ZUR402 Kritické teorie masových médií: masová kultura, média a společnost

Fakulta sociálních studií
jaro 2009
Rozsah
2/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Pokorná (pomocník)
Garance
PhDr. Jaromír Volek, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Drahomíra Soldánová
Rozvrh
Út 14:00–15:40 AVC
Předpoklady
ZUR410 Teorie masové komunikace
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Jiné omezení: Přednostní právo účasti mají studenti mediálních studií a žurnalistiky i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs se soustřeďuje na prezentaci a seminární analýzu základních kritických teorií masových médií, resp. masové kultury (Le Bon, Freud, Adorno, Habermas, Marcuse, Macdonald, Lasch atd.). V této souvislosti je věnována pozornost i problematice tzv. populární, televizní kultury a některým jejím produktům (Grippsrud, Ang). Zvláštní důraz je kladen na analýzu specifické povahy elektronických sdělovacích prostředků, respektive nových médií (Benjamin, Innis, Mc Luhan, Flusser, Baudrillard). Jádro kurzu je postaveno na samostatné četbě vybraných textů a na jejich seminární analýze. Hlavní tematické okruhy kursu: vymezení pojmů kritické teorie, masová kultura a masová společnost/, populární kultura, masa z pohledu psychoanalýzy/ kulturní narcismus/ frankfurtská škola a kulturní průmysl/ midcult vs. mass cult/ electronické komunikační technologie a extenze člověka/ realita a její simulace/ mýdlová opera jako typický produkt populární kultury. Hlavním cílem kurzu je: a/ vysvětlit a komparovat klíčové kritické sociální teorie b/ zvládnout "metody" různých kritických teorií při aplikaci na masová média, respektive na populární kulturu
Osnova
  • 1. týden - Úvod do problematiky: kritická teorie médií – základní vymezení 2. týden – Masová vs. Populární kultura 3. týden – Kultura a masa optikou psychoanalýzy: (masová) kultura jako obranný mechanismus 4.týden - Narcistická kultura optikou psychoanalýzy 5. týden – Kulturní narcismus, masová kultura a masová média 6. týden - Kulturní průmysl I. (Adorno, Horkheimer) 7. týden - Kulturní průmysl II. (Benjamin, Marcuse) 8. týden – Ideologie, hegemonie, kontragehemonie v masových mediích 9. týden – Masová média a proměna veřejnosti 10. týden – Technologický determinismus a jeho kritika /médium jako poselství?/ 11. týden - Od lineárního myšlení vizuálního prostoru k hodnotám multisenzorického života 12. týden - Hyperrealita a simulace 13. týden – Post-kritická perspektiva: nezamýšlené důsledky informatizace rizikové společnosti - pokus o ekologii informační technokultury
Literatura
  • Eco, U. (1995): Skeptikové a těšitelé. Svoboda.
  • Lasch, Ch. (1979): The Culture of Narcisism. W.W. Norton.
  • Fiske, J.: Understanding popular culture. Routledge 1989
  • McLuhan, M. (1991): Jak rozumět médiím. Odeon.
  • Kloskowska, A. (1967): Masová kultura. Svoboda.
  • * Adorno, T.(1992). Culture Industry. Sage.
Metody hodnocení
Kurs je plánován jako dvanáct dvouhodinových lekcí kombinujících formu přednášky a semináře, kde je každé z uvedených témat diskutováno na základě analýzy předložených textů. dílčí testy na základě domácí četby Hodnocení: formální esej 2000-2500 slov
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.