociální teorie nových médií" , vypsaný pod kódem zur268, je kurz POVINNĚ VOLITELNÝ (tj. kurz B), určený všem, kdo nejsou studenty studijní orientace Digitální média. (Jste-li studenty této specializace a potřebujete si kurz zapsat jako povinné áčko, zapište si, prosím, kurz zur143. Kurz je to stejný, liší se pouze - z administrativních důvodů - kódy.)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012.