ZUR314 Seminář k odborné praxi

Fakulta sociálních studií
jaro 2015
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kristýna Kolibová (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
ZUR109 STISK || ZUR141 IT &&( SMER ( DIG )|| SMER ( ZUR ))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Tento předmět si zapisují jen studenti/ky specializace Žurnalistika (ZUR) počínaje imatrikulačním ročníkem 2004/2005 a studenti specializace Digitální média (DIG) počínaje imatrikulačním ročníkem 2008/2009 současně s předmětem ZUR144.
Mateřské obory/plány
předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem semináře je poskytnout reflexi vlastní dvanáctitýdenní odborné praxi, výměna zkušeností mezi studenty působícími v různých institucích, moderovaná řízená diskuse nad poznatky a vyhodnocení těchto poznatků vzhledem k příslušné odborné literatuře, teorii a obsahu kurzů vyučovaných na katedře. Studenti se tedy na semináři naučí srovnávat praktické poznatky své i svých kolegů s tím, co se při předchozím studiu naučili v různých kurzech a vyvozovat z komparace příslušné závěry. Výhodou je, že v kurzu jsou společně zařazeni studenti specializace Žurnalistika (žurnalistická praxe v médiích) i studenti specializace Digitální média (praxe v reklamních a PR agenturách, posprodukci, webeditorská praxe na webových portálech). Obě skupiny budou moci své poznatky srovnávat a konfrontovat a získají tak vhled do problematiky velmi blízké jejich specializaci, k níž by se však jiným způsobem těžko dostali. Reflexí vlastních poznatků a konfrontací teorie a praxe se znalosti posluchačů povýší na další kvalitativní úroveň, což společně s kurzem Odborná praxe výrazně rozšíří a podpoří možnost uplatnění po absolutoriu a významně zvýší konkurenceschopnost v porovnání se studenty, kteří takový cyklus – provázání teorie a praxe neabsolvují.
Osnova
  • Úvodní seminář – seznámení s organizací a obsahem kurzu, stanovení hlavních pravidel a zásad, které je nutno při praxi plnit a dodržovat (využívána je metodická příručka); seznámení se zkušenostmi studentů, kteří byli na praxi v minulých obdobích (prezentační materiál), promítání didakticko-prezentačního videozáznamu natočeného v médiích při dřívějších praxích. Průběžný seminář – reflexe zkušeností studentů z dosavadní praxe a konfrontace těchto poznatků s teorií, kterou se zabývali dříve ve výuce i s poznatky z praktických kurzů na katedře (prezentace esejů studentů, prezentace výsledků jejich práce, řízená diskuse s výměnou zkušeností mezi studenty působícími v různých institucích). Závěrečný seminář – závěrečná reflexe zkušeností studentů z celé praxe a konfrontace těchto poznatků s teorií, kterou se zabývali dříve ve výuce i s poznatky z praktických kurzů na katedře (prezentace závěrečných esejů studentů, prezentace konečných výsledků jejich práce, řízená diskuse s výměnou zkušeností mezi studenty působícími v různých institucích).
Literatura
  • BARTOŠEK, Jaroslav. Žurnalistika : úvod do studia. Vyd. 1. Olomouc: Filozofická fakulta Univerzity Palackého, 1997, 130 s. info
  • BECH-KARLSEN, Jo. Být přitom :reportáž jako žánr a metoda. 1. vyd. Oslo: Universitetsforlaget, 1991, 208 s. ISBN 82-7147-094-9. info
  • BROOKS, Brian. News reporting and writing. 6th ed. Boston: Bedford/St. Martin's, 1999, xxiv, 579. ISBN 0312180195. info
  • BURNS, Lynette Sheridan. Žurnalistika : [praktická příručka pro novináře]. Translated by Hana Antonínová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 186 s. ISBN 8071788716. info
  • CAPPON, René J. The Associated Press guide to news writing. 3rd ed. Forest City, CA: IDG Books Worldwide, 2000, vii, 136. ISBN 0028637550. info
  • Online journalism : reporting, writing, and editing for new media. Edited by Richard Craig. Belmont, Calif.: Thomson/Wadsworth, 2005, xiv, 284. ISBN 0534531466. info
  • MINÁŘOVÁ, Eva, Marie KRČMOVÁ, Jan CHLOUPEK a Marie ČECHOVÁ. Současná česká stylistika. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 342 s. none. ISBN 80-86642-00-3. info
  • Making the local news : local journalism in context. Edited by Bob Franklin - David Murphy. 1st pub. London: Routledge, 1998, xi, 273 s. ISBN 0-415-16802-3. info
  • HALLER, Michael. Die Reportage :ein Handbuch für Journalisten. 2., überarbeitete Aufl. München: Ölschläger, 1990, 332 s. ISBN 3-88295-143-5. info
  • HALLER, Michael. Das Interview :ein Handbuch für Journalisten. 1. Aufl. München: Ölschläger, 1991, 421 s. ISBN 3-88295-085-4. info
  • HARCUP, Tony. Journalism : principles and practice. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2004, 179 p. ISBN 0761974997. info
  • JAMIESON, Kathleen Hall a Paul WALDMAN. The press effect : politicians, journalists, and the stories that shape the political world. New York: Oxford University Press, 2003, xvii, 220. ISBN 0195173295. URL info
  • CRHA, Ivan a Zdeněk KŘÍŽEK. Jak psát reklamní text. 2., výrazně rozšíř. a p. Praha: Grada, 2003, 190 s. ISBN 8024705567. info
  • Příručka pro novináře střední a východní Evropy. Edited by Malcolm F. Mallette. 3. vyd. Praha: Centrum nezávislé žurnalistiky, 2000, 160 s. info
  • MENCHER, Melvin. News reporting and writing. 9th ed. Boston: McGraw-Hill, 2003, 1 v. ISBN 0072491949. info
  • MUSIL, Josef. Elektronická média v informační společnosti. Praha: Votobia, 2003, 261 s. ISBN 8072201573. info
  • OSVALDOVÁ, Barbora a Alena LÁBOVÁ. Zpravodajství v médiích. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2001, 155 s. ISBN 8024602482. info
  • OSVALDOVÁ, Barbora a Jan HALADA. Praktická encyklopedie žurnalistiky. 2., dopl. vyd. Praha: Libri, 2002, 240 s. ISBN 8072771086. info
  • OSVALDOVÁ, Barbora a Jan HALADA. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. 3., rozš. vyd. Praha: Libri, 2007, 263 s. ISBN 9788072772667. info
  • RUSS-MOHL, Stephan. Žurnalistika : komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Translated by Hana Bakičová. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 292 s. ISBN 8024701588. info
  • STOVALL, James Glen. Web journalism : practice and promise of a new medium. Boston: Pearson Education, 2004, xv, 239. ISBN 0205353983. info
  • TELLIS, Gerard J. Reklama a podpora prodeje. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 602 s. ISBN 8071699977. info
  • TUŠER, Andrej. Ako sa robia noviny. 2., upr. vyd. Bratislava: SOFA, 2003, 163 s. ISBN 8089033261. info
  • TUŠER, Andrej a Mária FOLLRICHOVÁ. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2001, 106 s. ISBN 80-223-1555-9. info
  • VEĽAS, Štefan. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2000, 66 s. ISBN 80-223-1493-5. info
  • VYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ. Reklama : jak dělat reklamu. Praha: Grada, 2003, 122 s. ISBN 8024705575. info
  • ČUŘÍK, Jaroslav. Nové trendy v médiích I : Online a tištěná média. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 240 s. ISBN 978-80-210-5825-5. URL info
Metody hodnocení
Tři semináře s moderovanou diskusí a prezentací zkušeností studentů (ústní prezentace zkušeností s ukázkami dosavadní práce v kurzu Odborná praxe ZUR 144, v určeném termínu a dohodnutém rozsahu odevzdané písemně zpracované eseje o zkušenostech z praxe v polovině a na konci kurzu). Předpokladem k úspěšnému ukončení kurzu je absolvování Odborné praxe ZUR 144. Termíny seminářů se odvíjejí od termínu 12 týdenní praxe, která se koná třech turnusech: jarním, letním (studenti vykonávají praxi o prázdninách, přihlašují se u vyučujícího, ale formálně se do IS do kurzu praxe ZUR 144 i semináře ZUR 314 zapisují až v podzimním semestru) a podzimním.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/do/fss/ZUR/PRAXE/
V době výuky kurzu budou ve studijních materiálech v IS zveřejňovány všechny důležité doplňující informace a podklady související s kurzem (jeho začátkem, průběhem a ukončením).
During the course, all the important additional information and documents associated with the course (its beginning, organisation and completion) are to be published in the study materials folder in the Information System (IS).
POZOR: Velmi podstatným předpokladem k úspěšnému absolvování kurzu (a možnosti pokračovat dále ve studiu) je mimo jiné dodržování všech žurnalistických profesních zásad, etických a právních norem. Student v tomto kurzu pracuje běžným žurnalistickým způsobem, získává a používá reálné informace od reálných zdrojů, nemůže si informace, skutečnosti či zdroje vymýšlet ani je nijak upravovat.
Podvodné plnění studijních povinností: Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání univerzity i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Kurz je možné absolvovat pouze současně s povinným předmětem ZUR144 Žurnalistická praxe.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2015.