ZUR386 Souvislosti a proměny moderních médií - kauzy, osobnosti, trendy

Fakulta sociálních studií
podzim 2016
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavel Sedláček (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 15:15–16:45 Studio 527
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Při seznamování se s klíčovými kauzami, trendy a osobnostmi spojenými s médii je kladen důraz na širší kontext jejich působení. Po absolvování předmětu studenti mají být schopni: lepší reflexe světa médií a proměn komunikace, uvědomění si úskalí/přínosů žurnalistické práce a z toho plynoucí důležitosti kultivace mediální gramotnosti na obou stranách - u tvůrců mediálních sdělení i u jejich publik. Kurz si klade za další cíle: podporování práce s moderními komunikačními prostředky a rozvoj umění argumentace. Předmět se zaměřuje na období od druhé poloviny minulého století po současnost. Teritoriálně je zájem soustředěn na středoevropský a angloamerický kontext.
Osnova
  • Pořadí témat je ilustrační, lektor si vyhrazuje právo na jeho změnu v průběhu kurzu, dle časových dispozic sjednaných hostů pro daný semestr.
  • 1. setkání: Úvod do předmětu: základní informace.
  • 2. setkání: nekoná se – státní svátek
  • 3. setkání: Média a role relevantní informace.
  • 4. setkání: Média v čase mimořádných událostí.
  • 5. setkání: Mediální a komunikační trendy včera, dnes a zítra.
  • 6. setkání: Potřebujeme médium veřejné služby?
  • 7. setkání: Média a společnost – proč je pro současnost důležité vyrovnání se s minulostí?
  • 8. setkání: Jak funguje (komunitní) rádio?
  • 9. setkání: Moc, bezmoc a nemoc médií: výzkumy, kauzy, osobnosti.
  • 10. setkání: Investigativní žurnalistika: osobnosti, kauzy.
  • 11. setkání: Mediální gramotnost – zbytečnost nebo nezbytnost?
  • 12. setkání: prezentace (1. skupina)
  • 13. setkání: prezentace (2. skupina) + test (1. termín)
  • Výběr z diskutovaných témat: seriózní vs bulvární média; média veřejné služby a média komerční; stará a nová média; mediální korporace; publikum; bulvarizace mediálních obsahů; etika médií; Web 1.0-2.0-3.0; mediální gramotnost; propaganda; normalizace; perestrojka; cenzura; samizdat; komentář; investigativní žurnalistika; agenda setting; spirála mlčení; reklama; mediální obraz; mediální aktivismus a občanská žurnalistika; média a každodennost.
Literatura
  • DeFLEUR L., Melvin. 2010. Mass Communication Theories. KIDD, Jenny. 2016. Representation. LULE, Jack. 2015. Globalization and Media. TRAPPEL, Josef (eds.) 2011. Media in Europe Today.
Výukové metody
1. Monologická (výklad, přednáška, instruktáž). 2. Dialogická (debata, brainstorming). 3. Metody práce s textem (učebnicí, knihou), mediálním produktem, audiovizuálním záznamem. 4. Prezentace (statická projekce). 5. Kooperativní výuka. 6. Role play.
Metody hodnocení
1. summary z povinných zdrojů (2x, termíny viz sylabus), 2. prezentace v závěru kurzu, 3. průběžný test, 4. docházka (povinná při účasti hostů, exkurzi, workshopu, závěrečné prezentaci a testu, ve zbývajících částech jsou povoleny 4 absence)
Informace učitele
Základními součástmi předmětu jsou přednášky a diskuse. Domácí úkoly jsou zahrnovány do debat a prezentací při pozdější výuce a jsou součástí testu. V hodinách jsou zadávány dílčí individuální a skupinové úkoly (forma workshopu). Je vítáno aktivní komentování a kritické hodnocení audiovizuálních záznamů/dokumentů demonstrujících probíraná témata. Lektor doporučuje využívat pro práci v hodinách nejmodernějších komunikačních technologií usnadňujících pohyb studujících na internetu při plnění povinností přímo ve výuce. Vedle dané struktury kurzu lektorem budou spolutvůrci obsahu samotní studující, kteří v rámci debat mohou nabídnout nové úhly pohledu na dané otázky a tím přispějí k obohacení náplně předmětu. Navíc u některých domácích úkolů si studující vybírají z nabídky dané lektorem. Metodika výuky podporuje rozrušení tradiční jednostranné komunikace směrem od lektora ke studujícím.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018.