ZUR309 Televize a její publikum v každodenní perspektivě + Ratingová analýza

Fakulta sociálních studií
jaro 2010
Rozsah
2/2. 4 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Pokorná (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Rozvrh
St 14:00–15:40 AVC, St 16:00–17:40 PC54
Předpoklady
SMER(MED)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/12
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurs se zaměřuje na roli televize v rámci životních praxí jejího publika a přibližuje těsnou provázanost tohoto média s rutinizovanou povahou pozdně moderní každodennosti. Hlavním cílem jednotlivých přednášek je přiblížení základních témat dotýkajících se televizních funkcí a mechanismů, prostřednictvím kterých se toto médium tak hluboce vtisklo do našich každodenních životů. Kurs nabízí posluchačům možnost seznámit se s reflexí uvedené problematiky v širokém spektru různých teoretických východisek zahrnujících především sociologickou, psychoanalytickou a fenomenologickou perspektivu. Posluchači se v kursu seznámí se základními teoretickými i empirickými přístupy k analýze mediálního, respektive televizního publika (Ang, De Certau, Fiske, Gray,Hall, Morley, Lull, atd.). V této souvislosti bude diskutována především problematika kvalitativního, etnografického výzkumu v rámci mediálních studií. Hlavní tematické okruhy kursu: televize a sociologie každodennosti/ televize jako nástroj konstrukce ontologického bezpečí/ historické proměny výzkumu mediálního publika/ kvalitativní výzkum televizního publika/ televize jako socio-technický systém/ místo televize v rodině/ sledování televize jako forma konzumu/ o povaze televizní narativity/ televize veřejné služby a její regulace. Hlavní cíle kurzu jsou: 1/ porozumět základním teoriím chování mediálních publik 2/ porozumět roli televize v kontextu její každodenní role 3/ porozumět vybranným televizním žánrům a formátům
Osnova
  • 1/ Televizní každodennost: vymezení tématu a základních pojmů 2/ Televize a moderní každodennost 3/ Funkce televize: televize jako nástroj konstrukce bezpečí 4/ Televize jako kulturní technologie a spolutvůrce domova v globální perspektivě 5/ Televize jako člen rodiny 6/ O povaze televizní narativity I.: mýdlová opera 7/ O povaze televizní narativity II.: Reality TV 8/ Historické proměny výzkumu mediálního publika I. : behaviorální a kritické paradigma 9/ Historické proměny výzkumu mediálního publika II.: teorie dominujícího textu 10/ Historické proměny výzkumu mediálního publika III.: „každodenní perspektiva“ a "etnografický obrat" 11/ Post- kritické paradigma 12/ Publikum jako mediální konstrukt 13/ Televize jako veřejná služba
Literatura
  • Alasuutari, P.: Rethinking the Media Audience: The New Agenda 1999
  • Meyrowitz, J.: Všude a nikde. Vliv elektronických médií na sociální chování. Karolinum, Praha, 2006.
  • Thompson, J. B.: Média a modernita. Sociální teorie médií. Karolinum, 2004.
  • Postman, N.: Ubavit se k smrti. Mladá fronta, 1999.
  • Smith, A.: Television: An International History. Sage 1998.
  • Ang, I.: Watching Dallas. Soap opera and melodramatic imagination. Routledge 1985,
  • Bourdieu, P.: O televizi. Doplněk, 2002
  • Morley, D: Family Television: Cultural Power and Domestic Leisure. Routledge 1986.
Výukové metody
přednášky, semináře
Metody hodnocení
Kurs je plánován jako dvanáct dvouhodinových lekcí kombinujících formu přednášky a semináře, kde je každé z uvedených témat diskutováno na základě analýzy předložených textů. Hodnocení: závěrečný písemný test, formální esej 2000- 2500 slov
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013.