ZUR300a Magazínová žurnalistika

Fakulta sociálních studií
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Roman Gallo (cvičící)
Garance
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 5. 10. 10:00–13:40 AVC, Pá 12. 10. 10:00–13:40 Studio 527, Pá 26. 10. 10:00–13:40 Studio 527, Pá 16. 11. 10:00–13:40 Studio 527, Pá 7. 12. 10:00–13:40 Studio 527
Předpoklady
ZUR108 Publ. žánry v tiš. médiích
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Seznámit studenty se základními parametry magazínového trhu v ČR (klíčové magazínové produkty, jejich struktura, profily, čtenáři…). Vysvětlit základní odlišnosti samostatně prodávaných magazínů vs. magazínů vkládaných do hlavních českých Deníků.

• Seznámit studenty se základními trendy vývoje českého, evropského a světového magazínového trhu. Příklady zaniklých, a naopak nově zrozených magazínových projektů. Průnik PR projektů do magazínové tvorby. Branded content projekty.

• Podrobně studenty na příkladech a case studiích seznámit s jednotlivými žánry, formami, které se nejvíce prosazují v tištěních či multimediálních magazínových projektech dneška. Ukázat rostoucí podílu tzv. magazínové produkce prosazující se do nosičů, které byly dříve vyčleněny téměř exkluzivně dennímu zpravodajství (rozebrat heslo „noviny se mění na denní magazíny“) Jednotlivé magazínové žánry a formy pak využít v praktické práci studentů nad projekty, které vzniknou v rámci kursu. Jejich cílem je publikování prací v některých z produktů vydávaných Vltava Labe Media. Půjde především o tištěné či kombinované-multimediální projekty cílené na mladší čtenářskou a uživatelskou generaci, věkově i návyky blízkou samotným studentům.

• Na kursu se částečně budou podílet odborníci z magazínové praxe, kteří do výuky přinesou zkušenosti ze své každodenní práce. Dát jim šanci pochopit, kam a v jaké podobě míří do médií současná magazínová tvorba

• K tomu musí během kurzu získat záíklandí povědomí a informace o tom, jak trendy vývoje českého, evropského a světového magazínového trhu. Příklady zaniklých a naopak nově zrozených magazínových projektů.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování kurzu si studenti odnesou praktické znalosti a dovednosti, které by měl ovládat každý, kdo chce tvořit magazínový obsah pro tištěná či digitální média. Absolventi budou schopni poučeně vyhledávat a připravovat různorodý obsah pro magazínová média s přihlédnutím k jejich profilaci, cílové čtenářské (uživatelské) skupině a výrazovým formám daného média.

Studenti se po úspěšném absolvování kurzu orientují ve formátech a žánrech magazínové žurnalistiky, ve vývojových trendech, mají přehled o kritériích kvalitně připraveného magazínové obsahu a dokáží volit správné výrazové prostředky a formy.

Absolventi kurzu jsou schopni používat nabyté znalosti a dovednosti při práci pro různé typy a druhy médií, a to zejména pro média tištěná či digitální.
Osnova
  • 1.1 Zahájení kurzu. Představení obsahu. Co je to vlastně “magazínová žurnalistika“ ve 21.století. Co všechno zahrnuje, kde všude se objevuje, v jakých formátech a žánrech.
  • 1.2. Základní parametry magazínového trhu v ČR (klíčové magazínové produkty, jejich struktura, profily, čtenáři…). Základní odlišnosti samostatně prodávaných magazínů vs. magazínů vkládaných do hlavních českých Deníků.
  • 1.3. Základní trendy vývoje českého, evropského a světového magazínového trhu. Příklady zaniklých, a naopak nově zrozených magazínových projektů..
  • 1.4. Diskuse: co čte dnešní mladá generace z magazínové tvorby? A co by mohla číst a v jaké podobě? Příprava na zadání hlavního úkolu kurzu určeného pro malé studentské týmy - 2 až 4členné.
  • 2.1 Příklady a case studie ukážou jednotlivé žánry, formy, které se nejvíce prosazují v tištěních či multimediálních magazínových projektech dneška. Ukázka rostoucího podílu tzv. magazínové produkce prosazující se do nosičů, které byly dříve vyčleněny téměř exkluzivně dennímu zpravodajství (rozebrat heslo „noviny se mění na denní magazíny“). Datová žurnalistika v magazínových formátech. Audio slideshow jako mocný multimediální magazínový formát.
  • Této části kursu se budou účastnit minimálně 2 odborníci z magazínové praxe, kteří do výuky přinesou zkušenosti ze své každodenní práce.
  • 2.2. Průnik PR projektů do magazínové tvorby. Branded content projekty. Case study: New York Times – jak pracují s brandovaným magazínovým komerčním obsahem.
  • 2.3. Úkol pro malé skupiny: příprava, prodiskutování, rozdělení studentů do skupin, začátek práce ve skupinách. Prodiskutování témat a žánrů. hlavní cíl kursu: publikování týmových prací v některých z produktů vydávaných Vltava Labe Media. Půjde především o tištěné či kombinované-multimediální projekty cílené na mladší čtenářskou a uživatelskou generaci, věkově i návyky blízkou samotným studentům.
  • 3.1. Diskuse nad připravovanými pracemi – pracovní týmy stručně odprezentují stav práce na úkolu. Diskuse nad problematickými body.
  • 3.2. Inspirace I.: Design, grafika jako zásadní součást magazínových projektů - Jiří Bušek, dlouholetý art director řady mediálních projektů, autor layoutu řady magazínů a novin, se podělí o své zkušenost na příkladech. S jednotlivými studentskými týmy také prodiskutuje jejich připravované projekty z grafické hlediska.
  • 3.3. Inspirace II.: Magazínové rozhovory – specifika, těžkosti, příklady. Pavlína Wolfová, která dělala bezpočet interview s různorodými osobnosti se podělí o své zkušenost na příkladech konkrétních rozhovorů, poradí praktické „grify“ a bude řídit několik improvizovaných rozhovorů vedených studenty.
  • 4.1. Prezentace týmových prací.
  • 4.2. Závěrečné společné kolokvium (debata nad prezentovanými pracemi) 4.3. Vyhodnocení Individuální zhodnocení kurzu, zpětná vazba
Výukové metody
Semináře, praktické novinářské úkoly, skupinové diskuse, skupinová práce nad projektem, prezentace projektu, diskuse s experty z praxe, modelované situace, kterým novinář může čelit, tvorba a publikování studentských projektů ve vybraných produktech Vltava Labe Media, studium předepsané literatury.
Metody hodnocení
Kurz úspěšně zakončí posluchači, kteří odevzdají v dohodnutých termínech a v minimálně dostatečné kvalitě skupinovou týmovou práci. Při závěrečném hodnocení bude také přihlédnuto k plusovým bodům, které lze získat za aktivní práci při seminářích a diskusích. Skupinová týmová práce: Každý student se v průběhu kurzu aktivně zapojí do přípravy Skupinové týmová práce v přesně definované roli. Tato práce musí splňovat kvalitativní kritéria, která, spolu se studentovou rolí v týmu, budou písemně nadefinována při zadávání a odsouhlasováni práce. Závěrečné kolokvium: Studenti na společném setkání prezentují Skupinové týmová práce, které vznikly v průběhu kurzu. Lektoři zároveň na příkladech shrnují základní chyby, kterých se studující v průběhu výuky dopouštěli včetně návrhů, jak chyby odstranit. Aktivní účast studenta na kolokviu znamená plusové body, ke kterým bude přihlédnuto při závěrečném hodnocení. Zároveň se při hodnocení studentů bude přihlížet k tomu, nakolik Skupinová týmová práce splňuje kritéria pro publikování v médiu, pro které byla připravována.
Informace učitele
V době výuky kurzu budou ve studijních materiálech v IS zveřejňovány všechny důležité doplňující informace a podklady související s kurzem (jeho začátkem, průběhem a ukončením).

Podvodné plnění studijních povinností

Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání univerzity i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2018/ZUR300a