ZUR500i Etnografie a rozhovor v médiích

Fakulta sociálních studií
podzim 2019
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Johana Kotišová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Johana Kotišová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 20. 9. 10:00–11:40 Studio 527, Pá 27. 9. 10:00–11:40 Studio 527, Pá 4. 10. 10:00–11:40 Studio 527, Pá 11. 10. 10:00–11:40 Studio 527, Pá 18. 10. 10:00–11:40 Studio 527, Pá 25. 10. 10:00–11:40 Studio 527, Pá 1. 11. 10:00–11:40 Studio 527, Pá 8. 11. 10:00–11:40 Studio 527, Pá 15. 11. 10:00–11:40 Studio 527, Pá 29. 11. 10:00–11:40 Studio 527, Pá 6. 12. 10:00–11:40 Studio 527, Pá 13. 12. 10:00–11:40 Studio 527
Předpoklady
KREDITY_MIN ( 20 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými aspekty a postupy etnografické metodologie, které jsou využitelné v současném mediálním a mediálně-organizačním výzkumu, a vytvořit prostor pro vyzkoušení a procvičení vlastních metodologických schopností a zájmů. Předmět je koncipován jako kombinace přednášky a semináře/workshopu a zaměřuje se na aplikaci jednotlivých konceptů etnografické metodologie a specificky výzkumného rozhovoru, a to v individuálně volených projektech jednotlivých studujících.
Výstupy z učení
Studující budou po úspěšném absolvování předmětu schopni:
orientovat se v základních pojmech vážících se k etnografickému výzkumu a kvalitativnímu rozhovoru;
umět pojmy a s nimi související postupy samostatně aplikovat ve vlastním výzkumu;
reflektovat etické problémy svého výzkumu a vlastní výzkumnickou pozici;
rozpoznat a používat prvky participatorního výzkumného designu.
Osnova
  • Úvod.
  • Úvod do etnografické metodologie; konstrukce pole.
  • Pozorování a tvorba terénních poznámek.
  • Stínování.
  • Kvalitativní rozhovor.
  • Místa, objekty, obrazy: vizuální analýza a analýza materiální kultury.
  • Kvalita jako etika a reflexivita.
  • Analýza; zakotvená teorie, práce s analytickým softwarem.
  • Současné trendy v psaní a prezentaci mediálního výzkumu.
Literatura
  • EZZY, Douglas. Qualitative analysis : practice and innovation. 1st pub. London: Routledge, 2002, xvii, 190. ISBN 0-415-28127-X. info
  • ARKSEY, Hilary a Peter KNIGHT. Interviewing for social scientists : an introductory resource with examples. 1st pub. London: SAGE Publications, 1999, xii, 208. ISBN 0761958703. info
Výukové metody
Přednáška/teoretická příprava, workshopy, skupinové diskuze, domácí úkoly.
Metody hodnocení
Povinná účast (max. 4 absence) a aktivita v hodinách.
Týdenní přípravy (příprava = úvaha nad týdenním povinným textem a jeho aplikovatelností ve vlastním výzkumu); za každou přípravu je možné získat 0, 2, nebo 4 body, textů je 10 -> z příprav lze získat až 40 bodů.
Čtyři praktické úkoly (tvorba terénních poznámek, kvalitativní rozhovor, sebereflexivní text, souhrnná kreativní prezentace výsledků vlastního mini-projektu). Za každý úkol lze získat 0, 5, nebo 10 bodů -> celkem lze za úkoly získat až 40 bodů.
Závěrečné ústní kolokvium (přistoupení ke kolokviu je podmíněno ziskem minimálně 55 z 80 bodů). Při kolokviu je brán zřetel na znalost povinné literatury a schopnost ji reflektovat ve vlastní výzkumné praxi. Kolokvium umožňuje získat dalších 20 bodů.
Pro úspěšné zakončení kurzu je pak nutno za přípravy, úkoly a kolokvium získat přinejmenším 66 bodů.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2019/ZUR500i