ZUR289 Úvod do televizního zpravodajství

Fakulta sociálních studií
jaro 2016
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Markéta Bočková (cvičící)
Mgr. Iva Vodáková (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 15:15–16:45 AVC
Předpoklady
V kurzu Úvod do televizního zpravodajství se studenti a studentky dozvědí, jak vzniká televizní příspěvek a co je k jeho úspěšnému vytvoření potřeba. Budou moci na příkladech z praxe sledovat přerod prvotní informace v reportáž. Zjistí, jaké jsou formáty televizního zpravodajství i jednotlivé typy příspěvků v rámci zpravodajské relace. Nahlédnou, jak vypadá práce se zdroji živými i virtuálními. Seznámí se se základními pravidly etiky televizního zpravodajství i chodem zpravodajské televizní redakce a jednotlivými funkcemi v rámci zpravodajského týmu od redaktorů, přes editory, asistenty, kameramany, střihače, produkční, grafiky a vyšší managment. Získají přehled nejen o struktuře brněnské redakce zpravodajství České televize, ale i jejím zasazení do struktury zpravodajství v rámci ČT a srovnání se strukturou komerčních TV stanic. Poznají také, jak se televizní zpravodajství proměňuje díky moderním technologií, a že reportáž do vysílání je možné natočit a postříhat i v mobilním telefonu. Náplň kurz vychází ze zkušeností redaktorek České televize. Jednotlivé lekce budou navštěvovat hosté, kteří dané téma oživí svými postřehy a zážitky z terénu. Studenti budou v rámci hodin dostávat praktické úkoly. Součástí přípravy na kurz bude sledování zpravodajských relací jednotlivých televizních stanic.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po absolvování Úvodu do televizního zpravodajství budou studenti a studentky vědět, jaká je náplň práce jednotlivých profesí podílejících se na tvorbě denního televizního zpravodajství. Při zadání tématu reportáže by měli umět navrhnout způsob jeho zpracování pro televizní relaci - jaký formát by byl vhodný, jaké zdroje a respondenty by mohli vyžít a oslovit, jak dané téma rozšířit. Budou mít základní představu o vedení rozhovoru a chování na místě natáčení i spolupráci s kameramanem a střihačem.
Osnova
  • I. ÚVOD – MÝTA A FAKTA O TELEVIZNÍM ZPRAVODAJSTVÍ
  • Kdo jsme, co chceme, co budeme chtít od studentů (viz. anotace) Lekce bude spíš diskusní o tom, jak si studenti představují chod redakce a vznik zpravodajského příspěvku.
  • II. KDO JE KDO V REDAKCI
  • Jednotlivé pozice v redakci a jejich funkce. Jak si postupně předávají štafetu při výrobě příspěvku, kdo s kým spolupracuje a kdo má v čem silnější slovo. Představíme strukturu redakce.
  • Host: Mgr. Michal Šebela, šéfredaktor redakce zpravodajství Brno
  • III. FORMÁTY V TV ZPRAVODAJSTVÍ
  • Představení základních formátů objevujících se v televizní relaci - čtená, čtená se synchronem, host ve studiu, živý vstup, zpráva, reportáž, standupová reportáž, rozepsaný CRT, bez komentáře. Téma si vyžádá svůj formát, nikoli obráceně. Formát nesmí zastínit téma.
  • Zpravodajský slovníček - synchron, asynchron, komentář, stand – up, ruchy, podkresy, OI, oriony, grafika, studio, zpětná, SNG, UVR …
  • Host: Bc. Petr Albrecht, editor Událostí v regionech
  • IV. OD INFORMACE K PŘÍBĚHU – EDITORA A REDAKTORA
  • Jak se z informace stane zpravodajský příspěvek. Práce editora zpravodajství, vzájemná spolupráce s redaktory a dalšími částmi redakce (Události, ČT24). Jak najít zaměření reportáže. Jaké typy událostí zpravodajství zpracovává - aktuálky, soudy, politika, sousedské spory, servisní zprávy… V čem se liší jejich zpracování.
  • Host: Mgr. Michal Fila – formáty na ČT24
  • V. ZDROJE
  • Odkud se berou témata? Jak by mělo vypadat ověřování informací - dva zdroje nutnost. Vlastní versus veřejné zdroje. Co nabízí „virtuální“ zdroje – obchodní rejstřík, katastr nemovitostí apod. Zprostředkované informace, zpravodajské agentury. „Exkluzivní“ témata a nedůvěra vůči autoritám – proč dávají právě tyhle informace právě mně.
  • Host: Mgr. Michal Šebela, šéfredaktor redakce zpravodajství, ČT Brno
  • VI. PRÁCE V TERÉNU A VE STŘIŽNĚ
  • Co se děje během samotného natáčení. Komunikace a spolupráce s kameramanem - výběr stylu záběrů. Natáčení rozhovorů - jak vést rozhovor, abychom se dozvěděli, co chceme vědět. Natáčení aktuálních situací. Ankety. Stand-upy. Jak se natáčí, když se kolem nic neděje.
  • Zpět v redakci, psaní scénáře – komunikace s editorem. Struktura příspěvku. Čeština ve zpravodajství.
  • Střižna, spolupráce se střihačem. Jak střih ovlivňuje vyznění reportáže. Souhra obrazu a zvuku. Může střih reportáž zachránit i potopit? Jde o vteřiny.
  • Host: Dušan Vrbecký, redaktor zpravodajství ČT Brno, střihač, kameraman
  • VII. VEŘEJNOPRÁVNÍ A KOMERČNÍ
  • Jak se liší zpravodajství ČT a komerčních stanic. Struktura vysílání na ČT24. Kdy se zpravodajské relace objevují v plnoformátových televizích? Prime time. Komerční stanice a formáty v rámci jejich zpravodajství.
  • Host: Mgr. Jan Souček, ředitel TS Brno
  • VIII. NAŽIVO
  • Jak vypadá živé vysílání z pohledu moderátora, editora a redaktora. Živý zpravodajský proud. Kontinuály. Živý vstup – rozdíl ČT24 a Události v regionech.
  • Host: Mgr. Iva Šmelová, moderátorka a editorka, ČT Brno
  • IX. PRÁVO A ETIKA
  • Právní a etické limity v televizním zpravodajství. Rizikové situace - skrytá kamera, natáčení dětí a nezletilých, ankety, telefonáty. Placení za materiály, přijímání darů. Embarga. Zpracování rizikových témat - zpravodajství ze soudů, kriminální zprávy – oběti a pachatelé, sebevraždy, bombové výhrůžky.
  • Host: Mgr. Rostislav Vrzal, právník ČT Brno
  • X. LIDÉ V POZADÍ I – ARCHIV, GRAFIKA, PRODUKCE
  • Zatímco je redaktor v terénu, produkce mu kryje záda. A honí ho, aby včas navrátil štáb i auto :-) Kolik to celé stojí? Jak zjednodušil televizní práci internet - Jak se dřív posílaly reportáže – trasa z telekomunikací? Produkce v živém vysílání.
  • Host: Jiří Janský, vedoucí produkce zpravodajství, ČT Brno
  • XI. LIDÉ V POZADÍ II - TECHNIKA
  • Exkurze do redakce ČT Brno. Od redakčního systému po studio. Střižny, grafici… Kdo ve zpravodajském štábu bohužel často chybí, ale ve studiu je – zvukař, osvětlovač.
  • Host: Radomír Kos, vedoucí techniky TS Brno
  • XII. NOVÉ TECHNOLOGIE A JEJICH VLIV
  • Kdo je VJ. Jak se jeho práce liší od práce redaktora. Splývání funkcí a smazávání hranic mezi profesemi. Výhody a nevýhody. Jak je možné natočit reportáž jen na mobilní telefon.
  • Host: Mgr. Ondřej Schneider, editor a redaktor, ČT Brno
Literatura
    doporučená literatura
  • TATANO, Randy. Broadcast journalism street smarts : the 2013 survival guide for today's television newsroom. [s.l.]: Accio Books, 2013, 258 s. ISBN 9781481800174. info
  • SHOOK, Frederick, John LARSON a John DETARSIO. Television field production and reporting : a guide to visual storytelling. 6th ed. Boston: Pearson, 2013, xv, 351. ISBN 9780205111589. info
  • WENGER, Debora Halpern a Deborah POTTER. Advancing the story : broadcast journalism in a multimedia world. 2nd ed. Washington: CQ Press, 2012, xxxi, 380. ISBN 9781608717149. info
  • THOMPSON, Rick. Writing for broadcast journalists. 2nd ed. New York: Routledge, 2010, viii, 192. ISBN 9780415581684. info
  • ŠMÍD, Milan a Ludmila TRUNEČKOVÁ. Novinář a jeho zdroje v digitální éře. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009, 205 s. ISBN 9788024616612. info
  • Broadcast journalism : a critical introduction. Edited by Jane Chapman - Marie Kinsey. New York, NY: Routledge, 2008, x, 278. ISBN 9780415441551. info
  • TUGGLE, C. A., Forrest CARR a Suzanne HUFFMAN. Broadcast news handbook : writing, reporting, and producing in a converging media world. 2nd ed. Boston: McGraw-Hill, 2004, 284, 26. ISBN 0072853514. info
Metody hodnocení
Podmínky pro zápočet: účast minimálně na 10 seminářích, vypracování 2/3 úkolů. Závěrečný test se bude skládat ze tří praktických úkolů, které budou vycházet ze cvičení v hodinách či domácí přípravy.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.