ZUR332 Evropský mediální prostor

Fakulta sociálních studií
podzim 2006
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Václav Štětka, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Drahomíra Soldánová
Rozvrh
Út 10:00–11:40 AVC
Předpoklady
SMER(MED)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl představit a diskutovat některé hlavní charakteristiky současných evropských mediálních systémů, vývojové trendy na evropském mediálním trhu (včetně procesů liberalizace, koncentrace a digitalizace) a zejména regulační politiku Evropské unie, snažící se o vytvoření jednotného evropského audiovizuálního prostoru pomocí legislativních nástrojů typu směrnice Televize bez hranic či podpory evropské filmové tvorby v grantových programech MEDIA. V této souvislosti bude jedním z hlavních sjednocujících témat kurzu role masových médií v procesech evropské integrace, respektive otázka, nakolik mohou média přispět k fungování evropské veřejné sféry a etablování společné evropské identity.
Osnova
  • 1. (26.9.): úvod - představení kurzu, požadavky 2. (3.10.) Evropa jako jednotný prostor: konceptuální východiska - myšlenka a filozoficko-politické konceptualizace Evropy; proces europeizace a jeho aktuální vývoj; vývoj a kritika konceptu evropské veřejné sféry; problematika evropské identity a její vztah k národnímu státu a procesům globalizace Povinná četba: Delanty, Gerard; Rumford, Chris: Rethinking Europe: social theory and the implications of europeanization. New York: Routledge, 2005. Kap. 2 „History, modernity, and the multiple conceptions of Europe“ (str.28-49) a kap. 3 „Is there a European identity?“ (str. 50-68) 3. (10.10.) evropská mediální mapa - klíčové milníky v historickém vývoji evropských médií; přehled základních charakteristik evropského mediálního trhu (penetrace mediálních technologií, diverzita národních trhů, dominantní mediální společnosti, vzorce mediální konzumace) Povinná četba: Hartmut Espe; Margarete Seiwert: European Television-Viewer Types: A Six-Nation Classification by Programme Interests. In: European Journal of Communication, Sep 1986; 1: 301 - 325. Brants, K.; De Bens, E.: The Status of TV Broadcasting in Europe. In: Wieten, J.; Murdock, G., Dahlgren, P. (ed.): Television Across Europe. A Comparative Introduction. SAGE, London, Thousand Oaks, New Delhi 2000. Str. 7-22. 4. (17.10.) evropské mediální systémy - přehled a komparace tří typů vztahu médií a politiky v evropských mediálních systémech: polarizovaně-pluralistický (středomořský) model, demokraticko-korporativistický (středo/severoevropský model) a liberální (severoatlantický) model Povinná četba: Hallin, Daniel C.; Mancini, Paolo: Comparing Media Systems. Three Models of Media and Politics. Cambridge University Press 2004. Kap. 2: Comparing media systems (str. 21-45) a kap. 4: Media and political systems, and the question of differentiation (str. 66-75) 5. (24.10.) case study I - mediální systém Spolkové republiky Německo jako příklad demokraticko-korporativistického modelu Povinná četba: Hans J. Kleinsteuber: Germany. In: Mary Kelly, Gianpietro Mazzoleni, Denis McQuail (eds.): The media in Europe. London : SAGE Publications, 2004. Str. 78-90. Holtz-Bacha, Christina: From Public Monopoly to a Dual Broadcasting System in Germany. In: European Journal of Communication, Jun 1991; 6: 223 - 233. 6. (31.10.) case study II - mediální systém Velké Británie jako příklad liberálního modelu Povinná četba: Tunstall, Jeremy: The United Kingdom. In: Mary Kelly, Gianpietro Mazzoleni, Denis McQuail (eds.): The media in Europe. London : SAGE Publications, 2004. Str. 262-274. Gillian Doyle and Douglas W. Vick: The Communications Act 2003: A New Regulatory Framework in the UK. In: Convergence, Aug 2005; 11: 75 - 94. 7. (7.11.) evropský mediální trh: aktuální trendy - aktuální procesy, charakterizující evropský mediální trh: deregulace, liberalizace, koncentrace, globalizace; regulační politika Evropské unie Povinná četba: Dahlgren, P.: Key Trends in European Television. In: Wieten, J.; Murdock, G., Dahlgren, P. (ed.): Television Across Europe. A Comparative Introduction. SAGE, London, Thousand Oaks, New Delhi 2000. Str. 23-34 Doyle, Gillian: Media ownership: the economics and politics of convergence and concentration in the UK and european media. London : SAGE Publications, 2002. Kap. 9: Trends and policy responses across Europe, str. 142-153, a kap. 10: Towards a harmonized EU policy initiative?, str. 154-170. 8. (14.11.) „Televize bez hranic“ - historie, současnost a budoucnost této evropské směrnice; její národní aplikace a význam z hlediska kulturní politiky Evropské unie; vliv na národní televizní produkci a programovou strukturu evropských televizních stanic Povinná četba: Mark Wheeler: Supranational Regulation: Television and the European Union. In: European Journal of Communication, Aug 2004; 19: 349 - 369 Els De Bens; Hedwig de Smahle: The Inflow of American Television Fiction on European Broadcasting Channels Revisited. In: European Journal of Communication, Mar 2001; 16: 51 - 76. 9. (21.11.) evropský filmový průmysl - filmová produkce (a ko-produkce) zemí EU; její „souboj“ s produkcí Hollywoodu (historie a současnost); programy na podporu evropské filmové tvorby (MEDIA, MEDIA PLUS); problematika tvorby evropské identity prostřednictvím filmového průmyslu Povinná četba: Bergfelder, Tim: National, transnational or supranational cinema? Rethinking European film studies. In: Media, Culture & Society, 2005, Vol. 27(3): 315–331 Victor Henning and Andre Alpar: Public aid mechanisms in feature film production: the EU MEDIA Plus Programme. In: Media Culture Society, Mar 2005; 27: 229 - 250. Media, Culture & Society, 2005, Vol. 27(2): 229–250 10. (28.11.) Evropská identita v mediálním zpravodajství - mechanismy a možnosti konstrukce evropské identity prostřednictvím mediálního zpravodajství; evropská tématika v národních médiích; mediální reprezentace tzv. Evropské ústavy Povinná četba: Michael Bruter: Winning Hearts and Minds for Europe: The Impact of News and Symbols on Civic and Cultural European Identity. In: Comparative Political Studies, Dec 2003; 36: 1148 - 1179. Jochen Peter; Claes H. de Vreese: In Search of Europe. A Cross-National Comparative Study of the European Union in National Television News. In: The Harvard International Journal of Press/Politics, 2004, 9(4):3-24. 11. (5.12.) Digitalizace - proces digitalizace v zemích EU a jeho podpora/regulace ze strany Evropské komise Murdock, Graham: Digital Futures: European Television in the age of convergence. In: Wieten, J.; Murdock, G., Dahlgren, P. (ed.): Television Across Europe. A Comparative Introduction. SAGE, London, Thousand Oaks, New Delhi 2000. Str. 35-58 McPherson, Campbell: From Digital Hype to Islands of Isolation: European Union Policy and Transborder Communications at the Dawn of the Digital Era. In: Television and New Media, Feb 2002; 3: 75 - 94. 12. (12.12.) Pan-evropská média - evropská média s transnacionálním přesahem (zejm. televizní stanice); jejich potenciál pro konstrukci evropské veřejné sféry; symbolická reprezentace evropské identity v pan-evropských médiích Chalaby, Jean: Transnational Television in Europe: The Role of Pan-European Channels. In: European Journal of Communication, Jun 2002; 17: 183 - 203. Machill, Marcel: Euronews: the first European news channel as a case study for media industry development in Europe and for spectra of transnational journalism research. In: Media Culture Society, Jul 1998; 20: 427 - 450.
Metody hodnocení
Zápočet; požadavky: - četba vybraných textů a aktivní participace v diskusi nad nimi; - vypracování summary ze zadané povinné literatury: - Bc studenti k nejméně 7 seminářům a jejich odevzdání vždy před začátkem hodiny (elektronicky do Odevzdávárny v ISu); formát: 200-250 slov; stačí jeden text (resp. jedna kapitola) ke každé hodině - vypracování závěrečného eseje (téma bude zadáno v průběhu kurzu) - Bc studenti: 1800-2300 slov
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2006/ZUR332