ZUR289 Úvod do televizního zpravodajství

Fakulta sociálních studií
jaro 2018
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Markéta Bočková (cvičící)
Mgr. Iva Vodáková (cvičící)
Garance
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 15:15–16:45 AVC
Předpoklady
NOW ( ZUR232 TV zpravodajství )
V kurzu Úvod do televizního zpravodajství se studenti a studentky dozvědí, jak vzniká televizní příspěvek a co je k jeho úspěšnému vytvoření potřeba. Budou moci na příkladech z praxe sledovat přerod prvotní informace v reportáž. Zjistí, jaké jsou formáty televizního zpravodajství i jednotlivé typy příspěvků v rámci zpravodajské relace. Nahlédnou, jak vypadá práce se zdroji živými i virtuálními. Seznámí se se základními pravidly etiky televizního zpravodajství i chodem zpravodajské televizní redakce a jednotlivými funkcemi v rámci zpravodajského týmu od redaktorů, přes editory, asistenty, kameramany, střihače, produkční, grafiky a vyšší managment. Získají přehled nejen o struktuře brněnské redakce zpravodajství České televize, ale i jejím zasazení do struktury zpravodajství v rámci ČT a srovnání se strukturou komerčních TV stanic. Poznají také, jak se televizní zpravodajství proměňuje díky moderním technologiím, a že reportáž do vysílání je možné natočit a postříhat i v mobilním telefonu.

Náplň kurz vychází ze zkušeností redaktorek České televize. Jednotlivé lekce budou navštěvovat hosté, kteří dané téma oživí svými postřehy a zážitky z terénu. Studenti budou v rámci hodin dostávat praktické úkoly. Součástí přípravy na kurz bude sledování zpravodajských relací jednotlivých televizních stanic.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24
Mateřské obory/plány
předmět má 23 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit studenty na praxi v redakci televizního zpravodajství.
Výstupy z učení
Po absolvování Úvodu do televizního zpravodajství budou studenti a studentky vědět, jaká je náplň práce jednotlivých profesí podílejících se na tvorbě denního televizního zpravodajství. Při zadání tématu reportáže by měli umět navrhnout způsob jeho zpracování pro televizní relaci - jaký formát by byl vhodný, jaké zdroje a respondenty by mohli vyžít a oslovit, jak dané téma rozšířit. Budou mít základní představu o vedení rozhovoru a chování na místě natáčení stejně jako o spolupráci s kameramanem a střihačem.
Osnova
  • 1. ÚVOD – KDO JE KDO V REDAKCI
  • 2. FORMÁTY V TV ZPRAVODAJSTVÍ a ZDROJE
  • 3. OD INFORMACE K PŘÍBĚHU – DEN EDITORA A REDAKTORA
  • 4. PRÁCE V TERÉNU A VE STŘIŽNĚ
  • 5. NAŽIVO
  • 6. MoJo – MOBILNÍ ŽURNALISMUS, NOVÉ TECHNOLIOGIE
  • 7. VEŘEJNOPRÁVNÍ A KOMERČNÍ
  • 8. EXKURZE
  • 9. PRÁVO A ETIKA
  • 10. PRAXE – STŘIH
  • 11. PRAXE – SAMOSTATNÉ NATÁČENÍ REPORTÁŽÍ
  • 12. ZÁPOČET
  • 19. 2. 2018
  • I. ÚVOD – MÝTA A FAKTA O TELEVIZNÍM ZPRAVODAJSTVÍ
  • Kdo jsme, co chceme, co budeme chtít od studentů (viz. anotace) První polovina lekce bude spíš diskusní o tom, jak si studenti představují chod redakce a vznik zpravodajského příspěvku.
  • Host: Dominik Vaněk – student z minulého kurzu, Dominik teď pracuje jako sportovní redaktor v brněnské redakci ČT. Podělí se o svoje zkušenosti s kurzem i z následné praxe: co mu přišlo důležité, co chybělo....
  • KDO JE KDO V REDAKCI
  • Jednotlivé pozice v redakci a jejich funkce. Jak si postupně předávají štafetu při výrobě příspěvku, kdo s kým spolupracuje a kdo má v čem silnější slovo. Představíme strukturu redakce. Zatímco je redaktor v terénu, produkce mu kryje záda. A honí ho, aby včas navrátil štáb i auto :-) Kolik to celé stojí? Jak zjednodušil televizní práci internet.
  • 26. 2. 2018
  • II. FORMÁTY V TV ZPRAVODAJSTVÍ
  • Představení základních formátů objevujících se v televizní relaci: čtená, čtená se synchronem, host ve studiu, živý vstup, zpráva, reportáž, stand-upová reportáž, rozepsaný CRT, bez komentáře. Téma si vyžádá svůj formát, nikoli obráceně. Formát nesmí zastínit téma. Zpravodajský slovníček - synchron, asynchron, komentář, stand – up, ruchy, podkresy, OI, oriony, grafika, studio, zpětná, SNG, UVR …
  • Host: Bc. Petr Albrecht, editor Událostí v regionech
  • ZDROJE
  • Odkud se berou témata? Jak by mělo vypadat ověřování informací - dva zdroje nutnost. Vlastní versus veřejné zdroje. Co nabízí „virtuální“ zdroje – obchodní rejstřík, katastr nemovitostí, přehled soudních jednání, registr smluv, hasičské zásahy apod. Zprostředkované informace, zpravodajské agentury. „Exkluzivní“ témata a nedůvěra vůči autoritám – proč dávají právě tyhle informace právě mně?
  • 5. 3. 2018
  • III. OD INFORMACE K PŘÍBĚHU
  • Jak se z informace stane zpravodajský příspěvek. Práce editora zpravodajství, vzájemná spolupráce s redaktory a dalšími částmi redakce (Události, ČT24). Jak najít zaměření reportáže. Jaké typy událostí zpravodajství zpracovává: aktuálky, soudy, politika, sousedské spory, servisní zprávy… V čem se liší jejich natáčení. Nad čím musí redaktor přemýšlet, než vyjede točit: náhled na téma jako příběh, kolik je zainteresovaných stran, na koho/co se zaměřit, kdo je „hrdinou příběhu“, jak to celé spojit, příklady struktury reportáže (hodiny, ovál, stromeček), proč se v TV moc neuplatňuje obrácená pyramida?
  • DEN EDITORA A REDAKTORA
  • Samotné natáčení v terénu. Respondenti, obrázky, ankety, ruchy. Rozdíly natáčení mezi aktuálkou a ostatními typy zpráv. Redaktor nikdy nepracuje jen na jedné věci – dává informace pro web, telefonuje do Prahy otázky pro živák, do toho sbírá vše potřební do reportáže.
  • Host: Mgr. Barbora Telferová, redaktorka a editorka zpravodajství ČT
  • 12. 3. 2018
  • IV. PRÁCE V TERÉNU A VE STŘIŽNĚ Co se děje během samotného natáčení. Komunikace a spolupráce s kameramanem, volba stylu záběrů. Jak vést rozhovor, abychom se dozvěděli, co chceme vědět. Natáčení aktuálních situací. Ankety. Stand-upy. Jak se natáčí, když se kolem nic neděje. Zpět v redakci, psaní scénáře – komunikace s editorem. Struktura příspěvku. Čeština ve zpravodajství. Střižna, spolupráce se střihačem. Jak střih ovlivňuje vyznění reportáže. Souhra obrazu a zvuku. Může střih reportáž zachránit i potopit? Jde o vteřiny. Obraz je důležitější než zvuk. I zprávu bez zvuku by měl divák pochopit. Jak ovlivnit výrazové prostředky už při natáčení typem záběrů. Zaměří se na střih a jeho přispění k vyznění příspěvku. Psaní textu reportáže.
  • Host: Jan Medlík, kameraman, redakce zpravodajství ČT
  • 19. 3. 2018
  • V. NAŽIVO Jak vypadá živé vysílání z pohledu moderátora, editora a redaktora. Živý zpravodajský proud. Co jsou tzv. kontinuály? Živý vstup – rozdíl ČT24 a Události v regionech. Představíme falešné živé vstupy (Prima, Barrandov)
  • Host: Mgr. Iva Šmelová, moderátorka a editorka, ČT
  • 26. 3. 2018 VI. MoJo – MOBILNÍ ŽURNALISMUS, NOVÉ TECHNOLIOGIE
  • Kdo je VJ. Jak se jeho práce liší od práce redaktora. Splývání funkcí a smazávání hranic mezi profesemi. Výhody a nevýhody. Jak je možné natočit reportáž jen na mobilní telefon.
  • Host: Mgr. Ondřej Schneider, redaktor, editor, zpravodajství ČT
  • 2. 4. 2018
  • VELIKONOCE – LEKCE NENÍ
  • 9. 4. 2018
  • VII. VEŘEJNOPRÁVNÍ A KOMERČNÍ
  • Struktura vysílání na ČT24. Kdy se zpravodajské relace objevují v plnoformátových televizích? Prime time. Komerční stanice a formáty v rámci jejich zpravodajství. V druhé polovině bude hostem ředitel TS Brno Mgr. Jan Souček, který popíše zařazení zpravodajství do struktury ČT a také pozici České televize v rámci televizního zpravodajství v ČR obecně.
  • Host: Mgr. Jan Souček, ředitel TS Brno
  • 16. 4. 2018
  • VII. EXKURZE v TS Brno !!!!! Pozor sraz 15:00 na vrátnici TS Brno, Trnkova 2345/117 !!!
  • 23. 4. 2018
  • IX. PRÁVO A ETIKA
  • Právní a etické limity v televizním zpravodajství: Skrytá kamera, natáčení dětí a nezletilých, ankety, telefonáty. Placení za materiály, přijímání darů. Embarga. Zpracování příspěvků o kriminalitě, jak mluvit o obětech a pachatelích.
  • Host: Mgr. Rostislav Vrzal, právník ČT Brno
  • 30. 4. 2018
  • X. PRAXE – STŘIH
  • Host: Jiří Venclík, kameraman zpravodajství ČT
  • 7. 5. 2018
  • XI. PRAXE – SAMOSTATNÉ NATÁČENÍ REPORTÁŽÍ
  • Výuka nebude, prostor pro natáčení a dokončení reportáží. Obě budeme k dispozici pro online konzultace.
  • Studenti nahrají do 13.5. 20:00 hotové reportáže na youtube kanál ZUR289.
  • 14. 5. 2018
  • X. ZÁPOČET
  • Společné hodnocení závěrečných reportáží.
Literatura
    doporučená literatura
  • TATANO, Randy. Broadcast journalism street smarts : the 2013 survival guide for today's television newsroom. [s.l.]: Accio Books, 2013, 258 s. ISBN 9781481800174. info
  • SHOOK, Frederick, John LARSON a John DETARSIO. Television field production and reporting : a guide to visual storytelling. 6th ed. Boston: Pearson, 2013, xv, 351. ISBN 9780205111589. info
  • WENGER, Debora Halpern a Deborah POTTER. Advancing the story : broadcast journalism in a multimedia world. 2nd ed. Washington: CQ Press, 2012, xxxi, 380. ISBN 9781608717149. info
  • THOMPSON, Rick. Writing for broadcast journalists. 2nd ed. New York: Routledge, 2010, viii, 192. ISBN 9780415581684. info
  • ŠMÍD, Milan a Ludmila TRUNEČKOVÁ. Novinář a jeho zdroje v digitální éře. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009, 205 s. ISBN 9788024616612. info
  • Broadcast journalism : a critical introduction. Edited by Jane Chapman - Marie Kinsey. New York, NY: Routledge, 2008, x, 278. ISBN 9780415441551. info
  • TUGGLE, C. A., Forrest CARR a Suzanne HUFFMAN. Broadcast news handbook : writing, reporting, and producing in a converging media world. 2nd ed. Boston: McGraw-Hill, 2004, 284, 26. ISBN 0072853514. info
Výukové metody
přednášky
diskuze
individiuální úkoly
práce ve skupinách
Metody hodnocení
Podmínky pro zápočet: účast minimálně na 9 seminářích, příprava na hodiny, vypracování 5 domácích úkolů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.