ZUR290 Sportovní žurnalistika

Fakulta sociálních studií
podzim 2011
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ondřej Tomek (přednášející)
Mgr. Jana Urbanovská, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Rozvrh
Po 18:00–19:30 P22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Sport se stal během posledního půlstoletí nedílnou součástí každodenního programového schématu TV stanic po celém světě. Jeho dramaturgii a tvorbu zajišťují v jejich rámci zaměstnanci sportovních redakcí. TV sportovní žurnalistika je dnes hojně vyučovaným sportovním předmětem na katedrách komunikačních studií v celém světě. Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti (za prvé) schopni charakterizovat genezi TV sportovní žurnalistiky a vysvětlit důvody, které udělaly ze sportu díky televiznímu vysílání fenomén. Právě televize se postarala o výrazné zkomercializování sportu, a to formou svých rozličných žánrů. Studenti se (za druhé) naučí definovat tyto žánry společně s názornými ukázkami a zpracovávat sportovní tematiku.
Osnova
  • 1. Geneze sportu v TV a počátky TV sportovní žurnalistiky;
  • 2. Motivy sledování sportu v TV;
  • 3. Typologie sportovních obsahů v TV a modernizace TV sportu ve 2. pol. 20.století;
  • 4. Zavedení duálního vysílání – revoluce v TV sportovní žurnalistice (vývoj vysílacích práv);
  • 5. Komercializace sportu vlivem TV (trojúhelník TV–sport–obchod);
  • 6. Reklama jako nedílná součást sportovních obsahů v TV;
  • 7. Sport jako entertainment i infotainment – žánry TV sportovní žurnalistiky: sportovní reportáž, sportovní komentář, sportovní interview, dokument, medailon;
  • 8. TV sportovní novinář jako profese.
Literatura
  • Thiele, Constance. Vom Sport im Fernsehen zum Fernsehsport [online]. 2001. [cit. 2003 –27 – 03]. Dostupné z:
  • Bernatský, Vojtěch. 1999. Struktura, organizace, financování a vysílání televizních sportovních pořadů v ČR. Praha, AMU.
  • Hackforth, Josef – Fischer, Christoph. 1994. ABC des Sportjournalismus. Munchen, Verlag Olschlager.
  • Laichman, Marek. 2003. Sport a modernizace. Brno, MU.
  • Andrews, Phil. 2005. Sports Journalism. A Practical Introduction. London, Sage Publications.
  • Neugebauer, Eva. 1986. Mitspelen beim Zuschauen. Frankfurt, Peter Lang Gmbh.
  • Šmíd, Milan. 1995. Stručný slovník elektronických médií. Praha, Karolinum
  • Fischer, Harald. 1986. Sport und Geschaft – Profesionalisierung im Sport. Berlin, Bartels & Wernitz.
  • Tomek, Ondřej. 2003. Televizní komercializace sportu. Brno, MU.
  • Werner, Lawrence. 1998. Mediasport. London, Routledge.
  • Ortner, Helmut. 1987. Das Geschaft mit dem Sport. Rastatt, Verlag Arthur Moewig.
  • Hackforth, Josef. 1975. Sport im Fernsehen. Munster, Verlag Regensberg.
  • Osvaldová, Barbora – Halada, Jan. 2002. Praktická encyklopedie žurnalistiky. Praha, Libri.
Výukové metody
Přednáška a seminář: Každá týdenní jednotka se skládá z přednášky a cvičení, které případně nahradí účast experta z oboru spojená s diskusí.
Metody hodnocení
Výstup pro absolvování zápočtu: Student by měl splnit jeden teoretický a dva praktické požadavky. Znalost teorie prokáže v písemném testu, praktické dovednosti pak v realizaci jedné písemné sportovní reportáže (individuálně), a TV sportovní reportáže (ve 3-4 členných štábech).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2011/ZUR290